CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

Rinnegan Malleus Malificarum
10 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

jsson skrev:
Det är dyrare att sugtrimma hellt klart det går inte att diskutera en gång...
för att få ut 8-900 turbo hk i en 454 behöver du ju bara en intercoler (2000kr) 2st hx35 agg (6000kr) ett sprut ex nira (10000kr) 8 st spridare 4000kr (bränslepumpar 1500kr) sen vad mycket mos underdelen håller för orginal har jag inte en aning om men den måste du förbättra för samma kostnad för en sugtrimning med
ska du ha ut 800 hk som en sugmotor snackar vi mer pengar än 23500kr

Det finns en anledning varför man bygger seriöst, det för att det ska först hålla, sen att det ska lira bra ihop så man slipper vänta i någon sekund för effekten att vakna till liv, och som en tredje poäng så bygger man för att man ska ha en bra grund senare för vidare effekt, utan att behöva bygga en helt ny motor.

Och sen så är det verkligen inte så lätt att få ut 8 - 900hk ur en big block. Har hållit på med hög-effekts V8'or hela livet, och det finns en anledning till varför jag bygger sugmotor, och det är inte endast gasresponsen.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
jsson
10 oktober 2011 · 310 Inlägg

linuslinje skrev:

jsson skrev:

linuslinje skrev:

Jasså?

Vad heter lådan?

Lådan heter SG6 och är en ZF låda big_smile största fördelen med den lådan är att den är mycket billigare än supra lådan big_smile

Jag har kollat på lite ZF-lådor som sitter i BMWs och i princip alla jag har pratat med säger att de inte orkar med 454-vriden generellt sett hmm

Möjligt att SG6 är lite vassare, ska kolla upp den, tack

Den är garanterad upp till 525nm av zf
kolla in grovleken på ingående axel i på bilderna i min tråd så ser man att den mäktar med mycket vrid big_smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 97&p=1

jsson
10 oktober 2011 · 310 Inlägg

Rinnegan skrev:

jsson skrev:
Det är dyrare att sugtrimma hellt klart det går inte att diskutera en gång...
för att få ut 8-900 turbo hk i en 454 behöver du ju bara en intercoler (2000kr) 2st hx35 agg (6000kr) ett sprut ex nira (10000kr) 8 st spridare 4000kr (bränslepumpar 1500kr) sen vad mycket mos underdelen håller för orginal har jag inte en aning om men den måste du förbättra för samma kostnad för en sugtrimning med
ska du ha ut 800 hk som en sugmotor snackar vi mer pengar än 23500kr

Det finns en anledning varför man bygger seriöst, det för att det ska först hålla, sen att det ska lira bra ihop så man slipper vänta i någon sekund för effekten att vakna till liv, och som en tredje poäng så bygger man för att man ska ha en bra grund senare för vidare effekt, utan att behöva bygga en helt ny motor.

Och sen så är det verkligen inte så lätt att få ut 8 - 900hk ur en big block. Har hållit på med hög-effekts V8'or hela livet, och det finns en anledning till varför jag bygger sugmotor, och det är inte endast gasresponsen.

Du behöver inte vänta nån längre tid för att få laddtryck ur 2 st hx35or med 7.4L motor big_smile
det ger ju ändå 3.7L per agg
mer än en bmw m5 motor per turbo big_smile
skulle gissa på fullt ladd runt 2500-3000 varv
hur mycket pallar bottendelarna med orginal i cheva bb? och hur mycket effekt är det i dom orginal?

Rinnegan Malleus Malificarum
10 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

jsson skrev:
Du behöver inte vänta nån längre tid för att få laddtryck ur 2 st hx35or med 7.4L motor big_smile
det ger ju ändå 3.7L per agg
mer än en bmw m5 motor per turbo big_smile
skulle gissa på fullt ladd runt 2500-3000 varv
hur mycket pallar bottendelarna med orginal i cheva bb? och hur mycket effekt är det i dom orginal?

Det spelar ingen roll hur många liter det är, om aggregaten inte matchar motorn när det gäller flöde, så kommer du ändå att uppleva turbo-lag. En V8'a flödar bra mycket mer och mycket annorlunda jämfört med en rak 6'a eller vad du än jämför det med. Har varit med om bra många som har haft samma tanke, och sedan kommer och undrar varför motorn känns så jävla slö.

Att få fullt laddtryck på 3000RPM och inte utveckla över 1500hk är i mitt tycke ett misslyckande. Men jag antar att jag tycker så då jag är väldigt kräsen angående hur en motor borde gå, när jag vet hur de är när de går som de ska.

Hur mycket bottendelen pallar?
Beror på vilken årtal blocket är ifrån.

Hur mycket effekt de har original?
Beror på vilket årtal motorn är ifrån.

Senast redigerat av Rinnegan (10 oktober 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
jsson
10 oktober 2011 · 310 Inlägg

Rinnegan skrev:

jsson skrev:
Du behöver inte vänta nån längre tid för att få laddtryck ur 2 st hx35or med 7.4L motor big_smile
det ger ju ändå 3.7L per agg
mer än en bmw m5 motor per turbo big_smile
skulle gissa på fullt ladd runt 2500-3000 varv
hur mycket pallar bottendelarna med orginal i cheva bb? och hur mycket effekt är det i dom orginal?

Det spelar ingen roll hur många liter det är, om aggregaten inte matchar motorn när det gäller flöde, så kommer du ändå att uppleva turbo-lag. En V8'a flödar bra mycket mer och mycket annorlunda jämfört med en rak 6'a eller vad du än jämför det med. Har varit med om bra många som har haft samma tanke, och sedan kommer och undrar varför motorn känns så jävla slö.

Att få fullt laddtryck på 3000RPM och inte utveckla över 1500hk är i mitt tycke ett misslyckande. Men jag antar att jag tycker så då jag är väldigt kräsen angående hur en motor borde gå, när jag vet hur de är när de går som de ska.

Hur mycket bottendelen pallar?
Beror på vilken årtal blocket är ifrån.

Hur mycket effekt de har original?
Beror på vilket årtal motorn är ifrån.

Jo jag har inte skruvat mycket
V8 alls kan jag villigt erkänna... men mycket avgaser borde betyda tidigt laddtryck...
och lastbilsturboaggen har stora avgashus orginal så det borde ju matcha ganska bra... har varit sugen på att bygga en överladdad bb länge men har andra projekt som är tvungna att bli färdiga först...
det är ju vridet som knäcker motorerna så vilken underdel är den bästa och bygga på och vad tål den som linuslinje har?

Rinnegan Malleus Malificarum
10 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

jsson skrev:
Jo jag har inte skruvat mycket
V8 alls kan jag villigt erkänna... men mycket avgaser borde betyda tidigt laddtryck...
och lastbilsturboaggen har stora avgashus orginal så det borde ju matcha ganska bra... har varit sugen på att bygga en överladdad bb länge men har andra projekt som är tvungna att bli färdiga först...
det är ju vridet som knäcker motorerna så vilken underdel är den bästa och bygga på och vad tål den som linuslinje har?

Diesel aggregat brukar i regel inte vilja lira med bensinmotorer. Diesel motorer flödar mer än vilken bensinmotor som helst, såvidare inte bensinmotorn har över dubbla liter-volymen om inte mer.


En underdel kan knäckas av bra många orsaker, inte bara vridmoment.

Linus 454?
Bottendelen bör palla för effekt uttag uppåt 600hk med original kolvar samt stakar.
Själva blocket pallar för cirka 1000hk om du nu vill det, men om du är och sniffar där så är det mycket bättre att köpa ett eftermarknadsblock då de är riktigt billiga för Cheva bigblock.

Angående bra bottendel, så är de i stort sett likadant sen de implementerades, men GEN 3 - GEN 4 är lättast att få tag i, samt att de är lite biffigare då det oftast satt i större lastbilar och dylikt, eller stora båtar.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
micke999
10 oktober 2011 ·

menar du rinegan att om man trimmar sug så ger bb 700hk på 2500rpm?den motorn vill jag se!!alla dagar i veckan att en turbo maskin ger mer pulver över hela registret..ta en hx60 tillexom man vill köra singelturbo finns ju ett par i landet som ha fullt ladd vid 3000rpm med sån på sb så tvivlar på att bb är sämre.förespråkar du förgasare för insprutning med eller?

jsson
10 oktober 2011 · 310 Inlägg

micke999 skrev:
menar du rinegan att om man trimmar sug så ger bb 700hk på 2500rpm?den motorn vill jag se!!alla dagar i veckan att en turbo maskin ger mer pulver över hela registret..ta en hx60 tillexom man vill köra singelturbo finns ju ett par i landet som ha fullt ladd vid 3000rpm med sån på sb så tvivlar på att bb är sämre.förespråkar du förgasare för insprutning med eller?

Bra poäng big_smile

Rinnegan Malleus Malificarum
10 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

micke999 skrev:
menar du rinegan att om man trimmar sug så ger bb 700hk på 2500rpm?den motorn vill jag se!!alla dagar i veckan att en turbo maskin ger mer pulver över hela registret..ta en hx60 tillexom man vill köra singelturbo finns ju ett par i landet som ha fullt ladd vid 3000rpm med sån på sb så tvivlar på att bb är sämre.förespråkar du förgasare för insprutning med eller?

Förgasare om du vill ha gasrespons.

Den motorn jag har utvecklar original 365hk, och 710nm på 1900RPM. Och det är vad Buick själva satt som effekt siffra.
Den verkliga siffran var högre när det gällde både vrid och effekt.
Just nu utvecklar motorn, troligtvis mycket underskattat när det gäller vrid, cirka 610 - 620hk samt 900+nm på 2200RPM då jag har en kamaxel specifierad för att varvas uppåt 5500 - 6000RPM.
Dessutom, notera att en turbomotor i alla sätt och vis, har nästan ingen effekt före laddtrycket kommer.
En sugmotor har alltid effekt, oavsett varvtal.


Sen att om någon slänger på en HX60 och får fullt laddtryck på 3000RPM på en smallblock, så har de inte original avgashus till det aggregatet, samt att jag gärna vill se effekt kurvan, samt bilder på det bygget. Det är otroligt svårt att få fullt laddtryck så tidigt på ett så stort aggregat som HX60, samt att det är smallblock.


EDIT- Det finns ingen gat-motor som utvecklar 700hk på 2500RPM, och det har jag inte påstått heller.
Jag vet inte vars du fick det ifrån, då jag har inte sagt det eller ens något liknande. Jag föreslår att du hellre kommer med ett motargument som inte är baserat på att du slänger ord i min mun.

Senast redigerat av Rinnegan (10 oktober 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
10 oktober 2011 · 3 929 Inlägg

micke999 skrev:
menar du rinegan att om man trimmar sug så ger bb 700hk på 2500rpm?den motorn vill jag se!!alla dagar i veckan att en turbo maskin ger mer pulver över hela registret..ta en hx60 tillexom man vill köra singelturbo finns ju ett par i landet som ha fullt ladd vid 3000rpm med sån på sb så tvivlar på att bb är sämre.förespråkar du förgasare för insprutning med eller?

Men hur kul är det att trycka på gasen och få vänta någon sekund innan något ens händer?
Efter man har kört en vråltrimmad sugis (gärna smallblock) så uppskattar man riktigt gasrespons (går inte att jämföra med standardbilar) och inte ens kompressorbilar är i någonstans närheten av den gasresponsen. Och om inte kompressorbilar är nära så varför skulle en turbo bil vara det?  Fullt ladd vid 3000? Så om du känner för att glida iväg på ettan, i med tvåan och håller kanske 1500RPM och stampar på. Då måste du sitta och vänta ända tills 3000rpm innan något ens händer? Låter otroligt jobbigt.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
henke_99 Offroad Racing
10 oktober 2011 · 3 122 Inlägg

NU har jag inte läst så mycket i tråden, men jag har en lätt vässad 350 sugmotor i min stora blazer och standard tbi-insprutning. Skulle vilja se den turbomotor som har den responsen som är i min motor, den är dessutom byggd för skogskörning och effekt på låga varv. Jag har massor med vrid ända från tomgång och ytterligare ork får den vid ca 1700 rpm.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
micke999
10 oktober 2011 ·

många här som som uppenbarligen inte ska ha med motorer att göra.

men den där buik motorn som ger 365hk vid 1900rpm lär va rolig för vid typ 6k lär de ge en jävulsk massa pulver

och sen kommer man till frågan hur ofta gasar man  från 1500varv i en busbil? och att förgasare skulle ge bättre gasrespons hahahahahaha

micke999
10 oktober 2011 ·

just varför skulle den va helt död innan laddet ger ju samma sugmotoreffekt ändå bara de att när laddet kommer så ger den sjukt mycke mer.

Rinnegan Malleus Malificarum
10 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

micke999 skrev:
många här som som uppenbarligen inte ska ha med motorer att göra.

men den där buik motorn som ger 365hk vid 1900rpm lär va rolig för vid typ 6k lär de ge en jävulsk massa pulver

och sen kommer man till frågan hur ofta gasar man  från 1500varv i en busbil? och att förgasare skulle ge bättre gasrespons hahahahahaha

Är du ens medveten om vad du själv säger?
Jag har svårt att ens formulera meningar efter att ha läst detta, eftersom jag känner mig så otroligt mycket dummare nu.

Att en förgasare har bättre gasrespons är mer eller mindre allmänt vetande. Prova en småvässad smallblock med förgasare, samt en småvässad smallblock med TPI insprutning.
Du märker en skillnad, punkt slut.
Notera att jag inte sa att den gav 365hk vid 1900RPM, utan 710NM vid 1900RPM. Den gav 365hk vid cirka 4000RPM.
Och hur ofta man gasar från 1500RPM i en busbil?
Dagligen. Hur ofta står du och varvar 4500RPM konstant för att ens få utnyttja en gnutta av kraften i en överladdad motor?


micke999 skrev:
just varför skulle den va helt död innan laddet ger ju samma sugmotoreffekt ändå bara de att när laddet kommer så ger den sjukt mycke mer.

.. Verkligen?
Du tror att det går helt enkelt att slänga på turboaggregat på en motor som har över 10.25:1 i kompressionsförhållande, ladda som fan och tror att det håller?
Turbomotorer är döda före laddet pga kompsänkning så du kan ladda mer, samt att en radikal kamaxel är oftast detrimentala för turbomotorer, alltså kör man oftast med milda kamaxlar.
Det, blandat med att man 80% av gångerna då också kör med insprutning, gör att motorerna blir äckligt tråkiga när man ligger utan laddtryck.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
micke999
10 oktober 2011 ·

kompsänkning på överladd är en gammal grej idagens läge med e85 så är de Ofta onödigt att kompsänka då man får så mycke bättre register och ladda som fan varför göra de på så stor motor?

leker med tanken att maskinen ger 400hk sug? de är ca 600hk vid 0,5bars ladd då

ett eftermarknadssprut slår förgasare alla dar i veckan och då kan du ju räkna in bruksbilsvärde i de hela med bränsleförbrukning å sånt med som förgasaren är helt kass på

och 1500rpm hur länge stannar maskinen på de varvtalet då?som i den här bilen tillex som då ska köra zf låda ligger du i 110 på motorvägen tillex å de dyker upp ett race bara kliva på och de kommer rita hejdlöst för du ligger inte på 1500rpm då utan mer på kanske 3000rpm och i övrigt så man drar ju oftast en motor ela registret ut inte bara vid 1500-2500rpm utan kanske 3-6000rpm


dock onödigt att tjafsa om de här och förstöra linus tråd kommer alltid finnas lika många som gillar överladdat som sug.dock så om jag inte missminner mig så kom tråden upp i frågan om kostnad och jag tycker de känns som svårt att få 800hk sug för samma peng som med turbo men bara mina 2cent i ämnet

micke999
10 oktober 2011 ·

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=26525

som ärtan skriver tillex

Min LS1 6.0lit laddar 2.3 bar vid 3600 rpm med en S480turbo med 88/96mm turbin och 1.32 A/R. Och den laddar mer än 0.5 bar vid 2500 rpm. Så jag skulle nog satsa på en större turbo än HX55.

Rinnegan Malleus Malificarum
10 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

micke999 skrev:
kompsänkning på överladd är en gammal grej idagens läge med e85 så är de Ofta onödigt att kompsänka då man får så mycke bättre register och ladda som fan varför göra de på så stor motor?

leker med tanken att maskinen ger 400hk sug? de är ca 600hk vid 0,5bars ladd då

ett eftermarknadssprut slår förgasare alla dar i veckan och då kan du ju räkna in bruksbilsvärde i de hela med bränsleförbrukning å sånt med som förgasaren är helt kass på

och 1500rpm hur länge stannar maskinen på de varvtalet då?som i den här bilen tillex som då ska köra zf låda ligger du i 110 på motorvägen tillex å de dyker upp ett race bara kliva på och de kommer rita hejdlöst för du ligger inte på 1500rpm då utan mer på kanske 3000rpm och i övrigt så man drar ju oftast en motor ela registret ut inte bara vid 1500-2500rpm utan kanske 3-6000rpm


dock onödigt att tjafsa om de här och förstöra linus tråd kommer alltid finnas lika många som gillar överladdat som sug.dock så om jag inte missminner mig så kom tråden upp i frågan om kostnad och jag tycker de känns som svårt att få 800hk sug för samma peng som med turbo men bara mina 2cent i ämnet

Ja, givetvis så behöver du ju aldrig kompsänka motorer vid överladd, det är därför så många kör med över 13.5:1 i kompressionsförhållande och laddar över 3 bar..
Orsaken man kompsänker är för att cylindertrycket du utvecklar med hög kompression och överladd är för mycket för motorn att klara av. Jag skulle aldrig gå över 9.5:1 i komp om jag nu skulle överladda och vill ha över 400hk.


400hk blir automatiskt 600hk vid 0.5 bar? Det är verkligen inte så enkelt. Om det vore det, och kompressionsförhållanden inte skulle spela någon roll, så skulle jag kunna köpa en 1200hk cratemotor, slänga på turbo, ladda 1 bar och utveckla 2400hk utan problem.


Ja, bränsleförbrukningen blir lite bättre med insprutning, men det har bra mycket mer att göra med utväxling. Har en Buick Riviera från 1965 i familjen, med en 425 Nailhead gjutjärnsmotor och dubbla 4ports förgasare. Den drar cirka 1.2 liter milen landsväg i en bil på över 2 ton.


Hur ofta kör du ett race på motorvägen? Det är jävligt dumt.
Samt att hur ofta ligger du över 3000RPM i vardags-körning?
Hur ofta ligger du vid 1500RPM i vardags-körning?
Med sugmotor så kan du köra bilen till vardags, och trampa ner och få kraft utan fördröjning, medans du måste vänta om du har en överladdad bil.



Och jag har inget avsikt att förstöra hans tråd, utan jag vill dra upp för och nackdelar med överladdning gentemot sugmotor så han har lättare att bestämma sig sen när han börjar dra upp effekten.
Visserligen så är det ju ypperligt om han hade tillgång till att prov-åka i en hårig sug-bil och en hårig turbo-bil, men det går att ta sen.
Jag gillar inte när folk slänger in falska rykten eller pratar om saker som de inte förstår, för att då är det stor risk att någon annan följer det och tror att det verkligen är så, bara för att senare stå med en rasad motor eller dylikt. Det är därför jag sitter nu och argumenterar emot dig.


micke999 skrev:
som ärtan skriver tillex

Min LS1 6.0lit laddar 2.3 bar vid 3600 rpm med en S480turbo med 88/96mm turbin och 1.32 A/R. Och den laddar mer än 0.5 bar vid 2500 rpm. Så jag skulle nog satsa på en större turbo än HX55.

LS1 motorerna, pga aluminium blocken, ogillar all laddtryck som kommer över 0.8 bar, så han har mer än troligt förstärkt blocket avsevärt, eller helt enkelt kört på LQ9/LQ4 vilket är gjutjärns-varianten.
Den tål dessutom mindre om du nu borrar upp den nog mycket för att den ska nå 6 liters slagvolym.

Senast redigerat av Rinnegan (10 oktober 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
10 oktober 2011 · 3 929 Inlägg

micke999 skrev:
många här som som uppenbarligen inte ska ha med motorer att göra.

men den där buik motorn som ger 365hk vid 1900rpm lär va rolig för vid typ 6k lär de ge en jävulsk massa pulver

och sen kommer man till frågan hur ofta gasar man  från 1500varv i en busbil? och att förgasare skulle ge bättre gasrespons hahahahahaha

Har du någonsin kört en bil på 2an, 1500varv och sedan stampat och bilen sticker utav bara fan? Nej, tänkte det.
Det är roligare än du tror wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Streetfreak
10 oktober 2011 · 693 Inlägg

Visst har du Rinnegan tagit över Linus tråd! Bättre ni tar eran diskusson i egen tråd? Är mer nyfiken på hans bygge och foton:)

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
Rinnegan Malleus Malificarum
10 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

Streetfreak skrev:
Visst har du Rinnegan tagit över Linus tråd! Bättre ni tar eran diskusson i egen tråd? Är mer nyfiken på hans bygge och foton:)

Jag nekade aldrig till att jag tog över tråden lite, jag nekade till att förstöra den. Det är bättre att han får veta båda sidorna av argumenten så han själv kan bilda en bättre uppfattning om han vill senare lira med sugmotor eller turbo- alternativt kompressor-motor.


Jag ber om ursäkt ifall jag skrev ett par för många paragrafer, men det är bara sån jag är.

Senast redigerat av Rinnegan (10 oktober 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang