Var kan man köpa nyrenoverade bromsok?

scoobaru
6 mars 2011 · 51 Inlägg

Vet någon ifall det finns något bra ställe i eller i närheten av Norrköping som säljer renoverade bromsok, där man sedan kan "panta" in sina gamla? Det är till en Impreza det gäller

Uppskattar alla förslag

twin_cam Smålänning
6 mars 2011 · 7 877 Inlägg

MECA, Mekonomen, AD-Center, Autoexperten, vet inte vilka du har däruppe, men dom bör kunna fixa iaf.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Goran_R
6 mars 2011 · 169 Inlägg

Om du letar i Norrköping så besök Nobtec, dom fixar det mesta angående renoveringar av bromsar, kopplingar etc.
Kolla http://www.nobtec.se/

scoobaru
6 mars 2011 · 51 Inlägg

Goran_R skrev:
Om du letar i Norrköping så besök Nobtec, dom fixar det mesta angående renoveringar av bromsar, kopplingar etc.
Kolla http://www.nobtec.se/

Det där verkar lovande, ska kolla upp dom i morgon. Tack för hjälpen

goope
6 mars 2011 · 16 Inlägg

är inte jätte svårt att renovera sj faktist! relativt enkelt, vad är det som behöver bytas?

scoobaru
6 mars 2011 · 51 Inlägg

goope skrev:
är inte jätte svårt att renovera sj faktist! relativt enkelt, vad är det som behöver bytas?

Det är framförallt en kolv i ena oket som satt stenhårt och gick verkligen inte att trycka in, så bromsen låg på lite hela tiden på den sidan. Till slut fick vi in den men nu kommer den förmodligen inte ut istället. Sen var det samma sak på andra sidan med fast den var inte fast, bara lite trög

goope
7 mars 2011 · 16 Inlägg

aa okej då får du byta de tätningsringarna som sitter på sinsidan mot kolven, ta ett fint sandpapper och fina till kolven oxå, viktigt är att kolven kommer helt rakt in annars så blir det att det går trögt. hade samma på den gröna men som sagt med det gjort var det inga problem. enkla saker som inte kostar så himmal mkt om man vill komma undan billigare smile

Christian S
7 mars 2011 · 4 816 Inlägg

Artikelnummer för reparationsats till bromsoken på GT MY99-00:
Fram - 26297FA050 (ca 350:- för en sats som innehåller packningar, mm för både vänsterok och högerok)
Bak - 26697FC000

tagit ifrån http://www.subaruclub.se/forum/showthre … amp;page=2

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
scoobaru
7 mars 2011 · 51 Inlägg

goope skrev:
aa okej då får du byta de tätningsringarna som sitter på sinsidan mot kolven, ta ett fint sandpapper och fina till kolven oxå, viktigt är att kolven kommer helt rakt in annars så blir det att det går trögt. hade samma på den gröna men som sagt med det gjort var det inga problem. enkla saker som inte kostar så himmal mkt om man vill komma undan billigare smile

Det låter ju faktiskt inte allt för avancerat, och förmodligen mycket billigare än ett helt nytt ok

scoobaru
7 mars 2011 · 51 Inlägg

Christian S skrev:
Artikelnummer för reparationsats till bromsoken på GT MY99-00:
Fram - 26297FA050 (ca 350:- för en sats som innehåller packningar, mm för både vänsterok och högerok)
Bak - 26697FC000

tagit ifrån http://www.subaruclub.se/forum/showthre … amp;page=2

Kanske bara jag som är blind, men var är dom priserna ifrån? Var kan jag köpa det?

bumpe Lastbilsmekaniker
7 mars 2011 · 3 878 Inlägg

Oftast är det bara att trycka ut kolvarna, gänga ur slangen eller luftningsnuppeln, rengöra kolven med brytbladskniv + rostlösning, försiktigt rengöra packningarna(ev byta dom men se till att montera dom åt rätt håll isf) på med lite siliconfett och sen pressa in kolven igen. Lufta och sen ut o brumma smile

Oftast går det att trycka in dom med fingerkraft/löst med en polygrip smile

Fulrenoverade ett ok utan att byta tätningar på typ 10-15 min för ett tag sen smile

RD_87 Skrotsamlare
7 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Byta tätningar är värt arbetet enligt mig. När man ändå är tvungen att skruva isär oket så är det ju inget merarbete att göra rätt. Varför fuska med en säkerhetsdetalj? Dessutom brukar man kunna köpa lösa kolvar till oken, det har ju hänt att man har sabbat en kolv när man ska ha ur skiten.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Christian S
7 mars 2011 · 4 816 Inlägg

scoobaru skrev:

Christian S skrev:
Artikelnummer för reparationsats till bromsoken på GT MY99-00:
Fram - 26297FA050 (ca 350:- för en sats som innehåller packningar, mm för både vänsterok och högerok)
Bak - 26697FC000

tagit ifrån http://www.subaruclub.se/forum/showthre … amp;page=2

Kanske bara jag som är blind, men var är dom priserna ifrån? Var kan jag köpa det?

priset ska vara ifrån en subaru verkstad/butik och är även där du kan köpa det annars så finns det på en del firmor i england samt på ebay.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
scoobaru
7 mars 2011 · 51 Inlägg

RD_87 skrev:
Byta tätningar är värt arbetet enligt mig. När man ändå är tvungen att skruva isär oket så är det ju inget merarbete att göra rätt. Varför fuska med en säkerhetsdetalj? Dessutom brukar man kunna köpa lösa kolvar till oken, det har ju hänt att man har sabbat en kolv när man ska ha ur skiten.

Det finns nog viss risk att kolven går sönder när jag tar ur den, med tanke på att det tog säkert 30 min bara att få in den. Så nu sitter den nog rätt bra där den sitter skulle jag gissa. Och jag håller med, ska man ändå plocka isär allt kan man göra det grundligt

RD_87 Skrotsamlare
7 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Det går alltid att få ur kolvarna smile det är bara en fråga om hur dom ser ut efteråt. Jag har rivit mer bromsok än jag kan räkna då jag ofta åker gamla eller jävligt udda bilar. Bromsok till New yorker -66 växer inte på träd kan jag säga.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
scoobaru
7 mars 2011 · 51 Inlägg

RD_87 skrev:
Det går alltid att få ur kolvarna smile det är bara en fråga om hur dom ser ut efteråt. Jag har rivit mer bromsok än jag kan räkna då jag ofta åker gamla eller jävligt udda bilar. Bromsok till New yorker -66 växer inte på träd kan jag säga.

Nej det kan jag tänka mig att dom inte gör. Då jag aldrig bytt ut något kring bromsarna innan förutom bromsbelägg så har jag ingen aning om vad det kan kosta. Någon skrev ju tidigare i tråden runt 300 kr för en sats att renovera oken. Men vad kan det gå på tror du om kolven blir totalt förstörd?

RD_87 Skrotsamlare
7 mars 2011 · 4 031 Inlägg

När jag köpte kolvar sist tror jag att det gick på 100:- st men det var till Volvo. Jag har klarat i princip alla kolvar utom till min Chrysler, dom är dessutom av aluminium men jag hade nya låg på hyllan.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
scoobaru
7 mars 2011 · 51 Inlägg

RD_87 skrev:
När jag köpte kolvar sist tror jag att det gick på 100:- st men det var till Volvo. Jag har klarat i princip alla kolvar utom till min Chrysler, dom är dessutom av aluminium men jag hade nya låg på hyllan.

Okej, skönt att höra att det inte kostar förmögenheter. Känns inget vidare att köra omkring med bromsar som drar snett och ligger på så den drar en massa bensin. Då bär det av till den den lokala subaru handlaren i morgon och hoppas att dom har en renoveringssats och någon reservkolv för säkerhetskull.

RD_87 Skrotsamlare
7 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Får hoppas att kolvarna ligger bra i pris på subaru, har du tur är det typ volvo-pris. Har du otur kostar det som en gammal Volvo tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
bumpe Lastbilsmekaniker
8 mars 2011 · 3 878 Inlägg

scoobaru skrev:
Det finns nog viss risk att kolven går sönder när jag tar ur den, med tanke på att det tog säkert 30 min bara att få in den. Så nu sitter den nog rätt bra där den sitter skulle jag gissa. Och jag håller med, ska man ändå plocka isär allt kan man göra det grundligt

Trampa bara på bromsen tills kolven åker ur av sig självt, en väldigt lugn och fin metod smile Köra tryckluft i slangen/nippeln kan smälla duktigt kan jag ju varna dig för redan nu smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang