3891
Sök

3" till saab 9-5

847 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
sitter och kollar runt lite och funderar på att köpa mig ett 3" rör antingen halv sats eller enda från turbon

speed parts tar ju
3400 för halvsats
och 7300 för hela kitet

bilen är chipad till 210 hk

så vad skulle ni föreslå? och finns det biligare ställen att få tag i avgasrören?

big_smile

5 710 Inlägg
9 december 2010
Sugen på mer trim?
Isf skall du ha 3" hela vägen.
Om inte byt bara halva.
När jag skulle byta på min var SP priser väldigt konkureskraftiga.

MVH Jonas
..............

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
9 december 2010
Håller med ovanstående.. ska du trimma mer ska du satsa på helsats smile

847 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
jo klart jag hade ju tänkt i fram tiden att bytta ut trubn och sånt med då
så kanske lika bra att köra med hel sats
med sport eller racer kat?

5 710 Inlägg
9 december 2010
Ställer frågan igen...sugen på mer trim?
Men iom att du nämner turbobyte så ligger planen bortanför steg 3 = racekat.
Prisskillnaden är idag typ 0 så det är inget att fundera på tycker jag.

Det är oxo bra att följa de hårdvarustegen din trimleverantör specar.
Åker du t.ex Nordic och nu har steg 2 men funderar på ett steg 4 skall du köpa den hårdvaran de "kräver".

MVH Jonas
..............

847 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
okej så över steg 3 så e det dags för race kat?
har inte så bra koll på detta e rätt ny när det kommer till trimning

5 710 Inlägg
9 december 2010
Redan i steg 3 är det ofta dax för race-katt men det beror som sagt på vad du väljer för mjukvara.

MVH Jonas
..............

305 Inlägg
9 december 2010
jonTe skrev:
Redan i steg 3 är det ofta dax för race-katt men det beror som sagt på vad du väljer för mjukvara.

vilka saab trimmare vill inte ha racekat till steg 3?

5 710 Inlägg
10 december 2010
Ja hos de firmor jag känner till krävs det racekat i steg 3 men man skulle ju lika gärna kunna göra ett steg 3 med sportkat om man vill.
Idag finns det ju rätt många andra som trimma oxo och där kan det nog vara/bli lite varsom.

MVH Jonas
..............

40 Inlägg
10 december 2010
Uppgraderad laddluftkylare + andningsvägar in och ut är måsten att ordna ifall man vill trimma.

Vill man vidare över vad man kallar st1 så skulle jag personligen välja att komplettera med helsats och ny LKK.  Redan på originalbilar har man problem med värmen på sommaren och inte blir det bättre ifall man börjar mosa på lite.

2 271 Inlägg
10 december 2010
seb skrev:
Uppgraderad laddluftkylare + andningsvägar in och ut är måsten att ordna ifall man vill trimma.

Vill man vidare över vad man kallar st1 så skulle jag personligen välja att komplettera med helsats och ny LKK.  Redan på originalbilar har man problem med värmen på sommaren och inte blir det bättre ifall man börjar mosa på lite.

Håller med, märkte det i somras att bilen (steg3) blev lite tröttare i värmen.
Så ny intercooler är mitt vinterprojekt i år + ev spec3 koppling.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
11 december 2010
lingua skrev:
seb skrev:

Håller med, märkte det i somras att bilen (steg3) blev lite tröttare i värmen.
Så ny intercooler är mitt vinterprojekt i år + ev spec3 koppling.

Japp.. På 9-3 Aero är ju intercoolerna för dåliga redan från början. Har ju MAT på ca 70 grader org vid 15 grader utomhus. Jag mätte MAT på en med maptuns intecooler då det var 20 grader ute. Då var insugstempen 29 grader.  ( kan nämna med att det sitter CDA box från BMC också, den svalkar en hel del)

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Pedal To The Metal
750 Inlägg
11 december 2010
Edit: Såg nu att du hade en SS.. Detta gäller og 9-3 AERO...

Xenoholic
2 559 Inlägg
11 december 2010
seb skrev:

Vet inte om det är jag som är trött i skallen hmm men vad är LKK för nåt?

Sen så har jag fått sagt till mig att en bra sportkat funkar till 300 hk. Däröver krävs det Racekat.
Men det finns ju billiga racekattar hos bla KLR o EXD så satsa på det om du kanske ska trimma vidare tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Pedal To The Metal
750 Inlägg
11 december 2010
Kanske ska vara LLK? Laddluftkylare?

847 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
det vart så här
att vi åkte te biltema och köpte 3" där och har även in handlat en racecat smile
röret kommer avslutas med en japsdämpare smile

Xenoholic
2 559 Inlägg
11 december 2010
Revotech skrev:

Jaha, det var ju lite skillnad smile Lättare att skriva IC då, då är det ju bara 2 bokstäver att blanda ihop tongue
Senast redigerat av Aerocombi (11 december 2010)

Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Xenoholic
2 559 Inlägg
11 december 2010
patrik90j skrev:
det vart så här
att vi åkte te biltema och köpte 3" där och har även in handlat en racecat smile
röret kommer avslutas med en japsdämpare smile

Hoppas att du inte tänkt att köra utan ljuddämpare mellan katten o japsdämparen, den kommer att låta MYCKET då , jag lovar. Kör själv med en ljuddämpare mitt under o sen en japs på vardera sida o den hadejag tänkt att tysta ner ytterliggare i vinter big_smile

40 Inlägg
11 december 2010
Revotech skrev:

Att skriva på kvällar är ingen höjdare hmm Självklart ska det vara LLK!
Senast redigerat av seb (11 december 2010)

Xenoholic
2 559 Inlägg
11 december 2010
seb skrev:
Revotech skrev:

Att skriva på kvällar är ingen höjdare hmm Självklart ska det vara LLK!

Ok, borde kanske ha fattat men var inte för skärpt i skallen i morse själv tongue

Sök