Projekt: VW Caddy GT - Varmare tider är här men projektet ligger fortfarande nere...

Volkswagen Caddy GT -91:a inköpt som en reservdelsbil men som genom samtal med säljaren plötsligt blev ett projekt då det visade sig att han hade en VW Golf GTI 16V -88 som skulle monteras ner och plötsligt stod jag där med en 137hk 16V motor och med ett nytt projekt på halsen! Infogar även bygg/renoveringsbilder i denna projekttråden på min bruksbil, en VW Caddy GT -90 som även den förädlas/förbättras och blir till nåt alldeles "eget" (orkar inte ha 2 olika projekttrådar igång om samma sorts bil)
  • 66 Följare
  • 88 786 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 juni 2013
Imson
17 april 2012 · 407 Inlägg

Big_JN skrev:

Imson skrev:

Big_JN skrev:

Tack för att du orkar hänga på smile
Jo det här jävla vädret mår man ju inte bättre av hmm

Nee, man gör ju inte det tyvärr.. har inte så mycket energi att hålla på heller när vädret ska hålla på.. svin tråkigt -.-
men lite händer väl smile

Börjar klia i krobben nu efter att få skruva och riva ner Caddyn men först ska jobba lite med min andra Caddy!
Ska få den igenom besiktningen utan motorbyte som får ske lite senare i sommar. Saknar bilen så jävla mycket och tiden rinner snabbt iväg till Bug Run så den måste in i trafik nu snart!
Kommer uppdatera i denna tråden vad som händer med den! smile

Låter kanon smile
Själv kommer jag jobba på bugrun, fårse fall jag svänger in över en dag om jag kan ^^
men låter som en smart idé att få en bil så du kan köra med den smile

Big_JN
17 april 2012 · 2 126 Inlägg

Imson skrev:
Låter kanon smile
Själv kommer jag jobba på bugrun, fårse fall jag svänger in över en dag om jag kan ^^
men låter som en smart idé att få en bil så du kan köra med den smile

Jo saknar att köra Caddy nu, har kört Subaru Forester 2,5XT (210hk) nu ett tag och blivit bortskämd med servo och läderklädsel och annan lyx så känner att jag måste back to basic så att säga lol
Sen med tanke på vad bensinen kostar så är det bra med Caddyn! smile

Imson
17 april 2012 · 407 Inlägg

Big_JN skrev:

Imson skrev:
Låter kanon smile
Själv kommer jag jobba på bugrun, fårse fall jag svänger in över en dag om jag kan ^^
men låter som en smart idé att få en bil så du kan köra med den smile

Jo saknar att köra Caddy nu, har kört Subaru Forester 2,5XT (210hk) nu ett tag och blivit bortskämd med servo och läderklädsel och annan lyx så känner att jag måste back to basic så att säga lol
Sen med tanke på vad bensinen kostar så är det bra med Caddyn! smile

Joo, man blir lätt bortskämd över att köra finare bilar wink
en annan har ju satt i vr6 stolarna i caddyn nu så man får någon komfort ;D
haha! smile

Big_JN
17 april 2012 · 2 126 Inlägg

Imson skrev:
Joo, man blir lätt bortskämd över att köra finare bilar wink
en annan har ju satt i vr6 stolarna i caddyn nu så man får någon komfort ;D
haha! smile

Coolt med VR6 säten men sån lyx kan ju inte jag hålla mig med då man är nån storlek större än dom flesta så original sätena med tunn rygg är det som gäller för mig tongue
Provade med ett par säten ifrån en Golf II men hamnade i taket och för närma ratten så dom hivades ur igen lol

Imson
17 april 2012 · 407 Inlägg

Big_JN skrev:

Imson skrev:
Joo, man blir lätt bortskämd över att köra finare bilar wink
en annan har ju satt i vr6 stolarna i caddyn nu så man får någon komfort ;D
haha! smile

Coolt med VR6 säten men sån lyx kan ju inte jag hålla mig med då man är nån storlek större än dom flesta så original sätena med tunn rygg är det som gäller för mig tongue
Provade med ett par säten ifrån en Golf II men hamnade i taket och för närma ratten så dom hivades ur igen lol

Haha, ofan! wink
skönt nog kan man justera höjden på förarstolen så man kan sitta lågt smile
riktigt gött det ;D

-MATS- VWetgirig hobbymekare
17 april 2012 · 1 917 Inlägg

Imson skrev:
...tror inte du är enda som inte har energi just nu, jävla april ..  ha ha!

VAFALLS?! yikes Hos mig pumpar vårkänslorna upp adrenalinnivån xtra mycket - "måste bara få klart bilen" tongue

wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Imson
18 april 2012 · 407 Inlägg

-MATS- skrev:

Imson skrev:
...tror inte du är enda som inte har energi just nu, jävla april ..  ha ha!

VAFALLS?! yikes Hos mig pumpar vårkänslorna upp adrenalinnivån xtra mycket - "måste bara få klart bilen" tongue

wink

hehe, aah joo, de kommer nog tillbaka, är sjukt för tillfället wink
men lite små saker händer det väl allt smile
vill ju så mycket så man inte ens vet vilken ende man ska börja i ;D

Big_JN
27 april 2012 · 2 126 Inlägg

Usch och tvi nu var det längesedan man uppdaterade här! hmm

Lovar bättring och ska sparka mig själv ordentligt därbak imorgon så man får något gjort på bilen snart roll

Har iallafall varit iväg och skaffat en kamremssats på ad-center till min andra Caddy. Ska förhoppningsvis få bilen iväg lämnad till verkstad för byte av denna så snart som möjligt och nej jag bytar inte denna själv eftersom jag vill ha garanti på jobbet samt att 3 packboxar ska bytas samtidigt dvs Kam, vev och oljepump/tändfördelaraxel tätningarna.
Jag lämnar alltid iväg bilen när kamremmar ska bytas på mina bilar detta sedan jag fick bytt kamrem och balansaxelrem på min Mitsubishi Colt GTi -90 svart hos en klåpare. Efter en vecka small balansaxelremmen av och trassla in sig i kamremmen med totalhaveri som följd! mad

Men nog om detta om vädret blir bra imorgon utlovas en stor uppdatering!
Så till er som fortfarande orkar läsa denna minst sagt dåligt uppdaterade projekttråd lovar jag bot och bättring!

To be continued...jag lovar cool

-MATS- VWetgirig hobbymekare
28 april 2012 · 1 917 Inlägg

Big_JN skrev:
Usch och tvi nu var det längesedan man uppdaterade här! hmm

Lovar bättring och ska sparka mig själv ordentligt därbak imorgon så man får något gjort på bilen snart roll

Har iallafall varit iväg och skaffat en kamremssats på ad-center till min andra Caddy. Ska förhoppningsvis få bilen iväg lämnad till verkstad för byte av denna så snart som möjligt och nej jag bytar inte denna själv eftersom jag vill ha garanti på jobbet samt att 3 packboxar ska bytas samtidigt dvs Kam, vev och oljepump/tändfördelaraxel tätningarna.
Jag lämnar alltid iväg bilen när kamremmar ska bytas på mina bilar detta sedan jag fick bytt kamrem och balansaxelrem på min Mitsubishi Colt GTi -90 svart hos en klåpare. Efter en vecka small balansaxelremmen av och trassla in sig i kamremmen med totalhaveri som följd! mad

Men nog om detta om vädret blir bra imorgon utlovas en stor uppdatering!
Så till er som fortfarande orkar läsa denna minst sagt dåligt uppdaterade projekttråd lovar jag bot och bättring!

To be continued...jag lovar cool

smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Big_JN
28 april 2012 · 2 126 Inlägg

Dagen började ju med skitväder som vanligt mad och därefter gick dagen snabbt utför...

Det positiva är att motorn bara hänger i ene motorfästet det negativa är att motorn hänger i en fästet vars bult har blivit rundad och dåligt med plats som det är kommer jag inte åt den ordentligt!
Så innan jag tappade humöret och eldade upp bilskrället så avbröt jag precis för kvällen. Imorgon åker tigersågen fram och förhoppningsvis trillar motorn ur då sad

Hasta la vista så länge...

Big_JN
5 maj 2012 · 2 126 Inlägg

Äntligen efter sju bedrövelser är motorn äntligen ur bilhelvetet roll
Kan säga så här att allt som kan jävlas har jävlats och lite till, har tappat sugen på projektet totalt!

Så istället för att svära åt och eventuellt tappa humöret helt och elda upp bilfanskapet så tar jag några steg till sidan och fortsätter med min andra Caddy tills känslorna lugnat ner sig igen!
Den gamla ska snart in på verkstad och bli hel och fin igen så man kan köra Caddy i sommar igen - längtar!

Här kommer iallafall några bilder på motorn när den äntligen trillade ur...

Här var det rätt så tomt
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-dc0daadbd8db56b54b8437a96c6e0273.jpg

Motorhelvetet ute och ser rätt fin ut för sina 21år
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-2dbfce42accac61a4b7925a1b1b54c1b.jpg

Plockade ur hela paketet så komplett som det var möjligt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-0ce64ce5b87d04ee02db36baf298542b.jpg

Nu ska bara resten av motorutrymmet rensas så jag kommer åt att slipa ner och lackera om!
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-46cb711f1265082112cf028baf84ada1.jpg


Måste även tillägga att då jag saknar motorlyft så har jag helt ensam och bara med hjälp av muskelkraft tagit ur motorn, något som kommer att kännas av imorgon eller kanske redan ikväll hmm

Det var alles für ikväll big_smile

Återkommer när lusten kommit tillbaks igen ha d sålänge...

WDB EVOLUTION GARAGE
5 maj 2012 · 366 Inlägg

Fan vad nice då, motorlyft är överskattat big_smile

Dodge RAM SRT-10 "Nurburgring-truck" (2005)
BMW E36 "E36 V8 Banbil" (1995)
Big_JN
5 maj 2012 · 2 126 Inlägg

WDB skrev:
Fan vad nice då, motorlyft är överskattat big_smile

tongue skulle vilja säga tvärtom lol
Känns rejält i den gamla kroppen kan jag säga, fan e inte mycket man tåler nu för tiden!

Big_JN
7 maj 2012 · 2 126 Inlägg

Då jag tappat orken att hålla på med Caddyn just nu så skruvade jag av toppen på min reservdels XR2i.
Denna bilen har stått i 5-6år nu men fan vad lätt det gick att demontera toppen!
Någon tidigare ägare turbokonverterade motorn men nu finns bara oljereturen på sumpen och större spridare kvar som vittnar om detta. hmm
Ska ta en bild på oljereturen imorgon.

Så här såg bilen ut en gång i tiden innan jag fick ett helt protokoll fullt med fel från bilprovningen! hmm
https://www1.garaget.org/gallery/archive/28713/489881_1nqqxq.jpg
Då blev det reservdelsbil av denna istället


Toppen och insuget
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-b3b82eba008e27c9fe561f1f9a877dad.jpg

Insuget
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-dd63ab2fb69e7feaa4cc26fb121794d2.jpg

Större spridare än original!
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-81400ab38dd55c9eba236c9395fb04d6.jpg

Planerna är att lämna in toppen på planing, portning och fräsning. Sen ska den få nya ventiler och lyftare och en ny kam. Sedan är det tänkt att montera toppen på min andra XR2i så det blir lite mer klös i den!
Tack och lov så finns det mycket roliga saker till dom gamla KENT motorerna!

Det var alles für idag och imorgon kanske det blir lte gjort på Caddyn igen tongue

Big_JN
20 maj 2012 · 2 126 Inlägg

Ett tag sedan det hände nåt här...

Blir en liten skriftlig uppdatering nu när lusten att skruva med projektbilen kommit tillbaks. Har börjat med att rensa ur motorrummet för att förbereda för nya motorn.
Håller just nu på med att plocka ur kabelstammen för denna ska ändå modifieras samt gås igenom.
Har plockat ur huvudbromscylindern m,m, ska skruva bort styrväxeln imorgon är det tänkt.

Ska även passa på och ta några bilder imorgon då batteriet på kameran var slut när jag skulle fota idag!


Hoppas att det fortfarande finns några som är intresserade av att följa projektet? hmm

Benzin-rider
20 maj 2012 · 600 Inlägg

härligt att de händer nå! grymt kul! ja har då intresset att följa projektet, helt klart intressant! smile

Audi A6 2.4 V6 Quattro "V6Wurst" (2001)
Big_JN
20 maj 2012 · 2 126 Inlägg

Benzin-rider skrev:
härligt att de händer nå! grymt kul! ja har då intresset att följa projektet, helt klart intressant! smile

Trevligt, trevligt! big_smile

Imson skrev:
Oja, intresset försvinner inte, man blir bara mera o mera sugen på att följa tråden wink
bara hoppas det flyter på smile

Skönt o höra cool

Kommer bli mer uppdateringar nu när inspirationen ihop med det fina vädret kommit tillbaka smile
Kommer uppdatera både vad gäller projektbilen samt min andra Caddy då jag har en del som ska göras på den med.
Så det blir en del uppdateringar att vänta i framtiden...

Stay tuned!

Big_JN
5 juni 2012 · 2 126 Inlägg

Har inte hänt så mycket med projekt Caddyn men desto mer har hänt med bruks Caddyn...

Lämnade in den på verkstad i måndags för kamrem och packboxbyte så nu läcker den inte olja ifrån varken vevaxel eller kamaxeln vilket är skönt smile
Idag var jag inne med den på besiktning och fick 3st 2:or varav bara en som är av den lite "värre sorten" och det är att stötdämparfästet på vänster sida har sett bättre dagar och packat ihop! Stötdämparn ser ut att hållas på plats av den lilla lack som är kvar och inte mycket mer.
Så nu blir det till att ta fram svetsen och göra nya fästen på båda sidorna då det andra fästet inte ser mycket ut för världen det heller och samtidigt ska nya stötdämpare inhandlas.
Och samtidigt som jag ändå ska fixa fästena så tänkte jag ta och byta tanken då den sett sina bästa dagar den med och som tur är så har man ju en som är renoverad på projektbilen. smile
När tanken ändå är nere så blir till att slipa och lacka resten av underredet när man ändå håller på!

Så nu framöver kommer det bli lite uppdateringar av bruks Caddyn istället men projektbilen är inte bortglömd den bara är vilande lite grann nu!

Hej svejs!

Imson
5 juni 2012 · 407 Inlägg

Skönt att det inte står helt stilla med skruvandet wink
det är ju skönt att ha en bruksbil också smile
nice att du passar på att byta tank också så det blir fräscht wink

keep working ;D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang