4648
Sök

Den stora extraljus tråden

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
18 september 2012
Hej nu får ni skälla på mig om det här ämnet har tagits upp tidigare i tråden men jag orkar inte leta igenom 175 sidor tongue

Nu till min fråga. När man har xenon i extraljusen, vad är egentligen vettigast blåa glas lr vita glas? Tänkte jag skulle skaffa Bosch big knick. Men som sagt vilket ska jag satsa på? De blåa är dock snyggare smile
Senast redigerat av p-nyhlen (18 september 2012)

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

3 151 Inlägg
18 september 2012
p-nyhlen skrev:
Hej nu får ni skälla på mig om det här ämnet har tagits upp tidigare i tråden men jag orkar inte leta igenom 175 sidor tongue

Nu till min fråga. När man har xenon i extraljusen, vad är egentligen vettigast blåa glas lr vita glas? Tänkte jag skulle skaffa Bosch big knick. Men som sagt vilket ska jag satsa på? De blåa är dock snyggare smile

Kör du med 4300K i xenon och blåa glas så lyser dem nog som 5000K eller möjligen 6000K. Kanske någonting där emellan. Starkast ljus får du med vitt glas och 4300K.

Meldem
4 137 Inlägg
18 september 2012
Mervolic skrev:
p-nyhlen skrev:

Kör du med 4300K i xenon och blåa glas så lyser dem nog som 5000K eller möjligen 6000K. Kanske någonting där emellan. Starkast ljus får du med vitt glas och 4300K.

Svårt att säga, men skiljer det verkligen så mycket i färg?

Beror ju också på vilka extraljus du väljer. Vissa är ju blåare än andra.

3 151 Inlägg
18 september 2012
TouchOfRed skrev:
Mervolic skrev:
p-nyhlen skrev:

Svårt att säga, men skiljer det verkligen så mycket i färg?

Beror ju också på vilka extraljus du väljer. Vissa är ju blåare än andra.

Kanske inte, det är svårt att uppskatta.

7 490 Inlägg
18 september 2012
jag PERSONLIGEN hade valt vita med 4300k,, en fd bekant som säljer xenon nu tycker 600k är bättre,, men inte jag wink så smaken är som baken

Hillbilly Heaven
17 Inlägg
18 september 2012
Tja! Jag är sugen på att montera extraljus och eventuellt extra backljus på min cheva nu till vintern men vet inte var och hur jag bäst fäster dom, vill gärna ha tips och råd? Har en tanke om att det vore sjysst att ha dom monterade på lastgallret men vad tror ni? För ostabilt? Det måste vara billigt annars hade jag letat efter en ordentlig flakbåge/frontbåge istället men plånboken är tunn. Finns några bilder på den här på g.org så ni kan kika på den.

Båtmek
720 Inlägg
18 september 2012
ViktorAberg skrev:
Tja! Jag är sugen på att montera extraljus och eventuellt extra backljus på min cheva nu till vintern men vet inte var och hur jag bäst fäster dom, vill gärna ha tips och råd? Har en tanke om att det vore sjysst att ha dom monterade på lastgallret men vad tror ni? För ostabilt? Det måste vara billigt annars hade jag letat efter en ordentlig flakbåge/frontbåge istället men plånboken är tunn. Finns några bilder på den här på g.org så ni kan kika på den.

Kolla på chevan jag hade, fyra extraljus fastsatta i kofångaren fram. Ditt galler ser ut som likadant jag hade på min, blir nog inte helt hundra stabilt med med ljus på den.

733 Inlägg
18 september 2012
Farsans jaktbil, Toyota tercel med sim 3x55w xenon smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91656/91656-c7278c7221d84a31f79013edfcc1c30f.jpg

Stagen, ballastrarna sitter bakom grillen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91656/91656-baa21f3bb505d975be2885eb7311c7a1.jpg

Min bil med 4st sim pencil smile Kommer dock fler bilder på den, som synes så var jag inte klar med kablarna och inte satt dit reggplåten ännu. Är helt klar med den nu, men är för mörkt ute för att fota bilder på bilen lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91656/91656-2ac317f6706cf53d5944357cf9b73023.jpg

En liten bild på ljuset då. 700meter fram till träden längst bort & där började en kurva så det hade förmodligen lyst förbi om sträckan varit längre smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91656/91656-eae199da4b3c874e464044010acf2030.jpg

Så vad tycker ni? verkar min bil passa med 4 extraljus? big_smile
Senast redigerat av benz_89 (18 september 2012)

418 Inlägg
19 september 2012
Jag hade satt de 2 mittersta ljusen lite högre och flyttat ihop de nedersta lite, men det är ju jag det tongue
Snygg bil för övrigt wink

783 Inlägg
19 september 2012
benz_89 skrev:
Farsans jaktbil, Toyota tercel med sim 3x55w xenon smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … c1c30f.jpg

Stagen, ballastrarna sitter bakom grillen.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 11c7a1.jpg

Min bil med 4st sim pencil smile Kommer dock fler bilder på den, som synes så var jag inte klar med kablarna och inte satt dit reggplåten ännu. Är helt klar med den nu, men är för mörkt ute för att fota bilder på bilen lol
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … b73023.jpg

En liten bild på ljuset då. 700meter fram till träden längst bort & där började en kurva så det hade förmodligen lyst förbi om sträckan varit längre smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … cf2030.jpg

Så vad tycker ni? verkar min bil passa med 4 extraljus? big_smile

Vart ju förbannat snyggt de där, passa din bil helt utmärkt:-)

733 Inlägg
19 september 2012
Här kommer lite bättre bilder på monteringen smile

Ballastrarnas placering, lätt åtkomliga smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91656/91656-33de8a83097e7cd0d34253565fcc9d41.jpg

Bild där man ser stagningen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91656/91656-4a8182f61767881a4345716749462c30.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91656/91656-5ecde3e9e6874a770d572a48f43bda90.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91656/91656-ea312f79aeb0b30de74125652892e42d.jpg

Och lyset vart jag som sagt väldigt nöjd med, lyser både tillräckligt brett & mer än tillräckligt långt big_smile

Team Breehäng
1 623 Inlägg
19 september 2012
Blev riktigt fett! smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

214 Inlägg
19 september 2012
Efter mången fundering har jag nu bestämt mig för att prova något nytt. Ut med NBB Alpha 225 och in med Bosch Navigator. Har beställt 4 st, 2 fjärr och 2 pencil. Vad jag minns av de konverterade navigatorer jag sett är att ljusbilden var väldigt trevlig, hoppas jag minns rätt. smile

Sen får vi se vad jag gör med 6 stycken NBB Alpha 225.

servicetekniker
73 Inlägg
19 september 2012
ajokko skrev:
Efter mången fundering har jag nu bestämt mig för att prova något nytt. Ut med NBB Alpha 225 och in med Bosch Navigator. Har beställt 4 st, 2 fjärr och 2 pencil. Vad jag minns av de konverterade navigatorer jag sett är att ljusbilden var väldigt trevlig, hoppas jag minns rätt. smile

har 3st navigator led (=flood) och dom ger riktigt fin ljusbild med halogen iaf!
Betydligt bättre än mina 2 sim flood med 55W xenon, dock inte lika långt ljus  såklart

214 Inlägg
19 september 2012
SaabTurbo95 skrev:
ajokko skrev:

har 3st navigator led (=flood) och dom ger riktigt fin ljusbild med halogen iaf!
Betydligt bättre än mina 2 sim flood med 55W xenon, dock inte lika långt ljus  såklart

Ja, det jag minns av xenonkonverterade är just att fjärr ger en riktigt, riktigt fin och bred ljusbild som dessutom är fyllig. Ingen specifik kärna som lurar/drar till sig blicken. Pencil vill jag minnas gav bättre bredd än NBB i alla fall, om än de inte lyste lika långt. Men, vi får se, blir spännande.

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
19 september 2012
ajokko skrev:
SaabTurbo95 skrev:
ajokko skrev:

Ja, det jag minns av xenonkonverterade är just att fjärr ger en riktigt, riktigt fin och bred ljusbild som dessutom är fyllig. Ingen specifik kärna som lurar/drar till sig blicken. Pencil vill jag minnas gav bättre bredd än NBB i alla fall, om än de inte lyste lika långt. Men, vi får se, blir spännande.

Lägg gärna upp bilder på skillnaden sen! smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

214 Inlägg
19 september 2012
AD_ skrev:
ajokko skrev:
SaabTurbo95 skrev:

Lägg gärna upp bilder på skillnaden sen! smile

Ska se vad jag kan göra åt den saken, förhoppningsvis kan jag få en kompis att ta lite bilder med en bra kamera istället för den jag inte kan ställa in.

2 075 Inlägg
19 september 2012
ajokko skrev:
SaabTurbo95 skrev:
ajokko skrev:

Låter bra det...
Jag har också funderat på att köpa Navigator pga. att jag tycker NBB inte lyser riktigt som jag önskar...
Enda nackdelen med Navigator är väl vikten och att de inte passar så bra på en vanlig bil.

Skulle tro att det vore bättre om ströljuset centrerats mera istället på NBB Alpha 225 fjärr. För nu lyser det lite onödigt mycket på vägen där halvljuset lyser. Och även lite onödigt ströljus uppåt som man inte har någon nytta av på raka vägar.
Och som många nämnt så är ljuspunkten i mitten lite störande om det inte är en rak väg.

Jag skulle säga att NBB Alpha 225 fjärr är lite av en blandning av både pencil och fjärr, men med lite onödigt ströljus som inte direkt bidrar med något.

235 Inlägg
19 september 2012
MammDiin skrev:
ajokko skrev:
SaabTurbo95 skrev:

Låter bra det...
Jag har också funderat på att köpa Navigator pga. att jag tycker NBB inte lyser riktigt som jag önskar...
Enda nackdelen med Navigator är väl vikten och att de inte passar så bra på en vanlig bil.

Skulle tro att det vore bättre om ströljuset centrerats mera istället på NBB Alpha 225 fjärr. För nu lyser det lite onödigt mycket på vägen där halvljuset lyser. Och även lite onödigt ströljus uppåt som man inte har någon nytta av på raka vägar.
Och som många nämnt så är ljuspunkten i mitten lite störande om det inte är en rak väg.

Jag skulle säga att NBB Alpha 225 fjärr är lite av en blandning av både pencil och fjärr, men med lite onödigt ströljus som inte direkt bidrar med något.

Idag blev de att uppgradera sig till 75w från 55w i NBB 225 me D2S lampa:)
Blir en helt annan ljusbild me D2s lampan,blir aldrig den där kärnan som ni skriver om,tycker den är helt okej.
Men är lite sugen på Navigatorn å se hur dom är mot NBB, nog för att de blir en fylligare ljusbild me D2s lampan,alltid skoj att prova nå annat:)
Ser framemot å se om ajokko lägger upp nå bilder på skillnaderna:)

Båtmek
720 Inlägg
19 september 2012
Vart kan man köpa amp-kontakter (förutom hos dem som säljer xenon). Tänkte mer någon butik som man kan besöka. Sladdarna mellan ballast och lampa, är det några speciella? Om man ska göra förlängningssladdar vill säga.

Sök