5735
Sök

Bakvagnen "vrider sig" vid fullgas.

136 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
Tja

Har presis köpt en Volvo 242 och allt funkar bra men när man gasar på så uppstår en konstig sak är ganska svårt att beskriva men skall försöka.

När man tex trycker fullgas på ettan eller 2an så känns det som att hela bakvagnen och växelådan etc  vrids åt höger för att sen åka tillbaka när man släpper gasen.

är det dåliga motorkuddar eller någon bussning?
kan kanske ha å göra med att det sitter en weber 36a extraktorrör annan kam etc och att bilen inte riktigt pallar det fast känns lite skummt så mycket mera hk är det ju inte.

någon gissning?

Ska hissa upp den om några dagar och kolla men vill ha lite mera på fötterna liksom.

Mvh Rasmus
Senast redigerat av 740Ragge (18 januari 2011)

552 Inlägg
18 januari 2011
Möjliga fel: Mjuka stötdämpare alt. dåliga/Mjuka bussnignar i bla. motor/växellåda samt bakvagn. (kanske låter lite eftersökt men bilen kanske är ram-sne)

136 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
Kibil skrev:
Möjliga fel: Mjuka stötdämpare alt. dåliga/Mjuka bussnignar i bla. motor/växellåda samt bakvagn. (kanske låter lite eftersökt men bilen kanske är ram-sne)

Ramsne tror jag inte den är altså då borde den ju gå lite snett etc. Jag menar att just drivlinan och bakvagnen liksom vill rotera i motorns riktning inte att bilen rör sig sidleds mot vägbanan.

Men aa stötdämparna kan det ju uförsig vara skiver ner det på saker som skall kollas.

552 Inlägg
18 januari 2011
Kolla med ögat på vinklarna på bakhjulen efter något suspekt, ska vara lite in vinklade inåt på framsidan. Har varit med om bilarn som har samma symptom, då var det kass bakvagns inställning. Vet inte helt säkert om hur det är på 240 men det kanske går att justera vinklarna...

136 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
Kibil skrev:
Kolla med ögat på vinklarna på bakhjulen efter något suspekt, ska vara lite in vinklade inåt på framsidan. Har varit med om bilarn som har samma symptom, då var det kass bakvagns inställning. Vet inte helt säkert om hur det är på 240 men det kanske går att justera vinklarna...

Ok bilen är sänkt av förra ägarn kan ju kanske ställa till det med vinklarna.

552 Inlägg
18 januari 2011
740Ragge skrev:
Kibil skrev:

Tycker en sänkning inte bör påverka det, du ändrar ju bara cambern/hjullutningen när det sänks. Men har den sänkts tror jag tog en eller två bussningar/stötdämpare är slut roll

136 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
Kibil skrev:
740Ragge skrev:
Kibil skrev:

Tycker en sänkning inte bör påverka det, du ändrar ju bara cambern/hjullutningen när det sänks. Men har den sänkts tror jag tog en eller två bussningar/stötdämpare är slut roll

Aa asså stötdämparna tror jag mår bra den känns inte så gunging som det brukar kännas om dom är det men bussningarna kan det mycket väll vara.

så för att sammanfatta

* motorkuddar
*bussningar i bakvagnen
*stötdämpare
*hjulvinklar etc

552 Inlägg
18 januari 2011
Kom på att du borde kolla momentstaget också.

Lite av bakvagnen

http://www.vparts.se/bilder/artiklar/zoom/65430038PU_1.jpg

136 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
Fan va bra presis vad jag behövde smile

216 Inlägg
18 januari 2011
Brukar vara stora bussningen i bakaxeln som är slut

136 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
NoCooL skrev:
Brukar vara stora bussningen i bakaxeln som är slut

Ok har du haft samma problem eller? smile

216 Inlägg
18 januari 2011
Har bytt den några gånger. har även vart med om att länkarms fästet rostat sönder och skapat samma symptom

136 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
NoCooL skrev:
Har bytt den några gånger. har även vart med om att länkarms fästet rostat sönder och skapat samma symptom

Fast hur fort blir dom dära slitna?

på förr förra besiktningen som var 100813 så fick förra ägaren nedslag på

Länkarmslagring bak, båda sidor övre glapp 
Länkarmslagring bak höger undre glapp 
Länkarmslagring bak vänster undre glapp

Sen så har den vart inne på kontrollbesiktning och gått igenom så aa borde dom inte vara hela?

Large Cap
1 816 Inlägg
18 januari 2011
En polare hade precis samma symtom på sin 240 tidigare och då va det stora bussningen till bakaxeln som va slut

136 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
Westergren skrev:
En polare hade precis samma symtom på sin 240 tidigare och då va det stora bussningen till bakaxeln som va slut

Ok då ska de va det första som ja ska kollar på när jag får upp bilen smile

Sök