Projekt: VW Caddy GT - Varmare tider är här men projektet ligger fortfarande nere...

Volkswagen Caddy GT -91:a inköpt som en reservdelsbil men som genom samtal med säljaren plötsligt blev ett projekt då det visade sig att han hade en VW Golf GTI 16V -88 som skulle monteras ner och plötsligt stod jag där med en 137hk 16V motor och med ett nytt projekt på halsen! Infogar även bygg/renoveringsbilder i denna projekttråden på min bruksbil, en VW Caddy GT -90 som även den förädlas/förbättras och blir till nåt alldeles "eget" (orkar inte ha 2 olika projekttrådar igång om samma sorts bil)
  • 66 Följare
  • 88 578 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 juni 2013
-MATS- VWetgirig hobbymekare
13 februari 2012 · 1 917 Inlägg

Big_JN skrev:

-MATS- skrev:
Tänker minsann följa detta vinterprojekt smile !

Trevligt! ju fler desto roligare...blir dock lite av ett vår/sommarprojekt i väntan på lån av garage hmm

Jåå - det ser litta kallt ut hmm ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
graul
14 februari 2012 · 90 Inlägg

Antar att du ska köra med PL-motorn. Varför inte ABF när allt ändå ska ur? Mycket roligare för nästan samma pengar.

Big_JN
14 februari 2012 · 2 126 Inlägg

graul skrev:
Antar att du ska köra med PL-motorn. Varför inte ABF när allt ändå ska ur? Mycket roligare för nästan samma pengar.

Kommer köra på PL motorn då jag får köpa loss motor och växellåda för en tusing, kommer ifrån en Golf 2a som bara rullat 16K mil vilket jag tycker e as billigt!!! Köper den av samma kille jag köpte Caddyn av och fick det priset för att den ska monteras i just Caddyn!

Blir kanske en G60 motor längre fram när ekonomin tillåter wink


EDIT: Sen e PL motorn i stort Bult-on. Inga större modifikationer skall behövas? Rätta mig om jag har fel!

Senast redigerat av Big_JN (14 februari 2012)

Big_JN
21 februari 2012 · 2 126 Inlägg

Har precis fått veta att jag kan hämta motorn i helgen som kommer! Fan ser riktigt fram emot detta! cool

Får komplett framvagn med motor, låda och drivaxlar och hela köret som han själv uttryckte det! big_smilebig_smilebig_smile

Så håll koll i helgen så kommer en lite större update då!

PettzooN
21 februari 2012 · 19 Inlägg

Detta skall bli ett roligt projekt att följa! Räkna med mig! smile

PetterzzoN
Audi A6 "PettzooN" (2014)
Big_JN
21 februari 2012 · 2 126 Inlägg

PettzooN skrev:
Detta skall bli ett roligt projekt att följa! Räkna med mig! smile

Trevligt! Snart börjar allvaret wink


Skulle tydligen vara lite mer bra att ha grejor på gång!? Vad får jag veta till helgen men verkar spännande...

Vill bara tacka Mattias som varit så jävla snäll och slavat och donat och rivit donator bilen...så jävla snällt cool

båge montör och hobby mekaniker
21 februari 2012 · 2 672 Inlägg

det ända du behöver för motorbytet är just motorn, motor och växellådsfästen får du ta dina original.

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Big_JN
21 februari 2012 · 2 126 Inlägg

båge skrev:
det ända du behöver för motorbytet är just motorn, motor och växellådsfästen får du ta dina original.

Edit:
Så kan det bli när man e trött...

Yes! vet men behöver lite mer grejor för omreggning m,m,

Senast redigerat av Big_JN (21 februari 2012)

båge montör och hobby mekaniker
21 februari 2012 · 2 672 Inlägg

Big_JN skrev:

båge skrev:
det ända du behöver för motorbytet är just motorn, motor och växellådsfästen får du ta dina original.

Edit:
Så kan det bli när man e trött...

Yes! vet men behöver lite mer grejor för omreggning m,m,

vad mer exakt tänker du på då?
skivor och nav bak, samt en vajer till handbromsen.. ventilerade skivor fram. något mer?
ren fråga, då jag själv tänkt regga..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Big_JN
21 februari 2012 · 2 126 Inlägg

båge skrev:

Big_JN skrev:

båge skrev:
det ända du behöver för motorbytet är just motorn, motor och växellådsfästen får du ta dina original.

Edit:
Så kan det bli när man e trött...

Yes! vet men behöver lite mer grejor för omreggning m,m,

vad mer exakt tänker du på då?
skivor och nav bak, samt en vajer till handbromsen.. ventilerade skivor fram. något mer?
ren fråga, då jag själv tänkt regga..

Vad jag har fattat det som behöver man byta förutom motor/vxl:
Skivor/ok fram
Byta ut trummorna bak till Skivor typ ifrån Corrado eller liknande
Huvudbromscylindern
Lastkännande ventilen (vet inte säkert)
Och säkert nåt mer som jag glömt hmm Ska kontakta SFRO och VW för att få veta säkert vad som behövs...

-MATS- VWetgirig hobbymekare
21 februari 2012 · 1 917 Inlägg

Det börjar röra på sig - gôtt att se big_smile !!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Big_JN
21 februari 2012 · 2 126 Inlägg

-MATS- skrev:
Det börjar röra på sig - gôtt att se big_smile !!

Ja nu så börjar det lossna smile Åh kan det inte vara helg snart...

båge montör och hobby mekaniker
22 februari 2012 · 2 672 Inlägg

Big_JN skrev:

båge skrev:

Big_JN skrev:

Edit:
Så kan det bli när man e trött...

Yes! vet men behöver lite mer grejor för omreggning m,m,

vad mer exakt tänker du på då?
skivor och nav bak, samt en vajer till handbromsen.. ventilerade skivor fram. något mer?
ren fråga, då jag själv tänkt regga..

Vad jag har fattat det som behöver man byta förutom motor/vxl:
Skivor/ok fram
Byta ut trummorna bak till Skivor typ ifrån Corrado eller liknande
Huvudbromscylindern
Lastkännande ventilen (vet inte säkert)
Och säkert nåt mer som jag glömt hmm Ska kontakta SFRO och VW för att få veta säkert vad som behövs...

skivorna fram ska räcka med ventilerade, dvs med samma ok som original.
bakbromsar tog kompisen nav med skiva och ok från golf 2 gti.
lastkännande är ju samma på alla modeller.
vad ska skillnaden vara på huvudcylindern? smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Big_JN
22 februari 2012 · 2 126 Inlägg

båge skrev:
skivorna fram ska räcka med ventilerade, dvs med samma ok som original.
bakbromsar tog kompisen nav med skiva och ok från golf 2 gti.
lastkännande är ju samma på alla modeller.
vad ska skillnaden vara på huvudcylindern? smile

Ok alla säger olika tycker jag men som sagt ska kollas upp smile
Angående huvudcylindern byts den för att rätt mängd olja ska kunna tryckas fram, annars får man för klen bromsverkan när man bytt ok m,m, (kraftigare kolvar)


Hittade detta:

"går aldeles utmärk att regga bilen med 16v motor har själv gjort det, det du MÅSTE göra är att ta skivor och ok bak samt fram från 16v samt att ta servoklockan och huvudbromssylindern passar i mk1 och motorn som du kan rega med måste va en PL motor då kraven för regbesiktning kräver att motorn du monterar kommer från en bil med med kat orginal (förbanade miljö vänner) hehe då klassas bilen som ombyggt fordon och kan regas av SFRO (www.sfro.com) går ej dock att ha en turbo komverterad om bilen är nyare än 1975 "

citatet hämtat ifrån: http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=3342

båge montör och hobby mekaniker
22 februari 2012 · 2 672 Inlägg

Big_JN skrev:

båge skrev:
skivorna fram ska räcka med ventilerade, dvs med samma ok som original.
bakbromsar tog kompisen nav med skiva och ok från golf 2 gti.
lastkännande är ju samma på alla modeller.
vad ska skillnaden vara på huvudcylindern? smile

Ok alla säger olika tycker jag men som sagt ska kollas upp smile
Angående huvudcylindern byts den för att rätt mängd olja ska kunna tryckas fram, annars får man för klen bromsverkan när man bytt ok m,m, (kraftigare kolvar)


Hittade detta:

"går aldeles utmärk att regga bilen med 16v motor har själv gjort det, det du MÅSTE göra är att ta skivor och ok bak samt fram från 16v samt att ta servoklockan och huvudbromssylindern passar i mk1 och motorn som du kan rega med måste va en PL motor då kraven för regbesiktning kräver att motorn du monterar kommer från en bil med med kat orginal (förbanade miljö vänner) hehe då klassas bilen som ombyggt fordon och kan regas av SFRO (www.sfro.com) går ej dock att ha en turbo komverterad om bilen är nyare än 1975 "

citatet hämtat ifrån: http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=3342

dom ventilerade är samma som golf 16v gti! smile
okay okay, kanske ska ta å kolla på en ny huvudcylinder också då!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
BUS257
23 februari 2012 · 557 Inlägg

Big_JN skrev:

-MATS- skrev:
Tänker minsann följa detta vinterprojekt smile !

Trevligt! ju fler desto roligare...blir dock lite av ett vår/sommarprojekt i väntan på lån av garage hmm

Säger lycka till med projektet...!

//BUS... wink

Big_JN
23 februari 2012 · 2 126 Inlägg

BUS257 skrev:

Big_JN skrev:

-MATS- skrev:
Tänker minsann följa detta vinterprojekt smile !

Trevligt! ju fler desto roligare...blir dock lite av ett vår/sommarprojekt i väntan på lån av garage hmm

Säger lycka till med projektet...!

//BUS... wink

Tack så hemskt mycket önskar jag varit lika duktig som dig men det skall nog gå ändå... wink

Big_JN
25 februari 2012 · 2 126 Inlägg

Har klantat till mig men kanske till det bättre?!

Motorn jag hämtade idag visade sig vara en KR-motor och jag behöver en PL motor för att regga den som ombyggt fordon dock så känner jag att det inte gör så mycket då KR motorn har 10hk mer...
(Detta är helt mitt eget fel då jag antog att det var en PL motor men jag hade ändå köpt den!)


Här kommer lite bilder på den iallafall:


Hela framvagnen, motor, växellåda samt alla sladdar
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-da0bc9e99db612776b2abbe3c0d998eb.jpg


Här fattas det katalysator och lambda men...10hk mer
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-9c8d6e2ea206a31dfe7748ef73c72a5f.jpg


Mmmmm 16V...
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-4f8a90d1eb78cf172fbf9b0c0338078b.jpg


Komplett med insprutning
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-325bc199f993ed387c43b4f7625467dc.jpg


OK och skivor samt fjäderben och styrsystem med snäcka följde med
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-5a08d2046d9328f4b10a00b7441c659e.jpg


Fick även med dessa till ett bra pris mycket lite slitage!
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-eb8e7aa2d800a45d3f9ac0e4d11f32e1.jpg
Så nu kan snart arbetet påbörjas smile

EDIT:

Vill även passa på att tacka Mattias och hans far för hjälpen med både Caddyn och motorn...hemskt snällt!  big_smile

Senast redigerat av Big_JN (26 februari 2012)

-MATS- VWetgirig hobbymekare
25 februari 2012 · 1 917 Inlägg

Trevlig last på släpet smile !

Tror du att 10 extra häst kan ge dig problem, jag menar vid besiktningen hmm ?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Big_JN
25 februari 2012 · 2 126 Inlägg

-MATS- skrev:
Trevlig last på släpet smile !

Tror du att 10 extra häst kan ge dig problem, jag menar vid besiktningen hmm ?

Tyvärr blir det stora problem pga av att motorn måste ha katalysator som original och det har inte KR motorn tyvärr. sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang