M47-m46, kan inte bestäma mej!!

Berggren_volvo
18 januari 2011 · 39 Inlägg

Som rubriken lyder, kan inte bestämma mej om jag ska ha en m46 - m47 i min bil, Bilen är en  740 turbo som just nu ligger på operationsbordet och väntar på och få en manuell låda i sig, Finns ju både bra och dåliga saker med båda lådorna.  m47 har man ju hört att dom är klena, men växlar man snällt och inte plågar den allt för mycket så tycker (iaf jag) att den duger gott och väl?, m46 har jag hört och läst att overdrive delen kan krångla en del?. Behöver lite tips och rådsmile, tack i förhand:)big_smile

Volvo 745 Tic "Blåbäret" (1988)
loow Jävel
18 januari 2011 · 2 018 Inlägg

Jag hade valt m47an, man hör oftare att ODn krånglar än att m47an rasar tycker jag tongue

You got to risk it, to get the biscuit :)
jimmzzan
18 januari 2011 · 1 168 Inlägg

m46 utan tvekan. får du igång odn så är de ju drömlåda (om du frågar mig, gillar när man växlar till odn smile )

Muckluck
19 januari 2011 · 248 Inlägg

Hade nog satsat på m47 slipper man koppla in od tongue en m47 med ny fräsch olja tål rätt mycket stryk den med, jag har aldrig lyckats döda någon än smile

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
19 januari 2011 · 5 650 Inlägg

m46 alla gånger då m46 och m47 är samma låda bara att m47 har klenare drev då de klämmde in en 5ans växel i den och m46an starkare drev och de enda som mer lr mindre pajjar är ODn på m46an vanliga 4 växlarna brukar de väldigt sellan va problem med visst inget håller för extrem misshandel men m46an är mer stryktålig än m47an finns ju en anledning m46an satt på glt och turbo medans m47an är till för GL snikbilarna

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Bensinskallen P o r s c h e
19 januari 2011 · 1 700 Inlägg

Inga som helst bekymmer med OD.

Se till att ha rätt oljemängd, rent filter och ordentliga kablar till knapp och allt så fungerar det hur bra som helst. Åker OD på min 240 och den har fungerat felfritt i över ett år, förutom att jag fått byta sladdarna i växelspaken som var nötta

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
JonasKarlss0n
19 januari 2011 · 150 Inlägg

Oftast håller ju m46an bättre men de är självklart bekvämare med en m47a tycker iallafall jag smile

Jonasarvidsson Maniac
19 januari 2011 · 536 Inlägg

Varför inte m90 ?

Ekblom_ Black Smoke Racer
19 januari 2011 · 73 Inlägg

M46 helt klart somsagt,M47 klarar inte ett skit, duger knappt till gl, ger sig efter ett tag.. hade M47 på min 945 turbo, rasa 2 lådor på 1,5 månad. håller inte för ett skit. dock körde inte så snällt med den bilen;)

Senast redigerat av Ekblom_ (19 januari 2011)

ekelund88
19 januari 2011 · 2 656 Inlägg

Berggren_volvo skrev:
Som rubriken lyder, kan inte bestämma mej om jag ska ha en m46 - m47 i min bil, Bilen är en  740 turbo som just nu ligger på operationsbordet och väntar på och få en manuell låda i sig, Finns ju både bra och dåliga saker med båda lådorna.  m47 har man ju hört att dom är klena, men växlar man snällt och inte plågar den allt för mycket så tycker (iaf jag) att den duger gott och väl?, m46 har jag hört och läst att overdrive delen kan krångla en del?. Behöver lite tips och rådsmile, tack i förhand:)big_smile

har rasat ett gäng m47 även 2 st m46 så mitt val hade nog varit m90 i detta fallet

Funkiee Saab älskare!
19 januari 2011 · 4 597 Inlägg

JonasKarlss0n skrev:
Oftast håller ju m46an bättre men de är självklart bekvämare med en m47a tycker iallafall jag smile

Agree!! Även fast det inte är så mycket jobbigare med OD men.. tongue Dock håller m46 bättre än m47. Men ska du TS upp i höga effekter är ju m90 i så fall ditt val, med en förstärkt 3a!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
TurbOla Reservdansk
19 januari 2011 · 6 271 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:
Varför inte m90 ?

Håller med. Bättre än både M46 och M47.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Ekblom_ Black Smoke Racer
19 januari 2011 · 73 Inlägg

TurbOla skrev:

Jonasarvidsson skrev:
Varför inte m90 ?

Håller med. Bättre än både M46 och M47.

Kostar ju mer , antagligen därför?

TurbOla Reservdansk
19 januari 2011 · 6 271 Inlägg

Ekblom_ skrev:

TurbOla skrev:

Jonasarvidsson skrev:
Varför inte m90 ?

Håller med. Bättre än både M46 och M47.

Kostar ju mer , antagligen därför?

En M90 till rödblockare ligger ju på 4000kr på Blocket, det är väl inte farligt?

Hittade t.o.m en för 1500kr.

Och en för 600kr, nerplockad med en dålig synkring.

Senast redigerat av TurbOla (19 januari 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Ekblom_ Black Smoke Racer
19 januari 2011 · 73 Inlägg

TurbOla skrev:

Ekblom_ skrev:

TurbOla skrev:

Håller med. Bättre än både M46 och M47.

Kostar ju mer , antagligen därför?

En M90 till rödblockare ligger ju på 4000kr på Blocket, det är väl inte farligt?

Hittade t.o.m en för 1500kr.

Och en för 600kr, nerplockad med en dålig synkring.

jo men en m46/m47 kostar ju inte mycket mer än 2-300kr, beror ju helt på vad TS har tänkt och ge för en låda ?

Ibanezman Skåning
19 januari 2011 · 739 Inlägg

Jag hade bränt i en Getrag- eller ZF-låda ifrån en BMW smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
ekelund88
19 januari 2011 · 2 656 Inlägg

Ekblom_ skrev:

TurbOla skrev:

Ekblom_ skrev:

Kostar ju mer , antagligen därför?

En M90 till rödblockare ligger ju på 4000kr på Blocket, det är väl inte farligt?

Hittade t.o.m en för 1500kr.

Och en för 600kr, nerplockad med en dålig synkring.

jo men en m46/m47 kostar ju inte mycket mer än 2-300kr, beror ju helt på vad TS har tänkt och ge för en låda ?

sen har man ju hållbarhet därefter smile

JonasKarlss0n
19 januari 2011 · 150 Inlägg

Ibanezman skrev:
Jag hade bränt i en Getrag- eller ZF-låda ifrån en BMW smile

tror inte bara val efter hur hållbar lådan ska vara utan även hur mycket tid,pengar och lust man har att skruva me bilen oxå! smile

Ibanezman Skåning
19 januari 2011 · 739 Inlägg

JonasKarlss0n skrev:

Ibanezman skrev:
Jag hade bränt i en Getrag- eller ZF-låda ifrån en BMW smile

tror inte bara val efter hur hållbar lådan ska vara utan även hur mycket tid,pengar och lust man har att skruva me bilen oxå! smile

Som du säger, det beror ju på, hur man kör och hur ofta man har lust att byta Volvolådorna smile
Om man ska välja mellan en M90 och en BMW-låda så är dock valet lätt,
även om det är lite mer trix och pengar som krävs för BMW-lådan.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Berggren_volvo
19 januari 2011 · 39 Inlägg

Självklart är m90 bäst utav dom 2 andra lådorna i fråga, men eftersom jag inte har nått jobb så räcker inte riktigt pengarna till:), Har faktiskt nu skaffat mej en m47 nu för en obetydlig summa pengar som jag har tänkt att hänga dit, tycker det ska bli lite intressant och se hur länge m47 håller:) Får ju samtidigt lite erfarenhet om hur mycket lådan pallar;). att hänga dit en m46 isf är ju inte ett så jobbigt arbete:D. har hört att m46an har en högre utväxling på 5:an än på m47. stämmer det?.

Volvo 745 Tic "Blåbäret" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang