3967
Sök

Saab 9-3 2008 stabilieringsproblem :P

Oturen själv
593 Inlägg
16 december 2010
Ursäkta men det kan visst vara så att hjullagret orsakar detta om det redan "Skorrar" kör du med ett halvkasst hjullager kommer de ju inte rulla lika bra som dem andra..

Brum

* Voff voff *
11 146 Inlägg
16 december 2010
Mreque89 skrev:
Ursäkta men det kan visst vara så att hjullagret orsakar detta om det redan "Skorrar" kör du med ett halvkasst hjullager kommer de ju inte rulla lika bra som dem andra..

Bilen bör dock inte bli spårkänslig (om ni inte lagret är galet glapp)!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

845 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
Mreque89 skrev:

Fortfarande tvivlar jag på det, då det är så pass litet missljud. isåfall skulle bilen dra åt det hållet hela tiden, men det gör den inte. Håller jag jämn gas så åker bilen rakt och fint. Trycker jag på ordentligt så börjar bilen dra åt höger resp vänster. Det tyder på att nån eller några bussningar är slut.

Oturen själv
593 Inlägg
16 december 2010
Jimpiz skrev:
Mreque89 skrev:
Jimpiz skrev:
Har inte hört något, vänster hjullager fram börjar skorra lite smått, men det är det enda vad jag vet.

ja men dåså, Hjullagret kommer ju påverka det en hel del. byt å se glad ut smile

Kostar bara massa pengar, ska byta den när den börjar låta lite mer tongue Om jag skulle byta nu så kommer tyvärr ingen förbättring att ske, då hjullagret ej är boven i detta fall.

Men du, Du måste ju byta hjullagret tillslut endå.. Hur är du så säker på att hjullagret inte är boven?
Även om bilar oftast bara låter vid dåliga hjullager så kan det bete sig annorlunda tex: Du kommer i ett spår, däcket trycker lite åt ena sidan.. Dåliga hjullagret bromsar då hjulet lite så att den spårar.

Håller vid min teori big_smile är de endå dåligt kan du lika gärna byta.. kostar ju inga större summor endå

Brum

845 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
Mreque89 skrev:
Jimpiz skrev:
Mreque89 skrev:

ja men dåså, Hjullagret kommer ju påverka det en hel del. byt å se glad ut smile

Kostar bara massa pengar, ska byta den när den börjar låta lite mer tongue Om jag skulle byta nu så kommer tyvärr ingen förbättring att ske, då hjullagret ej är boven i detta fall.

Men du, Du måste ju byta hjullagret tillslut endå.. Hur är du så säker på att hjullagret inte är boven?
Även om bilar oftast bara låter vid dåliga hjullager så kan det bete sig annorlunda tex: Du kommer i ett spår, däcket trycker lite åt ena sidan.. Dåliga hjullagret bromsar då hjulet lite så att den spårar.

Håller vid min teori big_smile är de endå dåligt kan du lika gärna byta.. kostar ju inga större summor endå

För att det glappar så pass lite att det inte märks smile. Nytt hjullager kostar runt 2500kr=). Sen är jag inte säker på att det är vänster fram som glappar. Många vänta tills glappet blir större så jag kan känna på hjulet att det glappar. Som det är nu känner man inget glapp, man har har ljudet.

Oturen själv
593 Inlägg
16 december 2010
Du kan testa vilken sida det är genom att köra i typ 50 å svänga hårt åt höger respektive vänster. Låter de mer när du svänger höger så är de vänster etc.

Brum

* Voff voff *
11 146 Inlägg
18 december 2010
Eller så lyfter man upp bilen och snurrar hjulet och lägger handen på fjädern, finns där vibrationer så är lagret på den sidan slut! Bilprovningen gör på det viset och det har alltid funkat bra för mig!

//Brådhis

Oturen själv
593 Inlägg
19 december 2010
Brådhis skrev:
Eller så lyfter man upp bilen och snurrar hjulet och lägger handen på fjädern, finns där vibrationer så är lagret på den sidan slut! Bilprovningen gör på det viset och det har alltid funkat bra för mig!

//Brådhis

åfan! aldrig sett bilprovningen göra de å ja står alltid å tjötar me dom.

Brum

* Voff voff *
11 146 Inlägg
19 december 2010
Mreque89 skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

åfan! aldrig sett bilprovningen göra de å ja står alltid å tjötar me dom.

Det var märkligt! Vågar nog påstå att dom gjort så i princip varenda gång jag besiktigat dom senaste 12 åren som bilägare... smile

//Brådhis

Sök