6734
Sök

Helförsäkring på gammal bil vid avbetalning hos bilhandlare?

4 637 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
Hej alla fans!

Jo, jag ska köpa en bil till, troligtvis först nästa år.
Vissa av dem jag funderar på kan jag köpa kontant medans andra alternativ gör att jag måste köpa den hos bilhandlare, avbetalning med bilen som säkerhet.
Kommer att ha minst 7000 i kontantinsats. Intressanta årsmodeller är 1998-2002 och prisklassen 25 000 - 45 000 kronor.

Att betala 7000-8000 om året i försäkring för en 25 000 kronorbil känns dumt. Bättre att köra lugnare. Kör dessutom sällan i halka.

Era relativt färska erfarenheter vid avbetalning med bilen som enda säkerhet? Orkar inte mejla alla bilhandlare.

Vid vilken ålder brukar försäkringen bli billigare? (Jag är 24 nu men snart 25.)
Senast redigerat av Navkapsel (11 februari 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 februari 2011
Brukar inte försäkringen bli billigare det år man fyller 24? En av mina premier gick ner efter årsskiftet.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 februari 2011
Jag undrar om inte kreditgivaren kräver helförsäkring som en säkerhet på att de får tillbaka sina pengar om bilen måste skrotas efter en olycka. Om man lånar med bilen som säkerhet. Tar du ett privatlån på banken är det nog skitsamma. Så länge du kan fortsätta betala lånet om du kvaddar bilen och måste köpa en ny.

Det var ju en tråd för ett tag sedan om en kille som kvaddade en S40 med 50k lån på utan helförsäkring. Det blev ju lite jobbigt för honom...

711 Inlägg
11 februari 2011
Köper du en bil med lån bundet på bilen så krävs det helförsäkring på bilen.
Tar du ett vanligt lån så kan du välja vilken försäkring du vill.

Ang ålder så står det så här på compricer: Förare under 25 år kan vara premiepåverkande. Om någon under 25 år kommer att köra bilen kan premien bli något högre hos vissa försäkringsbolag.

Turbo och mer hästar kostar mer i försäkring.
Senast redigerat av jimbon (11 februari 2011)

KHRacing
11 februari 2011
Andromeda skrev:
Jag undrar om inte kreditgivaren kräver helförsäkring som en säkerhet på att de får tillbaka sina pengar om bilen måste skrotas efter en olycka. Om man lånar med bilen som säkerhet. Tar du ett privatlån på banken är det nog skitsamma. Så länge du kan fortsätta betala lånet om du kvaddar bilen och måste köpa en ny.

Det var ju en tråd för ett tag sedan om en kille som kvaddade en S40 med 50k lån på utan helförsäkring. Det blev ju lite jobbigt för honom...

Hur kan de kräva det när svensk lag inte kräver det ? smile

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
11 februari 2011
Hur kan försäkringsbolag kräva godkända lås på ett nytt hus när det inte är lag på det? smile

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

Muttley
11 februari 2011
på volvos försäkring så är de 24 år de sänks rejält.
När jag köpte min bil på volvo kredit så gav försäljaren ett krav på att jag skulle köra med helförsäkring för att han skulle vilja bevilja mig krediten. Jag kunde ju klart tagit lånet via banken men jag gynnar inte min bank med den höga räntan de ville ha.

4 637 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
Tack för lite svar! Har bara mejlat en bilhandlare (inget svar än). Tror olika erfarenheter ger en mer generell bild på hur det är.

Jag får nog helt enkelt stå ut med helförsäkring i några år. (Men det kan ju även ha sin fördel ifall något händer.)

(Jag har kollat upp detta lite och kommer att bli beviljad lån hos bilhandlare med bilen som säkerhet. Har dock inte tänkt på att fråga om försäkring. Andra lån går bort då jag periodvis bara har A-kassa. Vet om ett lånföretag som lånar ut med bilen som enda säkerhet med då måste bilens värde överstiga 65 000.)
Senast redigerat av Navkapsel (11 februari 2011)

killercow
11 februari 2011
jag rekomenderar helförsäkring. de krävs inte. men är en bil köpt på kredit så kan du bara betala av den så länge den är i din ägo.

du får alltså inte skrota den utan måste alltså betala den innan. är olyckan framme å den går till skrot får du betala resterande summa du har på krediten direkt

3 059 Inlägg
11 februari 2011
jimbon skrev:

Ang ålder så står det så här på compricer: Förare under 25 år kan vara premiepåverkande. Om någon under 25 år kommer att köra bilen kan premien bli något högre hos vissa försäkringsbolag.

Aldrig hört eller råkat ut för att dom krävt helförsäkring på kredit.
Då skulle dom t.ex. kunna bestämma vilket försäkringsbolag du ska använda också.. vare sig du vill eller inte.. aldrig hört om nått sånt heller.

711 Inlägg
11 februari 2011
Smajly skrev:
jimbon skrev:

Aldrig hört eller råkat ut för att dom krävt helförsäkring på kredit.
Då skulle dom t.ex. kunna bestämma vilket försäkringsbolag du ska använda också.. vare sig du vill eller inte.. aldrig hört om nått sånt heller.

Hursomhelst,skulle man köpa en bil på kredit för typ 100tk och bara tar halv så får man skylla sig
själv.Kraschar man den då så är det bara att hosta upp stålarna till kreditbolaget.

Sök