3134
Sök

Renovera slavcylinder på volvo 740.

STREETRACER
892 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
Jag har några funderingar runt det här med att renovera slavcylindern på en 740
Har då en 745TIC-87 o slavcylinder läcker som..  och en NY för 950kr är inte aktuellt såhär vid jul m.m
såg att det fanns renoveringssatser o började genast fundera...
1. är det helt meningslöst, elr "blir den som ny" ?
2.hur går man tillväga?
3. kan nån vara väldigt snäll o skriva en liten guide hur man byter den?

mvh

Bmc Crew

402 Inlägg
22 december 2010
Sketstopp24v skrev:
Jag har några funderingar runt det här med att renovera slavcylindern på en 740
Har då en 745TIC-87 o slavcylinder läcker som..  och en NY för 950kr är inte aktuellt såhär vid jul m.m
såg att det fanns renoveringssatser o började genast fundera...
1. är det helt meningslöst, elr "blir den som ny" ?
2.hur går man tillväga?
3. kan nån vara väldigt snäll o skriva en liten guide hur man byter den?

mvh

Jag skulle åka till skroten o plocka bort en sj. då får du ge mellan 50-100kr, bara kolla så den inte har läckt.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 december 2010
det är bara att köpa ett litet honingsverktyg , plocka isär cylindern , hona , sen byta gummina och plocka i hop den

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

964 Inlägg
22 december 2010
Jag hade en 940 i början på vintern som jag renovarade slavcylindern på med en ny packningsats pga att den läckte som ett såll. Min blev jättetät och fin och känslan i pedalen blev grymt mycket bättre.
Arbetet isej tog väl ca en kvart och det går nästan inte att göra fel, kolla bara hur gamla packningarna sitter. Jag rengjorde VÄLDIGT noga innan jag monterade ihop det igen för att slippa smuts om sliter sönder packningarna igen. Så jag kan iallafall rekomndera att byta enbart packningarna så länge cylindern inte är repig i loppet vill säga!

STREETRACER
892 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
Mjo,skroten funkar juh självklart.. där odlar dem väl 740 delar wink 
Va juh mest intresserad av att renovera... om det blir bättre än att åka till skroten elr inte typ..

min har juh fastnat i kopplat läge.. dvs att kan få i alla växlarna men det driver inte när jag lyfter pedalen..

får väl se om nån har tid o köra en mig en sväng till skroten idag o kolla då wink

Bmc Crew

415 Inlägg
22 december 2010
Det kan va svårt att få loss den om den har ärgat fast. Jag fick skära av ändarna och sedan såga upp den från insidan. Se till att du har den lös innan du börjar köpa grejer till den. Jag köpte en helt ny och då blev kopplingen som ny.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

402 Inlägg
24 december 2010
Sketstopp24v skrev:
Mjo,skroten funkar juh självklart.. där odlar dem väl 740 delar wink 
Va juh mest intresserad av att renovera... om det blir bättre än att åka till skroten elr inte typ..

min har juh fastnat i kopplat läge.. dvs att kan få i alla växlarna men det driver inte när jag lyfter pedalen..

får väl se om nån har tid o köra en mig en sväng till skroten idag o kolla då wink

Att den har låst sig i kopplat läge behöver inte betyda att slavcylindern är kass, kan vara att kolven tryckts för långt ut i satt sig snätt på kanten utav slavcylindern.
Det har hänt mej 2 gånger.
Men det var tackvare att jag satte på ett omsvarvat svänghjul på min 940 o shimsade inte ut kulan som kopplingsarmen ligger över.
Skulle det ha hänt så rinner all olja ur systemet på marken, o kopplingspedalen blir slapp som en 100årig kärrning tongue
Senast redigerat av Hedlisch (24 december 2010)

STREETRACER
892 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
mjo.. kollade o det e precis vad som hänt wink  kolven har hoppat ut ur cylindern..  så då är det fel på den där kulan? elr var ska jag kolla?!

Bmc Crew

Sök