4442
Sök

Kopplingen är konstig, saab 900

141 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Har en mysko problem med min koppling, Ibland måste pedalen långt ner innan den kopplar och ibland tar den ganska långt upp som den ska.
När den tar långt ner och lagt i 1:an så viner/låter nåt konstigt. ljudet håller i sig även när man lägger i friläge och de slutar låta när man släpper upp kopplingen igen.
Har även ett glapp i pedalen från standard läge tills man känner motstånd. Kanske ska vara så med vajer som jag tror att jag har. För de sitter istället nån givare eller nåt med 2 avklippta sladdar där hydralik kopplingen ska in.


Och även undrar jag vad ringen heter som sitter vid vxl spaken som hindrar spaken från att glappa upp och ner?

MVH

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

234 Inlägg
8 november 2010
#2
Låter som att din självjusterande kopplingswire har havererat. Finns nya wirar på tex Mekonomen utan självjusteringen så slipper du samma problem i framtiden.

Ringen heter 4477824 och sedan behöver du 4027850 också.

här är en bild.

http://www.77volvo.ru/b/cata/C0878.gif


Mvh Eric.


R1 driver!
5 128 Inlägg
8 november 2010
#3
Och det som låter när du har kopplingen nere är nog urtrampningslagret som börjar bli kass.

Och byt wiren, hade likadant på min 900. Körde man inte på någon dag tog den högt upp, körde man mer så tog den långt ner. Självjusterande är skräp!


141 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
#4
Dahlhjelm skrev:
Låter som att din självjusterande kopplingswire har havererat. Finns nya wirar på tex Mekonomen utan självjusteringen så slipper du samma problem i framtiden.

Ringen heter 4477824 och sedan behöver du 4027850 också.

Mvh Eric.

Vilken sida kan man hitta dom på? Vart är bilden ifrån?


Och det som låter när du har kopplingen nere är nog urtrampningslagret som börjar bli kass.

Och byt wiren, hade likadant på min 900. Körde man inte på någon dag tog den högt upp, körde man mer så tog den långt ner. Självjusterande är skräp!

Ok. Ska kolla lite närmare på detta.

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

141 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#5
Är de urtrampnings lagret som börjar ge sig om bilen åker fram på ettan med kopplingen intrykt?

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

R1 driver!
5 128 Inlägg
10 november 2010
#6
Kan va som wiren antingen inte är tillräckligt spänd, eller så är nog lamellen på väg att ge sig



Sök