Hur mycket måste handbromsen ta för att bilprovningen ska godkänna det ?

Boobby
26 maj 2011 · 94 Inlägg

Jag har en v70 2.5t awd -98 och jag fick nedslag på handbormsen
Jag har lossat så mycket de går vid spaken och sedan spännt bak vid hjulen så mycket att dom nästan precis ligger på liiiite. och sedan spännde jag vid spaken så mycket så att de inte ligger på.
Men bakdäcken låser sig ändå inte.
Behövs det verkligen att de måste låsa sig ? Jag har läst att bilen ska vara full lastad och stå i 16%lutning och den ska inte rulla nånstans.
Så jag vet inte.. någon som kan hjälpa mig ? smile

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Stettler
26 maj 2011 · 85 Inlägg

"I Sverige ska sådana enligt lag ha två av varandra oberoende bromssystem, en färdbroms och en parkeringsbroms. Färdbromsen är den broms man normalt använder under färd, till skillnad från parkeringsbromsen som används då fordonet står stilla. På en bil manövreras färdbromsen normalt med en pedal medan parkeringsbromsen dras åt med handen med hjälp av en spak."

Du skall alltså kunna stoppa bilen över en angiven sträcka med handbromsen

Muttley
26 maj 2011 ·

Är ju det den är till för. Att låsa så inte bilen kan rulla i lutning.  Kollat så de inte är dags att byta?

Boobby
26 maj 2011 · 94 Inlägg

men både beläggen och trumman är fina, nästan inget slitet alls ;s

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Boobby
26 maj 2011 · 94 Inlägg

gaah fan va jag hatar handbromsar...
finns det inget annat sätt man göra på ? orkar inte lägga ner mer pengar på biljäveln, haha big_smile

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Boobby
26 maj 2011 · 94 Inlägg

skalman1 skrev:
Testa att putsa backarna med lite slippapper, det är en tillfällig nödlösning som ibland kan funka.
slipa lite lätt i skivan också där backarna går emot.    värt att testa iaf.  smile

Okej, taack smile

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
KHRacing
26 maj 2011 ·

Stettler skrev:
"I Sverige ska sådana enligt lag ha två av varandra oberoende bromssystem, en färdbroms och en parkeringsbroms. Färdbromsen är den broms man normalt använder under färd, till skillnad från parkeringsbromsen som används då fordonet står stilla. På en bil manövreras färdbromsen normalt med en pedal medan parkeringsbromsen dras åt med handen med hjälp av en spak."

Du skall alltså kunna stoppa bilen över en angiven sträcka med handbromsen

totalt felaktigt.yikes

i Sverige heter det HANDBROMS - utomlands heter det EMERGENCY BRAKE (nödbroms)

SP kollar så att bilen  orkar hålla emot vid ett visst tryck typ - inget annat

Tar den för högt upp tyder det på att den är sliten/feljusterad.

men det finns inget som säger att en handbroms skall ta efter 2-3 klick på spaken.

dawwe ...has left the building...
26 maj 2011 · 4 474 Inlägg

Jag besiktigade min bil nyligen med "eftermarknadsbromsar" o var orolig för bromsarna överlag, men även för att handbromsen skulle vara för klen då jag justerat den så att backarna är "en bit" från trumman vid släppt spak. Handbromsen börjar ta efter ca 4-5 hack. Hur som, besiktingsmannen "ryckte" kryckan ordentligt uppåt o mätaren "flög" upp till ca 1.4, spaken var typ i ändläget gissningsvis. Ett helt OK värde med tanke på att jag fick 1.6 bak (innan låsning???), fram var samma värde 2.8, riktigt kul att se att båda mätnålarna rörde sig helt unisont hela vägen upp till låsnings(?) värdet...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Turbocab
26 maj 2011 · 83 Inlägg

På alla mina Saabar av äldre typ är handbromsen kass, och det är så på den modellen. Dom brukar ge ca 1,0 i värde på BP, mot 2,0-2,5 på vanliga färdbromsen. Mao är handbromsens kraft mkt sämre än färdbromsen på den bilmodellen, och det är inga problem alls på BP med det. JMF jag tex med 9-5 så är den handbromsen (av trum-typ) mkt vassare och låser typ bakhjulen. Något som bara funkar på Snö och is med mina andra bilar. Så du skall inte jämföra med färdbromsen för mkt!

Stettler
30 maj 2011 · 85 Inlägg

KHRacing skrev:

Stettler skrev:
"I Sverige ska sådana enligt lag ha två av varandra oberoende bromssystem, en färdbroms och en parkeringsbroms. Färdbromsen är den broms man normalt använder under färd, till skillnad från parkeringsbromsen som används då fordonet står stilla. På en bil manövreras färdbromsen normalt med en pedal medan parkeringsbromsen dras åt med handen med hjälp av en spak."

Du skall alltså kunna stoppa bilen över en angiven sträcka med handbromsen

totalt felaktigt.yikes

i Sverige heter det HANDBROMS - utomlands heter det EMERGENCY BRAKE (nödbroms)

SP kollar så att bilen  orkar hålla emot vid ett visst tryck typ - inget annat

Tar den för högt upp tyder det på att den är sliten/feljusterad.

men det finns inget som säger att en handbroms skall ta efter 2-3 klick på spaken.

Vad det heter och kallas har väl en då underordnad betydelse. Men vad jag vet så är den tekniska benämningen "Parkeringsbroms" här i Sverige.....

Parkeringsbromsen ska ta 16% av bilens totalvikt.
Det räknas automatiskt ut av handdatorn.Det finns ingen anmärkning på ojämn parkeringsbroms utan otillräcklig dvs under 16%.Man räknar alltså samman höger + vänster parkeringsbroms.
Däremot MÅSTE parkeringsbromsen ta på båda hjulen!
Annars blir det en sida ur funktion = 2:a.
Man ska även ha MINST 1/4 av slaget i handbromsspaken kvar vid full bromseffekt dvs som en rörelsereserv annars blir det också 2:a.

Man kan även få anmärkning på anliggning/kärvning.

Axat och saxat från nätet. Samt från min tid som besiktningstekniker i Sätra.

e5frog
23 april 2023 · 1 Inlägg

Stettler skrev:
Man ska även ha MINST 1/4 av slaget i handbromsspaken kvar vid full bromseffekt dvs som en rörelsereserv annars blir det också 2:a

Hur vet besiktningspersonalen (om den bromsar tillräckligt) om det är 1/4 kvar utan att först kontrollera var 4/4 är (dvs 1 eller 100/100 dvs 100 hundradelar dvs 100%).
Finns det en fastlagd standard?

Har haft underkänt på handbroms två år i rad (V70 -04) och fått frågan om den används - jodå, minst 20 ggr i veckan, 5 ggr till om jag orkar parkera i garaget och ännu fler om man kör på helgen. Är det otillräckligt, finns det något man bör göra?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2023 · 13 746 Inlägg

e5frog skrev:

Stettler skrev:
Man ska även ha MINST 1/4 av slaget i handbromsspaken kvar vid full bromseffekt dvs som en rörelsereserv annars blir det också 2:a

Hur vet besiktningspersonalen (om den bromsar tillräckligt) om det är 1/4 kvar utan att först kontrollera var 4/4 är (dvs 1 eller 100/100 dvs 100 hundradelar dvs 100%).
Finns det en fastlagd standard?

Har haft underkänt på handbroms två år i rad (V70 -04) och fått frågan om den används - jodå, minst 20 ggr i veckan, 5 ggr till om jag orkar parkera i garaget och ännu fler om man kör på helgen. Är det otillräckligt, finns det något man bör göra?

låter som du valt den snåla vägen...   köper man biltemas skithandbromsbelägg då blir det just som du beskriver..  man monterar riktiga backar av känt märke.  och sen ställer man grundinställningen med handbromsspaken släppt så den inte förspänner innifrån sen ställer man in backarna bak och sen fin lirar man vid spaken då blir dom bra..    men kör man biltemas skit backar eller annat budget skräp så kommer man ha problem varje år och istort sätt alltid vara på gränsen för att få godkänt efter varje ombes.. smile

sen att lägga i den när man står stilla gör inte samma nytta  som att lägga i den under färd.. men på en v70n skulle jag inte dra i den under färd för då har man katastrof när klacken släpper och vrider runt allt 200varv till följd att bromsköld vajrar och skivor är totalt skrot

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
candyweiss
23 april 2023 · 876 Inlägg

Stettler skrev:

KHRacing skrev:

Stettler skrev:
"I Sverige ska sådana enligt lag ha två av varandra oberoende bromssystem, en färdbroms och en parkeringsbroms. Färdbromsen är den broms man normalt använder under färd, till skillnad från parkeringsbromsen som används då fordonet står stilla. På en bil manövreras färdbromsen normalt med en pedal medan parkeringsbromsen dras åt med handen med hjälp av en spak."

Du skall alltså kunna stoppa bilen över en angiven sträcka med handbromsen

totalt felaktigt.yikes

i Sverige heter det HANDBROMS - utomlands heter det EMERGENCY BRAKE (nödbroms)

SP kollar så att bilen  orkar hålla emot vid ett visst tryck typ - inget annat

Tar den för högt upp tyder det på att den är sliten/feljusterad.

men det finns inget som säger att en handbroms skall ta efter 2-3 klick på spaken.

Vad det heter och kallas har väl en då underordnad betydelse. Men vad jag vet så är den tekniska benämningen "Parkeringsbroms" här i Sverige.....

Parkeringsbromsen ska ta 16% av bilens totalvikt.
Det räknas automatiskt ut av handdatorn.Det finns ingen anmärkning på ojämn parkeringsbroms utan otillräcklig dvs under 16%.Man räknar alltså samman höger + vänster parkeringsbroms.
Däremot MÅSTE parkeringsbromsen ta på båda hjulen!
Annars blir det en sida ur funktion = 2:a.
Man ska även ha MINST 1/4 av slaget i handbromsspaken kvar vid full bromseffekt dvs som en rörelsereserv annars blir det också 2:a.

Man kan även få anmärkning på anliggning/kärvning.

Axat och saxat från nätet. Samt från min tid som besiktningstekniker i Sätra.

Hur fungerar det då idag med många bilar som har elektronisk P-broms och bara en knapp?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torsen
23 april 2023 · 7 238 Inlägg

Rent generellt vågar jag påstå att äldre bilars parkeringsbroms, som verkade genom trumbromsar, är överlägsen nyare bilars skivbromsrelaterade som nödbroms.
I o m inträdet i EU-gemenskapen skärptes kraven på parkeringsbroms såtillvida att den måste verka på båda hjulen.
Tidigare var kravet bara att parkeringsbromsen skulle hålla bilen  i en viss lutning, vilket omformades till en viss kraft i bromsprovaren, på ett hjul.

Att  det sedan är heeeelt onödigt med skivbromsar bak på bilar, är en heeeeelt annan sak.
Jag vill skylla trenden med skivbromsar bak på Renault som var först med skivbromsar på alla hjulen på sin R8 - bland vaaaaanliga bilar.
F ö var Jaguar C-type och D-typ först skivbromsar hos sport-/prestandabilar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2023 · 13 746 Inlägg

torsen skrev:
Rent generellt vågar jag påstå att äldre bilars parkeringsbroms, som verkade genom trumbromsar, är överlägsen nyare bilars skivbromsrelaterade som nödbroms.
I o m inträdet i EU-gemenskapen skärptes kraven på parkeringsbroms såtillvida att den måste verka på båda hjulen.
Tidigare var kravet bara att parkeringsbromsen skulle hålla bilen  i en viss lutning, vilket omformades till en viss kraft i bromsprovaren, på ett hjul.

Att  det sedan är heeeelt onödigt med skivbromsar bak på bilar, är en heeeeelt annan sak.
Jag vill skylla trenden med skivbromsar bak på Renault som var först med skivbromsar på alla hjulen på sin R8 - bland vaaaaanliga bilar.
F ö var Jaguar C-type och D-typ först skivbromsar hos sport-/prestandabilar.

hur handbromsens teknik är uppbyggd är nog lite skit samma så om det är inbyggt i oket eller sitter bromsbackar är nog skit samma. 

det är mer att ju mindre rörligt skit ju bättre är det. 

tror faktiskt att bromsskivor som dom mesta bilarna har i dag bak blir allt mer nödvändigt genom att man inte längre väljer hur mycket broms man har mellan fram och bak utan idag styrs det utifrån hur bra grepp varje däck har. 

därför krävs det i dag biffigare bromsar bak. när både abs och antiskoj finns 

jag har inget i mot trummor bak..  visst det ser ju förjävligt ut.  enda sak jag upplevt som en nackdel är när bilen stått länge.   

man gör bort sig kraftigt om man parkerar en bil med trummor med handbromsen i för länge. 
för det är inte säkert att man får den att släppa efter 6månader parkerad smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
candyweiss
23 april 2023 · 876 Inlägg

torsen skrev:
Rent generellt vågar jag påstå att äldre bilars parkeringsbroms, som verkade genom trumbromsar, är överlägsen nyare bilars skivbromsrelaterade som nödbroms.
I o m inträdet i EU-gemenskapen skärptes kraven på parkeringsbroms såtillvida att den måste verka på båda hjulen.
Tidigare var kravet bara att parkeringsbromsen skulle hålla bilen  i en viss lutning, vilket omformades till en viss kraft i bromsprovaren, på ett hjul.

Att  det sedan är heeeelt onödigt med skivbromsar bak på bilar, är en heeeeelt annan sak.
Jag vill skylla trenden med skivbromsar bak på Renault som var först med skivbromsar på alla hjulen på sin R8 - bland vaaaaanliga bilar.
F ö var Jaguar C-type och D-typ först skivbromsar hos sport-/prestandabilar.

Skivor, enklare och billigare att tillverka och montera.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torsen
24 april 2023 · 7 238 Inlägg

candyweiss skrev:

torsen skrev:
Rent generellt vågar jag påstå att äldre bilars parkeringsbroms, som verkade genom trumbromsar, är överlägsen nyare bilars skivbromsrelaterade som nödbroms.
I o m inträdet i EU-gemenskapen skärptes kraven på parkeringsbroms såtillvida att den måste verka på båda hjulen.
Tidigare var kravet bara att parkeringsbromsen skulle hålla bilen  i en viss lutning, vilket omformades till en viss kraft i bromsprovaren, på ett hjul.

Att  det sedan är heeeelt onödigt med skivbromsar bak på bilar, är en heeeeelt annan sak.
Jag vill skylla trenden med skivbromsar bak på Renault som var först med skivbromsar på alla hjulen på sin R8 - bland vaaaaanliga bilar.
F ö var Jaguar C-type och D-typ först skivbromsar hos sport-/prestandabilar.

Skivor, enklare och billigare att tillverka och montera.

Just det, håller med till fullo.

Enda gången skivbromsar är en fördel, är om man kör offroad i träsk där hjulen sjunker djupt i "mudden".
Då är det lättare att efteråt spola rent skivbromsarna.
På trumbromsbilarna blir det mer omfattande att demontera trummorna och tvätta ur och blåsa tort med tryckluft och ev behandla - smörja/måla.

Lucif3r
24 april 2023 · 2 215 Inlägg

Jag skruvar iaf mycket hellre skivbromsar/bromsok än att hålla på och jävlas med trummor och fjäderh-en, och stora feta rost-/slitkanter som låser fast trumman big_smile
Sen att skivbromsar kanske rent tekniskt inte har någon fördel bak är väl lite skit samma egentligen. Dom är ju inte sämre iaf.

Hand/nödbroms föredrar jag dock att ha helt "fristående", t ex gammal hederlig trumhandbroms med wirar. Lite samma sak som fler-kretsat bromssystem... Går det ena sönder kan man förlita sig på det andra...

Ang. huvudfrågan så är svaret ja - det finns en generell standard på hur många kuggar handbromsspaken har. Exakta antalet varierar givetvis, men man får ju faktiskt tänka på att bes. männen trots allt drar i handbromsen på rejält många olika bilar, och bilar av samma typ som ens egen. Dom "vet" hur spaken ska kännas och inte kännas.

En generell tumregel att gå efter är att den ska låsa hjulen på 4e hacket, och man ska kunna dra i den med 2 fingrar. Sen att en gammal handbroms kanske inte låser fören vid 5e eller 6e hacket är ju ingen panik(men ett bra tecken på att det kanske är dags att se över handbromsen)...
Men när man renoverar handbromsen så är det 3-4 hack man bör sikta på. Något som f.ö. är ett ikke-problem på bilar med justering ute vid hjulen - om man gör rätt. Bilar utan justering ute vid hjulen kan vara ett halvt h-e att få till, som t ex en lagom trött 7/940.... Just dom modellerna går det eftermontera justerskruvar på dock, men orginal saknas det.....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang