3999
Sök

Saab 9-3 2008 stabilieringsproblem :P

845 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
Har 235/45R17 som sommardäck och 205/55R16 som vinterdäck. Tycker den spårar mer med vinterdäcken än sommardäcken konstigt nog.

Sen går den inte riktigt rakt på vägen, ligger man på motorvägen så känner man att den åker lite fram och tillbaka, typ som om det vore något glapp.

Bilen har rullar ungefär 16000 mil och inga chassi-delar är bytta. Vad vore dags att byta?

845 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
Det är redan gjort. Ny vinterdäck som är ny balanserade. Men om dom vore obalanserade borde då inte ratten vibrera, för det gör den ju inte.

Game On!
244 Inlägg
15 december 2010
dåligt/ojämnt däcktryck ?

845 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
joQue skrev:
dåligt/ojämnt däcktryck ?

Det är 2,7 runt om.
Senast redigerat av Jimpiz (15 december 2010)

747 Inlägg
15 december 2010
Hur pass mycket skiljer sig ET måttet från sommarfälgarna?

/ Toni Larsson

845 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
ET måttet är större på vinterfäljarna än på sommar. Kommer inte exakt ihåg, men några millimeter.

747 Inlägg
15 december 2010
Om dom är nya för säsongen så kan ju ET ställa till det, annars är det något annat då du borde upplevt det förra säsongen, andra däck kan även bete sig annorlunda.

/ Toni Larsson

845 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
tonimakaroni skrev:
Om dom är nya för säsongen så kan ju ET ställa till det, annars är det något annat då du borde upplevt det förra säsongen, andra däck kan även bete sig annorlunda.

Likadana däck satt på förra året, men pga körning ca 4000 mil förra vintern så blev vnterdäcken slut så dom fick bytas till likadana då jag gillade dess fäste på is smile.

Hur menar du att ET kan ställa till det?

747 Inlägg
16 december 2010
Om du ändrar bilens spårvidd så ändrar man även köregenskaperna, t.ex. om hjulen kommer för långt ut från vad som är konstruerat så kan bilen bete sig att den vill spåra väldigt mycket vilket kan leda till en väldigt otrevlig bil att köra, säg att du kör på org hjul på sommaren och då är detta ett minne blott då du har hjul med rätt ET mått som bilen är gjord för.

Men om det funkade året innan med mer eller mindre likadana däck så är det antingen något i hjulinställningen som ändrats om du inte vart på något så kan det finnas glapp någonstans, ett annat är det brukar finnas röda/gula markeringar på däck som ska sitta på ett visst sätt mot däckventilen, oftast vid den eller på andra sidan 180grader bort dvs. Vet inte om detta skulle kunna göra något då det oftast har med att få till balansen bättre. Ett annat är är alla däck åt rätt håll? Dvs rätt rotationsriktning?

/ Toni Larsson

845 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
Outside står det på varje utsida av däcken. Bilen har ju rullat ca 5000 mil på sommardäcken innan jag bytte så något kan ju ha slitits.

Vart kan man se exakt vilket ET bilen har, så kan jag kolla hur pass fel vinterfäljarna är. Dom medföljde ju bilen, så det är inget jag köpt.

747 Inlägg
16 december 2010
Ibland står det i instruktionsboken ibland inte, annars kan du säkert skicka ett mail till närmaste auktoriserade Saab verkstad så lär du ha svar tills imorgon.

/ Toni Larsson

845 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
Okej. Ska kika på det imorrn. Tack sålänge smile

747 Inlägg
16 december 2010
Du har inte hört någon oljud från framvagn på senaste tiden om du skulle t.ex. köra över en trottoarkant eller liknande, även värt att kolla upp just om du har något glapp i framvagnen då du inte hade problemet förra säsongen.

Skriv gärna sen vad du har nu för ET och börvärdet skall vara!

/ Toni Larsson

845 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
Har inte hört något, vänster hjullager fram börjar skorra lite smått, men det är det enda vad jag vet.

Oturen själv
593 Inlägg
16 december 2010
Jimpiz skrev:
Har inte hört något, vänster hjullager fram börjar skorra lite smått, men det är det enda vad jag vet.

ja men dåså, Hjullagret kommer ju påverka det en hel del. byt å se glad ut smile

Brum

845 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
Mreque89 skrev:
Jimpiz skrev:

ja men dåså, Hjullagret kommer ju påverka det en hel del. byt å se glad ut smile

Kostar bara massa pengar, ska byta den när den börjar låta lite mer tongue Om jag skulle byta nu så kommer tyvärr ingen förbättring att ske, då hjullagret ej är boven i detta fall.

* Voff voff *
11 146 Inlägg
16 december 2010
Låter som att du behöver se över bussningarna i fram- och bakvagn och göra en fyrhjulsinställning!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

845 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
Brådhis skrev:
Låter som att du behöver se över bussningarna i fram- och bakvagn och göra en fyrhjulsinställning!

//Brådhis

Vet du vad dom bussningarna heter, eller är det alla?

* Voff voff *
11 146 Inlägg
16 december 2010
Jimpiz skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Vet du vad dom bussningarna heter, eller är det alla?

Alltså... Sannolikt är någon bussning ledsen, det är dock omöjligt att säga över ett forum exakt vilken! Troligen kan nog nå´n som är mer hemma på Saab än jag berätta vilka bussningar det "brukar" vara som ger sig på dom!

Eventuellt kan det räcka med bara en hjulinställning, men det oxå omöjligt att svara på så här! Dock KAN du ju åka till en däckfirma som gör hjulinställningar och be dom göra en fyrhjulsmätning och samtidigt kolla om några bussningar är dåliga! Då får du ju svar och om det skulle vara så att det endast krävs en hjulinställning så ordnar dom det säkert åt dig!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

845 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
Okej. Dumsnål som jag är så måste jag vänta till januari då jag har 25% rabatt hos vianor tongue ( Om nu vianor är något att lita på? )

Sök