4956
Sök

Däck montering med startgas och eld?

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Efter att ha kollat för mycket på Youtube (som vanligt, så råkade jag komma över ett par videos med folk som använder t.ex. WD40, startgas eller liknande och eld för att montera däck. Hur går det till?

Blev sugen på att testa det själv någon gång, mest för det lustiga tillvägagångssättet. Men vad bör jag tänka på isf? Vill ju nämligen inte riskera att bränna av halva ansiktet i mitt försök att ha kul! smile

Slänger med en video här för dom som inte vet hur jag menar smile

871 Inlägg
16 november 2010
haha jävlar va grymt big_smile

1 498 Inlägg
16 november 2010
Tyskstuks killarna är det som tar till denna åtgärd rätt mycket då man ska ha på tex 185/45 på en 9" fälg annars är det inget som behövs eller underlättar på vanliga däck!

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Menade mer hur man ska göra? Är det bara spruta på lite startgas runt däckkanten, och sen sätta eld? Och va snabb med kompressorn dvs

Smålänning
7 887 Inlägg
16 november 2010
Så görs oftast i terräng när däcken krängts av om man glidit i sidled mot t.ex en stubbe.

Inget att rekommendera. Ser fränt ut, men ett däck pumpat med gasol/luft eller eter/luft är sådär bra ur säkerhetsympunkt... wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Jag vill mest testa för skojs skull tongue Kommer inte köra på det sen, utan mer för att veta hur man gör tongue För vem vet, en vacker dag kanske jag tar ut min saab 9000 i skogen och råkar kränga av lite däck när jag klättrar i Sveriges tuffa terräng roll

Smålänning
7 887 Inlägg
16 november 2010
_DamnIt skrev:
Jag vill mest testa för skojs skull tongue Kommer inte köra på det sen, utan mer för att veta hur man gör tongue För vem vet, en vacker dag kanske jag tar ut min saab 9000 i skogen och råkar kränga av lite däck när jag klättrar i Sveriges tuffa terräng roll

Ja men var försiktig. Personbilsdäck är så små så du kan lätt spränga hela däcket smile

Du sprayar lite i däcket och sen sprayar du genom en tändare så det brinner, då kommer det inne i däcket nästan explodera så att det kränger ut sig och sitter som det ska sen.

Men va försiktig för fan! Kan gå åt helvete på riktigt...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Hjultomte
1 500 Inlägg
17 november 2010
_DamnIt skrev:

Ehm dude smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

761 Inlägg
17 november 2010
_DamnIt skrev:

Du kan inte köra på ett däck som du "smällt upp" eftersom det blir undertryck i däcket.

Och jag förstår inte vitsen heller, det är bara en metod för att få däcket att smälla ut, inte för att pumpa.

Jag gör ofta så när man har för bred fälg och för smalt däck, funkar bra, men det trycker bara ut däcket, efter 5 sekunder när luften svalnar i däcket så krymper det ihop som en skrumpen tomat eftersom det blir undertryck i däcket, därför måste man vara snabb med luften för att däcket inte ska ploppa tillbaka.

Sök