5812
Sök

HJÄLP:( har en saab 9000 med original låda med 400 häst,vad att göra för att det ska hålla

Avstängd
23 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
som sagt mina vänner så är det dags att börja med sabben igen men vågar inte köra den allt för mycket med original lådan,hae precis fått tillbaka den från MAPPTUNE som har klämt ut 410hästar samt 570nm,har hört från
många att lega in en volvo 850 låda,vad tycks?kanse förstärka den?

HJÄLP      S.O.S          BIPBIPBIP    BIP    BIPBIPBIP smile

228 Inlägg
21 januari 2011
nja det är väl snarare en opel låda med en annan drevsats.

maptun säljer ju drevsatser till orginal lådorna som Uhr körde med så den borde du ju kanske satsa på med.
annars finns det en kille på saab turbo performance som är grym på lådor,

Johan nånting heter han.

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
21 januari 2011
ärligt så har jag aldrig hört talas om att någon Saab åkare har använda 850 låda?

det jag skulle satsa på är att slänga på en F40 låda, hittas i 9-3ss 6vxl tex.

men det är lite jobb innan den passar bra wink
Senast redigerat av kwansa (21 januari 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Avstängd
23 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
tackar grabbar men det låter som eran tipps kostar 15-20 eller mer?:)jag hade tänkt mig max 10

Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 januari 2011
Byt diffen, knäckhylsa osv, du kan lämna det till växellåds jörgen, hör med axlsam. Här är hans spec på låda o koppling:
Transmission:
Sachs 600 platta tillsammans med stum 6-puckad KEP lamell.
Stålomspunnen kopplingsslang.
SPEC alu- svänghjul på 3,7kg.
4,05 utväxling.
Stum stålhylsa
SAABs uppdateringssats
Nya lager i hela lådan
Quiafe diffspärr

Avstängd
23 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
a fast nu pratar vi runt 20 tussen  funkiee
för mycket för mig vännen smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 januari 2011
Tror inte det var så dyrt, dock kostar ju diffen 10k hmm annars så köper du diffen o inte enhjular o har hårdare bussningar så går det smile

Avstängd
23 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
a,jo, fast jag vill ju inte gasa försiktig o skit,med 400häst och 540nm,även om jag förstärker bussningar och
köper en diff  så kommer lådan endå vara standart och inte hålla 400h samt 540nm,eller det kommer det att göra men bara om jag gasar som en mormor smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 januari 2011
Det finns nog några billiga saker som motverkar, fråga axlsam smile

Avstängd
23 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
Är det hans medlem namn eller

Avstängd
23 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
du e best funkiee smilesmilesmile
anas allt bra?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
22 januari 2011
att ha en budget och åka trimmat brukar inte rimma bra ihop, prova du och kör med en halvförstärkt låda först smile

Avstängd
23 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
jag vet inte vad du menar med budget men jag kan svära att ingen har lagt mellan 100000-130000 tussen på min saab, är det en budget?smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
22 januari 2011
gren_demon skrev:
jag vet inte vad du menar med budget men jag kan svära att ingen har lagt mellan 100000-130000 tussen på min saab, är det en budget?smile

då är 20 000 småpotatis att köpa låda för smile

*edit* läste fel!

jag menade att det inte är kul och snåla på något så man inte kan/vågar använda alla hästar som man har.
Senast redigerat av kwansa (22 januari 2011)

Avstängd
23 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
nej nej fy fann, det vet du liksom,fast det börjar bli för mycket med allt liksom,hade jag köpt en sky eller supra och lagt 40-50 så hade jag haft 500-550häst för samma peng som jag har lagt för sabben,enda grund för att et har kostat så mycket är för att jag har lagt pengar på annat en bara trim,jag har låtit dom bygga bilen från grund upp,fan bilen ser ny ut underifrån,ja svär du skulle kunna äta mat av dom flesta delarna,typ:)

854 Inlägg
23 januari 2011
Hade den inte 300 hk/ 450 nm i förrgår då du precis fått den? Bygger du en bil (låter någon bygga) och inte vet hur mycket effekt dom/du tänkt åka med? Man hittar knappast 100hk bara sådär och även prismässigt skulle dom ta mycket mer betalt för en 400hk-motor än en på 300 så något i din historia stämmer inte då du borde vara mycket medveten om nivån på bygget.

Ledsen men jag tror inte du har någon bil med så mycket motor.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 januari 2011
Kmarcus skrev:
Hade den inte 300 hk/ 450 nm i förrgår då du precis fått den? Bygger du en bil (låter någon bygga) och inte vet hur mycket effekt dom/du tänkt åka med? Man hittar knappast 100hk bara sådär och även prismässigt skulle dom ta mycket mer betalt för en 400hk-motor än en på 300 så något i din historia stämmer inte då du borde vara mycket medveten om nivån på bygget.

Ledsen men jag tror inte du har någon bil med så mycket motor.

Det spelar väl fan ingen roll, han frågade hur han kan göra så lådan håller bättre, sluta upp o snacka om motorn så där. Hjälp han istället med o förstärka lådan eller var tyst.

Avstängd
23 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
nej nej marcus,jag har 300 nu men fick min chiptrim via posten i fredas smile fett glad nu,jag behöver mapa den bara,
därför skrev jag så :)jag hade lämnat in den hos flens motorsport garaget i fredags där dom höll på att mapa den
men medan dom höll på på dynon så märkte vi att lådan hade svårt att håla med,chipet blev inte borttagen fören
igår kväl sad

Avstängd
23 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
sen en till sak marcus,du som påstår veta vad det kostar,borde veta skillnaden mellan mekanisk trimning tex
(byta kolvar,svarva kolvar,svarva oringar,instalera kränk-hammare,svarva toppen,cam-axlar osv,osv,) och uppdaterings-
trim,(mapa,chipa,avgassystem,öppetluftfilter,extraktorrörs byte,spridare,osv.osv.) mekanisk trim får du räkna med
tussen lapp pär häst. 100 häst 100lax   men om man har möjligheten att plocka ut 100häst via enbart
uppdaterings trim så går det inte mer en 10-20 tussen,sen att du har en bmw m3 som kostar dig bege dina pungkulor och troligvis din minibale att trima är enbart dit problem.
P.S
dickhead:)

Sök