Detta projektet handlar om min Saab 9000 Aero -97 som jag har gjort i ordning i huvudsak under vintern 2011-2012, men håller konstant på med nya modifieringar. Min vision är att hålla bilen så nära original som möjligt, men med... Visa mer
Jag kör med 100W halogen i min ena bil, och den har inte blivit skadad. Inte heller ett års användande (ca 2500 mil) med xenon skadade helljusets reflektorer... men vissa har väl otur, antar jag. Det kan kanske bero på hur lyktan är tillverkad, dess storlek osv?
Jag har dock hört något om att vissa (billiga?) xenonkit kan ha någon sorts strålning (UV-strålning?) som kan skada lyktan på något vis. Det är ju som en viss beläggning i reflektorn, antar att det är den som bränns bort då.. Aja, nog med off-topic kanske, haha.
Jag kör med 100W halogen i min ena bil, och den har inte blivit skadad. Inte heller ett års användande (ca 2500 mil) med xenon skadade helljusets reflektorer... men vissa har väl otur, antar jag. Det kan kanske bero på hur lyktan är tillverkad, dess storlek osv?
Jag har dock hört något om att vissa (billiga?) xenonkit kan ha någon sorts strålning (UV-strålning?) som kan skada lyktan på något vis. Det är ju som en viss beläggning i reflektorn, antar att det är den som bränns bort då.. Aja, nog med off-topic kanske, haha.
Ja när jag köpte mitt xenonkit så va de inte så billigt 2000kr för 2:kit år 2010 då när xenon va så pass nytt då kanske! fast då hade jag H13 8000k 75w, så de spelar nog mycket roll också.
Ja reflektorn värms upp så de bli som lite beläggning nereför lampan.
Skulle nog säga att det går fortare med halogen. Då det är en wolfram tråd som glöder. Istället för en gasurladdning. Men det är bara vad jag tror då jag inte har provat att ha starka halogen lampor i strålkastare. Men bara för det så menar jag inte att xenon lampa inte blir varm. Dock så tror jag att en halogen blir varmare.
mvh Mr_Lööf
Ja, 100w halogen ska man inte ha om man inte har ett mindre lager med reflektorer... Benn there, done that
The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Efter alla fula kort från i fredags så kände jag att jag verkligen behövde tvätta bilen...
Så det gjordes!! Högtryck, sedan svamp och sen högtryck igen
Passade även på att tanka nu när soppa priset har gått ner så mycket...
Åkte nyss hem från en kompis och det var -6°C, bilen var frost täckt men startade direkt! Tyvärr så var luckan frusen så jag fick köra med den stängd för en gång skull Men denna vinter bör nog inte vara nårra problem Vinterdäck börjar kännas lagom dock...
Angående extraljusfästet, jag rekomenderar SAAB original fästjärn, då kommer 2 fästöron ut under grillen, bara att sätta plattjärn emellan. det jar jag haft på 3 av min tidigare 9000, fungerar kanon och det är lätt att demontera efter vintern.
Angående extraljusfästet, jag rekomenderar SAAB original fästjärn, då kommer 2 fästöron ut under grillen, bara att sätta plattjärn emellan. det jar jag haft på 3 av min tidigare 9000, fungerar kanon och det är lätt att demontera efter vintern.
//Konrad S.
Tack för tipset Konrad! Får ta o sticka till min lokala Saab verkstad o kolla om de har i lager Har du kort på hur fästet ser ut och är fäst under grillen?
Har nu läst igenom hela tråden och måste berömma dig för din noggrannhet och vård av den fina bilen! Min drömbil just nu är också en 9000 aero så är gött avundsjuk på din fina bil Kämpa på, ser mycket bra ut!
Har nu läst igenom hela tråden och måste berömma dig för din noggrannhet och vård av den fina bilen! Min drömbil just nu är också en 9000 aero så är gött avundsjuk på din fina bil Kämpa på, ser mycket bra ut!
Det värmer jätte mycket att läsa sådant här! Tack för de fina orden Nån dag kommer den rätta Aeron dyka upp för dig ska du allt se
Angående extraljusfästet, jag rekomenderar SAAB original fästjärn, då kommer 2 fästöron ut under grillen, bara att sätta plattjärn emellan. det jar jag haft på 3 av min tidigare 9000, fungerar kanon och det är lätt att demontera efter vintern.
//Konrad S.
Tack för tipset Konrad! Får ta o sticka till min lokala Saab verkstad o kolla om de har i lager Har du kort på hur fästet ser ut och är fäst under grillen?
Nej, jag har tyvärr inga bilder, men den skruvas i skruvarna som håller fast själva plasthöljet i krockbalken, sen borrar man 2 hål för varje fäste och drar in en självgängande skruv som följer med rak ner i aluminiumbalken. superstabilt blir det.
I luleå är det väll Bilkompaniet Sigoro AB som gäller?
Angående extraljusfästet, jag rekomenderar SAAB original fästjärn, då kommer 2 fästöron ut under grillen, bara att sätta plattjärn emellan. det jar jag haft på 3 av min tidigare 9000, fungerar kanon och det är lätt att demontera efter vintern.
//Konrad S.
Tack för tipset Konrad! Får ta o sticka till min lokala Saab verkstad o kolla om de har i lager Har du kort på hur fästet ser ut och är fäst under grillen?
Nej, jag har tyvärr inga bilder, men den skruvas i skruvarna som håller fast själva plasthöljet i krockbalken, sen borrar man 2 hål för varje fäste och drar in en självgängande skruv som följer med rak ner i aluminiumbalken. superstabilt blir det.
I luleå är det väll Bilkompaniet Sigoro AB som gäller?
//Konrad S.
Aha okej Japp, Bilkompaniet Får se om jag hinner åka förbi i veckan o kika
Ännu en dag med fint väder så det fick bli lite fler kort Denna gång med en riktig kamera! Bilen fotades på 2 olika ställen i Luleå, uppe på Ormberget samt nere vid Södra Hamnen.
Vissa kort blev bättre än andra...största problemet var dock att kameran var så skarp att tvättreporna syns på de flesta korten som togs på Ormberget xD Nu kommer det i alla fall bli lite lugnare med foton på bilen....vinterdäcken ska på Ville passa på att ta så många kort som möjligt innan jag slänger på 15"arna
Då har man äntligen dragit tummen ur och monterat vinterdäcken. Enligt norrmännen så ska det snöa imorn, tänkte att det var lika bra. Annars tycker inte jag att det har vart nårra problem att köra i -6°C med sommarsulorna hehe
De 15" 3ekrade fälgarna från min gamla Classic
Zinksprayen funkar bra, fortfarande fräscha
Man blir ju lite känslosam när man ser bilen så här, ser precis ut som min gamla Classic när jag köpte den, en aning lägre...men ändå