2855
Sök

Behöver AKUTHJÄLP med slirande koppling på Volvo 460.

107 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
Halloj alla bilkunniga.

Har fått ett riktigt stort problem med brorsans bil då vi har bytt växellåda, koppling och startmotor. Som rubriken antyder så slirar kopplingen oavsett hur mycket spänd eller släppt den är på vajern och vi kommer inte på vad det kan vara för fel.

Har kollat runt på nätet och även kollat i servicehandboken som är lånad från bibblan men hittat inget.
Därför vänder jag mig nu till er som kan mer än vad jag kan.

Snälla hjälp mig och min bror att å bukt på detta.

Tacksam för alla förslag, tips och råd.

Tvivlare
2 266 Inlägg
9 januari 2011
Izzo skrev:
Halloj alla bilkunniga.

Har fått ett riktigt stort problem med brorsans bil då vi har bytt växellåda, koppling och startmotor. Som rubriken antyder så slirar kopplingen oavsett hur mycket spänd eller släppt den är på vajern och vi kommer inte på vad det kan vara för fel.

Har kollat runt på nätet och även kollat i servicehandboken som är lånad från bibblan men hittat inget.
Därför vänder jag mig nu till er som kan mer än vad jag kan.

Snälla hjälp mig och min bror att å bukt på detta.

Tacksam för alla förslag, tips och råd.

Hade kopplingen slirat mycket innan ni bytte den? Svänghjulet kan va "härdat" av värmen o då greppar inte den nya tillräckligt.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

107 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
Den slirade inte alls. Den förra kopplingen var helt trasig.

Hela kopplingen med växellåda är tagen från en annan 460 som funkade utan problem.
Senast redigerat av Izzo (9 januari 2011)

1 Inlägg
9 januari 2011
Slirar eller drar inte alls? Har haft en 460 turbo själv som inte drog alls. Kolla lås-ringen till lagret på ingående axel, sitter den i spåret? Min var borta så axeln flyttade på sig ca 8-10 mm. Ny ring och allt funkade kanon.

107 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
Den slirar. Alla låsringar och sprintar sitter i. Har pratat med min styvfarbror som jobbar på Volvo verkstad och han påstod att det kunde vara tryckplattan som var för dåligt åtdragen. Vi ska prova att dra åt den med moment nu i veckan. Förhoppningsvis så är det bara det lilla. Annars är det bara att riva allt över en helg och se till att ha riktiga verktyg innan.

167 Inlägg
10 januari 2011
Va de en ny eller begagnad koppling ni satte dit? för på min lille renault med volvo 460 motor som jag hade slirade kopplingen på som fan, men när vi skulle byta så såg man fortfarande "utfräsningen" i lamellen så även om lamellen "ser" bra ut så kan de vara ganska sliten, en splitt ny koppling på biltema kostar 900 och den fungerade super med lite uppskruvat ladd.

Sök