Vilken Bränslepump Är Bäst?

Skoda-snubben
25 juli 2012 · 58 Inlägg

Hej.

Jag kör en skoda octavia rs och undrar vilken bränslepump som skulle passa bäst.?

Bilen är mappad idag med avgas och insugskit.

Hade Autotechs bränslepump innan som funkade bra innan den paja.

Ska jag köpa en likadan eller finns det bättre??

Kom gärna med förslag.

Mvh Uffe:)

Senast redigerat av Skoda-snubben (25 juli 2012)

Dont regret it..Do it again!!
BMW 520d "sparbössan" (2009)
wama
25 juli 2012 · 991 Inlägg

Walbro eller Bosch pumparna är väldigt bra, men då byter du pumpen i tanken. Med Autotech så är det endast interna delar som byts ut i bränsletryckregulatorn.

Du måsta ha garanti på pumpen ifall du har köpt den i Sverige. Dom första 6 månaderna ska den bytas ut utan att du behöver bevisa nåt. Efter 6 månader kan dom vara lite jobbigare

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Skoda-snubben
25 juli 2012 · 58 Inlägg

Köpte den från usa:)

Har funderat starkt på Bosch wama.

Vilken passar bäst? Är det 044?

Dont regret it..Do it again!!
BMW 520d "sparbössan" (2009)
wama
25 juli 2012 · 991 Inlägg

Skoda-snubben skrev:
Köpte den från usa:)

Har funderat starkt på Bosch wama.

Vilken passar bäst? Är det 044?

Om du tar reda på vilken som sitter i så kan min kusin fixa en och den som är bäst wink

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Skoda-snubben
25 juli 2012 · 58 Inlägg

Originalen eller?

Dont regret it..Do it again!!
BMW 520d "sparbössan" (2009)
wama
25 juli 2012 · 991 Inlägg

Skoda-snubben skrev:
Originalen eller?

Yes, orginal wink

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Saras Stertman Motorsport AB
25 juli 2012 · 246 Inlägg

Autotech pump som gått sönder????

Stertman Motorsport
www.stertman.com
Din Audi, BMW, Lamborghini, Mini, Seat, Skoda, Porsche & Volkswagen specialist.
KHRacing
25 juli 2012 ·

bara mappad med avgas & insug så behöber du inte lägga cash på en pump

annars en 044

Skoda-snubben
26 juli 2012 · 58 Inlägg

Yes Jimmy satte dit en som paja:(

Dont regret it..Do it again!!
BMW 520d "sparbössan" (2009)
Skoda-snubben
26 juli 2012 · 58 Inlägg

KHRacing skrev:
bara mappad med avgas & insug så behöber du inte lägga cash på en pump

annars en 044

Hm inte?

Dont regret it..Do it again!!
BMW 520d "sparbössan" (2009)
wama
26 juli 2012 · 991 Inlägg

Skoda-snubben skrev:

KHRacing skrev:
bara mappad med avgas & insug så behöber du inte lägga cash på en pump

annars en 044

Hm inte?

Han har rätt, om du inte ska byta turbo och spridare så räcker det med orginal. Men ska du förbereda för det så måste den bytas till slut iallafall.

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Skoda-snubben
26 juli 2012 · 58 Inlägg

Fan det var konstigt.

Jag fick info av en riktigt duktig bil mek att den måste bytas:/

Han är kanske inte så duktig ändåsmile

Dont regret it..Do it again!!
BMW 520d "sparbössan" (2009)
wama
26 juli 2012 · 991 Inlägg

Skoda-snubben skrev:
Fan det var konstigt.

Jag fick info av en riktigt duktig bil mek att den måste bytas:/

Han är kanske inte så duktig ändåsmile

Hehe, jag kan inte svara för om han är duktig eller inte. Rekommendationen att byta pumpen kommer när man ska upp lite över 300hk wink

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Skoda-snubben
26 juli 2012 · 58 Inlägg

wama skrev:

Skoda-snubben skrev:
Fan det var konstigt.

Jag fick info av en riktigt duktig bil mek att den måste bytas:/

Han är kanske inte så duktig ändåsmile

Hehe, jag kan inte svara för om han är duktig eller inte. Rekommendationen att byta pumpen kommer när man ska upp lite över 300hk wink

Då behöver jag inte stressa:)
300 finns ej här inte:)

Skulle dock vilja veta hur mycket!

Dont regret it..Do it again!!
BMW 520d "sparbössan" (2009)
Saras Stertman Motorsport AB
27 juli 2012 · 246 Inlägg

På 2,0T FSi motorn är pumpen det första man ska byta, det finns idag kanske 4-5 olika leverantörer av högtryckspumpar till 2,0T FSi motorn.

Autotech är den som jag skulle säga är störst och nära bäst, sedan finns APR, AWE Tuning och en rad andra!

Bosch 044 är en lågtryckspump, den sitter i tanken...
Jag har typ knappt hört talas om en Autotech pump som gått sönder!??
Så jag är skeptisk, är det inte så att Du har fel på lägtryckspumpen (den i tanken), vad har Du för fel kod??

Stertman Motorsport
www.stertman.com
Din Audi, BMW, Lamborghini, Mini, Seat, Skoda, Porsche & Volkswagen specialist.
wama
27 juli 2012 · 991 Inlägg

Fortfarande, du behöver inte byta under 300 hk. Ligger man under så har man dom mest 250 ärliga hästar med steg 1 och behöver inte byta interna delarna i BTR. För att komma över det så måste turbon och lite annat göras och då byter man pump. Du hade inte ens behövt byts insuget, och inte avgas för del delen heller wink k03 turbon samt spridarna klarar inte mer, så begränsningen ligger inte hos pumpen.
Det skadar inte att byta delarna men gör ingen större skillnad. Dock är bilen förberedd om man ska gå vidare ochgra större ingrepp...

Senast redigerat av wama (27 juli 2012)

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Saras Stertman Motorsport AB
27 juli 2012 · 246 Inlägg

wama, hur många 2,0T FSi motorer har Du trimmat?

Stertman Motorsport
www.stertman.com
Din Audi, BMW, Lamborghini, Mini, Seat, Skoda, Porsche & Volkswagen specialist.
wama
27 juli 2012 · 991 Inlägg

Saras: Hur många har DU trimmat själv. Att köpa in programvara från GIAC och sen mata in den kan jag också göra själv.
Jag har gjort allt på min bil själv och matat in programvaran (inte GIAC) så då kan jag väl kalla mig trimmare också wink

Att kunna trimma är att skriva programmet själv och inte köpa in det

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Saras Stertman Motorsport AB
28 juli 2012 · 246 Inlägg

Hehehehehe...
Det är ju inte direkt en PS3 där man gör en uppdatering...
Men de är kul att Du testat att trimma själv, förstår dock inte hur Du vill välja att gå i mot alla seriösa motor tuners som väljer att byta högtryckspump först av allt när dom byter hårdvara på 2,0T Fsi motorn?

Men vad jag vet så skjuter vi inte bara in GIAC rakt upp och ner i alla bilar, vi har custom files och vad jag vet har Matias mappat flera motorer med olika andra sprut/styrsystem.

Sedan skrivier Du att Autotech pumpen är interna delar i "bränsletryckregulatorn", det är interna delar i högtryckspumpen (delar i pumphuset). Det är en rätt stor skillnad!

Stertman Motorsport
www.stertman.com
Din Audi, BMW, Lamborghini, Mini, Seat, Skoda, Porsche & Volkswagen specialist.
wama
28 juli 2012 · 991 Inlägg

Hahahaha
Där ser man det är inte ens du som trimmar utan Mattias...
Att mata in en färdig mapp är inte alls svårt om man kan hantera en dator och mjukvaran som behlvs.
Hur som helst, kallade dig inte för trimmare så länge du köper in färdiga program.om blir alla era bilar frånåkta av bilar med samma setup. Då kan man fråga sig hur bra jobb ni egentligen gör.

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang