Vilka program använder tuningföretagen

wama
23 juni 2012 · 991 Inlägg

Det jag undrar är vilka program tuningföretag använder för att justera parametrarna man har laddat ner från bilen via obd uttaget, och vart eller om man kan köpa ett sånt program.

Jag vill inte köpa ett eftermarknadsstyrsystem att mappa utan kunna mappa orginalstyrsystem...

Tacksam för alla svar jag kan få smile

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
sleepyoh
23 juni 2012 · 1 319 Inlägg

Du har ju redan startat en tråd om det här ?

_----------'
wama
24 juni 2012 · 991 Inlägg

Dansken- skrev:
Det program som Seat (VW) har använt då de tog fram programmet i din styrbox heter INCA från företaget ETAS GmbH (dotterbolag till Bosch). De använder en styrbox med ett extra kretskort i, så de kan kommunicera direkt med boxen. Detta heter en ETK styrbox. Mellan ETK styrboxen och datoen med INCA, använder de en ETAS ES590, som gör att datorn kan kommunicera med ETK boxen.
I INCA behöver du en A2L fil, som är en textfil som beskriver på vilka minnesadreser t.ex. tändningsmapperna och laddtryckssignalen finns. Sen behöver du en hexfil, som är en fil som innehåller programkoden och datasättningen.
INCA, ETK och ES590 kan du köpa från ETAS för typ 150000 kr från ETAS och hexfilen kan du läsa ut ur din originalchippet i den styrbox, men A2L filen, är det enbart Seat/VW som har.

Tackar för ditt svar smile
Finns det ingen som har taigt fram en "kopia" på detta och som kan göra samma sak men inte kostar lika mycket?

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang