micke999 skrev:
kompsänkning på överladd är en gammal grej idagens läge med e85 så är de Ofta onödigt att kompsänka då man får så mycke bättre register och ladda som fan varför göra de på så stor motor?leker med tanken att maskinen ger 400hk sug? de är ca 600hk vid 0,5bars ladd då
ett eftermarknadssprut slår förgasare alla dar i veckan och då kan du ju räkna in bruksbilsvärde i de hela med bränsleförbrukning å sånt med som förgasaren är helt kass på
och 1500rpm hur länge stannar maskinen på de varvtalet då?som i den här bilen tillex som då ska köra zf låda ligger du i 110 på motorvägen tillex å de dyker upp ett race bara kliva på och de kommer rita hejdlöst för du ligger inte på 1500rpm då utan mer på kanske 3000rpm och i övrigt så man drar ju oftast en motor ela registret ut inte bara vid 1500-2500rpm utan kanske 3-6000rpmdock onödigt att tjafsa om de här och förstöra linus tråd kommer alltid finnas lika många som gillar överladdat som sug.dock så om jag inte missminner mig så kom tråden upp i frågan om kostnad och jag tycker de känns som svårt att få 800hk sug för samma peng som med turbo men bara mina 2cent i ämnet
Ja, givetvis så behöver du ju aldrig kompsänka motorer vid överladd, det är därför så många kör med över 13.5:1 i kompressionsförhållande och laddar över 3 bar..
Orsaken man kompsänker är för att cylindertrycket du utvecklar med hög kompression och överladd är för mycket för motorn att klara av. Jag skulle aldrig gå över 9.5:1 i komp om jag nu skulle överladda och vill ha över 400hk.
400hk blir automatiskt 600hk vid 0.5 bar? Det är verkligen inte så enkelt. Om det vore det, och kompressionsförhållanden inte skulle spela någon roll, så skulle jag kunna köpa en 1200hk cratemotor, slänga på turbo, ladda 1 bar och utveckla 2400hk utan problem.
Ja, bränsleförbrukningen blir lite bättre med insprutning, men det har bra mycket mer att göra med utväxling. Har en Buick Riviera från 1965 i familjen, med en 425 Nailhead gjutjärnsmotor och dubbla 4ports förgasare. Den drar cirka 1.2 liter milen landsväg i en bil på över 2 ton.
Hur ofta kör du ett race på motorvägen? Det är jävligt dumt.
Samt att hur ofta ligger du över 3000RPM i vardags-körning?
Hur ofta ligger du vid 1500RPM i vardags-körning?
Med sugmotor så kan du köra bilen till vardags, och trampa ner och få kraft utan fördröjning, medans du måste vänta om du har en överladdad bil.Och jag har inget avsikt att förstöra hans tråd, utan jag vill dra upp för och nackdelar med överladdning gentemot sugmotor så han har lättare att bestämma sig sen när han börjar dra upp effekten.
Visserligen så är det ju ypperligt om han hade tillgång till att prov-åka i en hårig sug-bil och en hårig turbo-bil, men det går att ta sen.
Jag gillar inte när folk slänger in falska rykten eller pratar om saker som de inte förstår, för att då är det stor risk att någon annan följer det och tror att det verkligen är så, bara för att senare stå med en rasad motor eller dylikt. Det är därför jag sitter nu och argumenterar emot dig.
micke999 skrev:
som ärtan skriver tillex
Min LS1 6.0lit laddar 2.3 bar vid 3600 rpm med en S480turbo med 88/96mm turbin och 1.32 A/R. Och den laddar mer än 0.5 bar vid 2500 rpm. Så jag skulle nog satsa på en större turbo än HX55.
LS1 motorerna, pga aluminium blocken, ogillar all laddtryck som kommer över 0.8 bar, så han har mer än troligt förstärkt blocket avsevärt, eller helt enkelt kört på LQ9/LQ4 vilket är gjutjärns-varianten.
Den tål dessutom mindre om du nu borrar upp den nog mycket för att den ska nå 6 liters slagvolym.