Klonkande ljud från bakvagn vectra 2.6 elegance -02

mento
15 maj 2012 · 12 Inlägg

Hejsan

Det är så att jag nyss köpt en opel vectra 2.6 elegance -02. Allt fungerar felfritt förutom att jag stört mig på att i låg hastighet så hörs det ett klonkande ljud baktill. Lät först som de va något som slog emot reservhjulet men så var det inte. Har stannat bilen och skakat den och då hör jag ingenting. Låter liksom lite ihåligt klonkande, svårt o förklara men det är ganska irriterande och jag undrar vad det kan tänkas att vara. Bromsar byttes runt om precis innan jag köpte den, ifall det kan ha något där o göra?

MVH

Senast redigerat av mento (15 maj 2012)

pellenikkala
16 maj 2012 · 51 Inlägg

Hej detta är nog bussningarna i bakvangnen som du har fel i

mvh pelle

mento
19 maj 2012 · 12 Inlägg

Okej, vad kostar sånt o byta?

MVh

reeLay
19 maj 2012 · 443 Inlägg

Låter det när du kör med bilen i konstant hastighet på plant underlag? Eller bara i acceleration/deacceleration?
Visst är bilen framhjulsdriven?

Presidento Of World
19 maj 2012 · 3 332 Inlägg

Något lager till fjäderbenet?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
mento
19 maj 2012 · 12 Inlägg

Det låter i lägre hastigheter på mer ojämn mark i konstant hastighet.

reeLay
19 maj 2012 · 443 Inlägg

Då låter det mer troligt som opel_vectra_gts säger. Klonk i bakvagnsbussningarna är mer vanligt vid gaspådrag i en bakhjulsdriven bil.

mento
19 maj 2012 · 12 Inlägg

Vad menar han med något lager till fjäderben? Är verkligen inte hightech när det kommer till bilar sad

reeLay
19 maj 2012 · 443 Inlägg

Det är ju troligtvis något lager eller bussning som är glappt någonstans. Kan du lokalisera från vilken sida ljudet kommer ifrån? Ett tips kan vara att hissa upp bilen och sen skaka på hjulet för att lyssna efter eventuellt glapp någonstans.

mento
19 maj 2012 · 12 Inlägg

Okej, jag får ta o göra det imorrn så återkommer jag! Men om det är fjäderbenslagret vad kan det tänkas kosta om man lämnar in på lokalverkstan(mekonomen)?

Presidento Of World
19 maj 2012 · 3 332 Inlägg

Vad det kostar för byte vet jag inte, men har för mig att lagret finns på biltema för typ 500-600kr!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
mento
25 maj 2012 · 12 Inlägg

Okej, jag har bokat tid för att kolla eventuellt fixa det. Men det är inte förns 11 juni och min fråga är då om det fortf är OK att köra bilen eller om de är nått man ska tänka på?

MVH

Zarp
10 januari 2013 · 1 Inlägg

Vad var det för fel, har precis upptäckt samma med min bil??????

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang