2644
Sök

Volvo C70 Abs strular, se felkoder.

149 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Hej.

Jag börjar verkligen tröttna på min Volvo C70 -98.

Ända sedan jag köpte bilen har det varit strul med Abs:en. Till en början lös lampan konstant, men nu senaste 2-3 månaderna har det börjat bli underligt.

Ibland när jag startar bilen fungerar hela systemet när jag kör 50-60km/h och bromsar hårt.
Ibland tänds lampan vid start och släcks ganska omgående.
Ibland lyser lampan vid start och systemet fungerar ej.
Ofta knorrar det väldigt mkt och vibrarar i bromsen när jag kör sakta.

-Jag har gjort följande:
-Bytt Abs boxen (inbytes och omlödd)
-Bytt höger givare bak (Efter första felkods läsning)
-Kontrollerat ohm värdet i kontakten för varje givare (ca 900-1000ohm)
-Rengjort alla givare och dess kontakter
-Kontrollerat att kransarna inte är skitiga eller skadade. (jämfört med betydligt mer slitna kransar)

Senaste felkods läsning:

324 -Hjulsensor HB
       -extrapolationsräknare

314  -Hjulsensor HB
        -Kretsfel

322  -Hjulsensor HF
        -extrapolationsräknare

312 -Hjulsensor HF
        -Kretsfel

Var kan felet tänkas vara? tips och idér vore mkt tacksamt.

65 Inlägg
21 december 2010
Det är väldigt vanligt att lödningarna i ABS-styrboxen blir dåliga på dessa bilar. Jag skulle nog till 99% säga att det är det felet även på din. Jag har en själv en V70 -98 som jag lagade boxen på genom att löda om lödningarna på kretskortet till stiften i kontaktdonet, det har fungerat i fler år nu.

140 Inlägg
22 december 2010
undrar om jonte är trött eller inte läst igenom grundligt, han har ju bytt abs-boxen till en omlödd redan:P
vad har du fått för mätvärden på givarna da? har du bara ohm-mätt dom eller har du mätt upp växelspänningen också? du verkar ha kollat kransarna nog men har du känt ifall du varit lösa eller så (vanligt fel då dom bara är limmade) skulle dock gissa på att en givare glappar.

140 Inlägg
23 december 2010
haha jadu, större missar har nog uppkommit i mänsklighetens historia ska du se:P

Motborgare
1 099 Inlägg
23 december 2010
I och med att den säger kretsfel, så låter det som om att det är glappkontakt någonstans.
Att det knorrar betyder att det kommer så svagt signal från en givare att den börjar modulera bromstrycket för det hjulet. Svagt signal kan bero på allt från fel avstånd mellan tandkrans och pickup, korroderade kontakter till fel på ABS-elektroniken. När du skriver att modulen är bytt, så låter det osannolikt att den är boven.

Om lampan lyser från start och ej slocknar, så betyder det att det är avbrott eller för hög resistans i en eller flera av slingorna, så pickupavståndet skulle jag avskriva.

Då sitter man kvar med två möjligheter: Att du har fel på två sensorer eller att det är kabelfel.
Kolla att det inte finns nånstans där kablarna har gått imot ett löphjul eller har ett skadat hölje/isolation.

-- K

149 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
hej .

tackar för all info, mkt intressant. Skall ta och kika på bilen nu i helgen då.

hade även obd:n inkopplad under körning för ett tag sedan., då visar ju givarna hastigheten...

Fick ut lite konstig info från obd:n.

Den fick kontakt med givarna lite då och då, ibland fungarade alla, nästa stund tappade den en eller två givare, sen kom någon av dom tillbaka. Minns inte exakt, ungefär så..

10 287 Inlägg
23 december 2010
Är det likadana givare på vänster som höger sida (sladdlängd)?
Har du tillgång till garage så skulle jag byta plats på givarna fram med varandra och se vad som händer.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

149 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
Jag har nu testat bytt abs enhet med en helt ny, Allt fungerar som det ska. Körde 3 dagar med bilen och fick inga fel eller missljud. Monterade tillbaka min gamla enhet fick fel ganska omgående (3km).

Tyder ganska klart på vart felet ligger... 1500kr för en inbytes enhet åt helvete.

149 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
Har nu själv lött om min "inbytes omlödda" enhet.
Allt fungerar nu!!! Jävla klåpare som menar att dom lagar boxar!
Får man nämna firman här på forumet så gör jag gärna det....
Senast redigerat av Tratan (7 januari 2011)

138 Inlägg
7 januari 2011
Tratan skrev:
Har nu själv lött om min "inbytes omlödda" enhet.
Allt fungerar nu!!! Jävla klåpare som menar att dom lagar boxar!
Får man nämna firman här på forumet så gör jag gärna det....

Det är inge fel med att nämna vart du "köpt" boxen... wink

140 Inlägg
9 januari 2011
hahahahaha wtfXD dom skicka inte bara tillbaka din gamla och tog betalt dåXD hade fasen krävt pengarna tillbaka från dom:P gött att finna ett fel iaf:)

Sök