Bussningar framvagnen.

Nougat
13 februari 2011 · 89 Inlägg

Jag tror att det är där felet sitter och ska ta upp honom på liften imorgon tänkte jag.
Men nu är min fråga är detta något som jag kan fixa själv eller måste jag lämna in bilen på verkstad.
Jag är ju inte utbildad inom detta område och vill ju inte ge mig på något som är för  svårt..

Tacksam för svar.
/maria

volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
14 februari 2011 · 695 Inlägg

ingen direkt kännare inom v70N -05ans område men på 97-01 är det bus enkelt... ta och kör upp till feltema eller mekonomen och köp dej en GDS-handbok där får du all info du behöver veta..

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo V70 "Classic" (2008)
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Nougat
17 februari 2011 · 89 Inlägg

Jag har köpt en sådan gör det GDS handbok men där stod verkligen inget tydligt om just detta.. Ska nog kolla igenom den en gång till..
Men antar att man ska använda en lift utan körbana för att komma åt lättast?

volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
17 februari 2011 · 695 Inlägg

inte, det var knepigt, ja upp på en lift är lättast

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo V70 "Classic" (2008)
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
mange_240
17 februari 2011 · 1 562 Inlägg

vilka bussningar ska du byta? de i länkarmarna är pressade.

zovix Maskinbefäl
17 februari 2011 · 1 038 Inlägg

Är du inte hemma på att skruva och har tillgång till en press så bör du nog lämna bort, om inte annat för att undvika en förstörd kväll i verkstan...

Annars kör på. Jag skulle valt att jobba med en tvåpelarlyft om jag fick välja, annars brukar de flesta fyrpelarlyftar ha domkraft så man kommer åt att lossa infästningar och annat ändå.

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Nougat
17 februari 2011 · 89 Inlägg

Jag har nu beställt hela länkarmar istället..
Vi har ju tillgång verktyg för att byta bussningar i verkstaden men det är för komplicerat för mig.
Vi har en körbanelyft /fyrpelare med domkraft Men eftersom man måste lyfta motorn för att komma åt så kanske det inte är så bra.. Har liftar av alla de slag.

Någon som bytt länkarmar på v70 som vet om man måste ha ny spindelled också? För det har jag inte beställt.. Kan inte den sitta fast ordentligt länkarmen..

isso \m/(><)\m/
17 februari 2011 · 742 Inlägg

Nougat skrev:
Jag har nu beställt hela länkarmar istället..
Vi har ju tillgång verktyg för att byta bussningar i verkstaden men det är för komplicerat för mig.
Vi har en körbanelyft /fyrpelare med domkraft Men eftersom man måste lyfta motorn för att komma åt så kanske det inte är så bra.. Har liftar av alla de slag.

Någon som bytt länkarmar på v70 som vet om man måste ha ny spindelled också? För det har jag inte beställt.. Kan inte den sitta fast ordentligt länkarmen..

Du behöver inte lyfta motorn för att få loss länkarmarna, har jag aldrig behövt göra iaf och jag har bytt bussningar på ett tjugotal V70n. Spindellederna sitter inte fast mer än bara släppa muttern, ej konisk modell som måste bankas loss alltså

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
mange_240
18 februari 2011 · 1 562 Inlägg

Nougat skrev:
Jag har nu beställt hela länkarmar istället..
Vi har ju tillgång verktyg för att byta bussningar i verkstaden men det är för komplicerat för mig.
Vi har en körbanelyft /fyrpelare med domkraft Men eftersom man måste lyfta motorn för att komma åt så kanske det inte är så bra.. Har liftar av alla de slag.

Någon som bytt länkarmar på v70 som vet om man måste ha ny spindelled också? För det har jag inte beställt.. Kan inte den sitta fast ordentligt länkarmen..

var nog en bra ide , resten tror jag gör sig själv när du lyft upp bilen och börjat. spindelleden bör inte vara ngt bekymmer som tidigare skrivit. motorn behöver du inte oroa dig för å behöva hänga upp lr liknande. spara länkarmarna som du byter ut så kan ju kanske ngn hjälpa dig att byta bussningarna i dom sedan.

Nougat
18 februari 2011 · 89 Inlägg

Tack så mycket för hjälpen.
En liten fråga till.. Läste i den här GDS boken och där står att jag behöver nya bultar när jag ska sätta dit den nya men fick inte med några med paketet.. är det något krav på dem?

zovix Maskinbefäl
19 februari 2011 · 1 038 Inlägg

Tja kan säga så här att de alla skruvar sträcks mer eller mindre när de dras åt till rätt moment. Som en fjäder kan man säga. Vissa biltillverkare har valt skruvar så att de precis ligger på sträckgränsen vid åtdragning. Risken är då stor om man återanvänder dessa att de passerar den gränsen och då sträcks lite och förlorar lite i hållfasthet. Drar du mer går de av.

I Mer påfrestade detaljer på bilarna används höghållfasta skruvar t.ex. 12.9 skruvar i stället för standard som brukar vara 8.8. Detta betyder att du kan dra den höghållfasta skruven med mer moment innan den sträcks och går av. 8.8 är standard som finns i din lokala järnhandel medans höghållfast får man ofta beställa från biltillverkaren eller en välsorterad järnhandel.

Ytterligare en anledning till att de ska bytas ut är att muttrarna kan vara någon typ av låsmutter och de är engångs. Vid normal 8.8 skruv ersätt med nylockmutter i rätt dimention, finns för nästan inga pengar alls hos lokala järnhandeln. (Annars kan man fuska med locktite)

Att dra skruvförbandet hårdare riskerar att sänka styrkan på förbandet då skruven sträcks mer än den klarar av och därmed blir deformerad (brukar bli en midja på skruven där materialet är tunnare) d.v.s. den har lättare att gå av.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Nougat
19 februari 2011 · 89 Inlägg

Tack så jätte mycket för informationen.
Det var något sådant jag tänkte mig och alltid viktigare att fråga någon mer kunnig.

Då ska jag se om jag kan fixa lite nya bultar innan det är dags att köra upp han på liften.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang