3917
Sök

"bolt-on-" bromsar till opel kadett c

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
Tjena.
Ska byta motor i min c kadett och då behövdes ju tydligen större bromsar med tongue tänkte på 740 bromsar, men är det någon som vet om det finns några som passar direkt eller iaf lite modd? Motorn jag ska ha är en b230et så 740 bromsar borde ju funka. eller har jag fel ?

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

5 111 Inlägg
1 mars 2011
Rekord 2,2 utan ABS har större och ventilerade framskivor som passar rakt på. Dock inte de hetaste bromsarna....

Hört om de som använt Volvo 240 ventilerade skivor med tillhörande nav med att använda distansringar, de bromsarna är ju ändå inte kattlort, och bromsoken ska passa rakt på spindeln. De bromsarna är ju ändå godkända för 220 hk av Volvo i en betydligt tyngre 240 så de borde ju räcka långt.

Kanske vore lämpligt att även ta bakaxeln från en 240 då den inte är helt fel i bredd + skivor bak? Originalaxeln lär hur som helst bli grus av en 230ET.

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Rekord 2,2 utan ABS har större och ventilerade framskivor som passar rakt på. Dock inte de hetaste bromsarna....

Hört om de som använt Volvo 240 ventilerade skivor med tillhörande nav med att använda distansringar, de bromsarna är ju ändå inte kattlort, och bromsoken ska passa rakt på spindeln. De bromsarna är ju ändå godkända för 220 hk av Volvo i en betydligt tyngre 240 så de borde ju räcka långt.

Kanske vore lämpligt att även ta bakaxeln från en 240 då den inte är helt fel i bredd + skivor bak? Originalaxeln lär hur som helst bli grus av en 230ET.

Jo bakaxel från 240 ska jag använda, det skiljde inte mycket i bredd på dom, så får jag ta och byta till 240 bromsar runt om. du ska ha tack för hjälpen smile

5 111 Inlägg
1 mars 2011
Observera att jag inte gjort det själv (men tänkte köra det sedan på min C-Kadett), men uppenbarligen finns det de som lyckats. Det ger sig väl förstås när du börjar mäta och se...

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Observera att jag inte gjort det själv (men tänkte köra det sedan på min C-Kadett), men uppenbarligen finns det de som lyckats. Det ger sig väl förstås när du börjar mäta och se...

hehe okej, men jag ska kolla lite hur det blir. tänkte lite på calibra turbo bromsar elelr något sådant. fast jag vet inte vad som är lättast det är sånt som märks:)

Sök