3093
Sök

Volvo 740 hackar vid gaspådrag och misständer

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 augusti 2012
Jag skulle misstänka att felet finnes i "Box B Hål 2". Temp & Mat (Tempomat) måste vara trasigt, fattar ju vem som helst att om bilen har feber/frossa (går varm?) o inte har fåt mat (bränsle?) på länge så börjar den självklart att hacka o misstända smile

O till sist, jag vet att tempomat betyder farthållare big_smile
Senast redigerat av dawwe (6 augusti 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
6 augusti 2012
prova att plocka ut 1'ans säkring, slå på startmotorn en liten stund, sen skicka i säkringen igen samtidigt som starten går, isf är det BTR'en som är kass smile Va så på min iaf smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

Fullvärdig medlem i NordicR
119 Inlägg
7 augusti 2012
Drönirettab skrev:
Bränslefiltret är nog mest troligt enligt mig, risken är ganska stor att det finns en del skräp i botten på tanken (med tanke på bilens ålder) som följer med och täpper till filtret när man kör soppatorsk. smile

min bil var sån precis innan ja köpte den (köpte av en kompis) och det blurrade o bilen nästan dog, men sen bytte han bränslefiltret och då gick den som den skulle igen smile dock är det ju en 855 och ja vet inte om det är stor skillnad på nämnd bil och min smile

Go Hard Or Go Home

olleinchrist
7 augusti 2012
Henkix skrev:
olleinchrist skrev:
RightFront skrev:
Kollat felkoderna? smile

Har inget sånt där diagnostikverktyg tyvärr..men det verkar inte låta något från bränslepumpen när man vrider på tändningen

Uppdatering:

Prövade köra idag igen, då dog den efter kanske 35-40 sek. Tokvägrade att starta då (inte startat alls sen dess), så vi fick knuffa hem den big_smile

Sen skruvade vi lite och kom fram till att det fanns lite soppa i slangen närmast motorn, men det kommer inget nu när vi försöker starta den. Så vår slutsats är att det är något fel mellan tank och motor eller att huvudbränslepumpen gjort sitt (eller något elektriskt krångel). Tänkte pröva byta den som sagt och samtidigt kolla till bränslefiltret..

Om du inte har diagnostiutag på din bil så har du lh 2,2, och på lh 2,2 så ska inte de låta från pumparna när man vrider på tändningen, så det är helt normalt att det inte låter något om pumparna på din. det är först när du vrider nyckeln till startläge (3-ans lägge på nyckeln) som pumparna börjar gå. wink

Tack för upplysningen! Då borde den va rätt tyst när tändingen är på läge 2 smile

Får ge mig ut i regnet och kolla vad  jag får för felkoder. Bränslefiltret är på väg ^^
Senast redigerat av olleinchrist (7 augusti 2012)

olleinchrist
7 augusti 2012
Btw grabbar, visst är det troligen detta filter jag behöver byta?:
http://www.skruvat.se/Branslefilter-P12358.aspx

Eller är det detta?
http://www.skruvat.se/Branslefilter-P11210.aspx

6 740 Inlägg
7 augusti 2012
olleinchrist skrev:

Eller är det detta?

Jag hade bytt båda tongue filtret på den första länken är till förpumpen i tanken och filtret på den andra länken är till huvudpumpen under bilen wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

olleinchrist
7 augusti 2012
Henkix skrev:
olleinchrist skrev:

Eller är det detta?

Jag hade bytt båda tongue filtret på den första länken är till förpumpen i tanken och filtret på den andra länken är till huvudpumpen under bilen wink

Mm, lika bra kanske..smile

olleinchrist
9 augusti 2012
Update:
Nu vägrar han fortfarande starta, kommer ibland lite, lite bensin till slangen precis innan motorn, men han tänder inte.

Har fått hem både bränslefiltret under förarstolen och till tanken. Dock svårt att byta när han står på asfalten (allra helst när en mutter bara går runt tongue), ska försöka hitta nåt bra ställe att få upp bilen på. ^^

Hittar ingen diagnostikbox (http://forumbilder.se/images/e0200860504PMceb3.jpg) vid vänster fjäderben, hade dock en på min förra 740 big_smile

Kollat bränslepumpsreläet (det vita uppe i vänstra hörnet bakom askkoppen för er som undrar), men det var inte defekt.

6 740 Inlägg
10 augusti 2012
olleinchrist skrev:
Update:
Nu vägrar han fortfarande starta, kommer ibland lite, lite bensin till slangen precis innan motorn, men han tänder inte.

Har fått hem både bränslefiltret under förarstolen och till tanken. Dock svårt att byta när han står på asfalten (allra helst när en mutter bara går runt tongue), ska försöka hitta nåt bra ställe att få upp bilen på. ^^

Hittar ingen diagnostikbox (http://forumbilder.se/images/e0200860504PMceb3.jpg) vid vänster fjäderben, hade dock en på min förra 740 big_smile

Kollat bränslepumpsreläet (det vita uppe i vänstra hörnet bakom askkoppen för er som undrar), men det var inte defekt.

skriv gärna hur de gick när du bytt filtrera wink

Du är liv

olleinchrist
11 augusti 2012
Henkix skrev:
olleinchrist skrev:
Update:

Tjena krappar!

Bytte bränslefiltret till huvudbränslepumpen idag. Det var rätt igentäppt, lättare att blåsa igenom det nya (=bättre bränsleekonomi! big_smile)
Dock startar han ej! Således lär det vara huvudbränslepumpen. Inte klurat ut hur man får loss den än? Får ta en närmare kik på det sen smile
Köpte en ny 740 idag (lägger upp info om den sen, -88 manuell kan jag säga) där snubben som sålde den klippte ut en bränslepump från en reservdelsbil åt mig, så jag slipper sno av polarn/köpa ny!

Ej hunnit byta förpumpsfiltret, tar väl å kör upp han på en ramper sen när han går som en klocka smile Tror inte det är det filtret som stoppar allt, för då skulle det inte runnit ut ca 25 liter soppa när vi drog loss slangen till huvudbränslepumpen ^^ (ja, vi hade hinkar till hands ^^)

Tack för all hjälp hittills! Nån som vet om det går fort att byta huvudbränslepump btw? smile

6 740 Inlägg
12 augusti 2012
olleinchrist skrev:
Henkix skrev:
olleinchrist skrev:
Update:

Tjena krappar!

Bytte bränslefiltret till huvudbränslepumpen idag. Det var rätt igentäppt, lättare att blåsa igenom det nya (=bättre bränsleekonomi! big_smile)
Dock startar han ej! Således lär det vara huvudbränslepumpen. Inte klurat ut hur man får loss den än? Får ta en närmare kik på det sen smile
Köpte en ny 740 idag (lägger upp info om den sen, -88 manuell kan jag säga) där snubben som sålde den klippte ut en bränslepump från en reservdelsbil åt mig, så jag slipper sno av polarn/köpa ny!

Ej hunnit byta förpumpsfiltret, tar väl å kör upp han på en ramper sen när han går som en klocka smile Tror inte det är det filtret som stoppar allt, för då skulle det inte runnit ut ca 25 liter soppa när vi drog loss slangen till huvudbränslepumpen ^^ (ja, vi hade hinkar till hands ^^)

Tack för all hjälp hittills! Nån som vet om det går fort att byta huvudbränslepump btw? smile

går rätt fort att byta huvudpumpen så länge skruven som håller pumpen på plats inte rostat fast, har du kollat om det kommer bensin fram till spridarna? smile

Du är liv

olleinchrist
12 augusti 2012
Henkix skrev:
olleinchrist skrev:
Henkix skrev:

Tjena krappar!

går rätt fort att byta huvudpumpen så länge skruven som håller pumpen på plats inte rostat fast, har du kollat om det kommer bensin fram till spridarna? smile

Nice smile Får kolla imorn. Får ingen soppa till spridarna, om än väldigt väldigt lite (inte nog för att tända motorn).

Får se vad som händer med nyförtin då..ska väl snygga till han och lägga upp lite bilder smile
Startmotorn verkar lite slut, då han är rätt tröttstartad och batteriet är fulladdat..menmen, det är offtopic tongue

6 740 Inlägg
12 augusti 2012
okej, men då låter det som att din huvudpump under bilen har lagt av, för det ska komma mycket bensin om man tar bort slangen från pumpen vid motorn tongue

Du är liv

olleinchrist
12 augusti 2012
Henkix skrev:
okej, men då låter det som att din huvudpump under bilen har lagt av, för det ska komma mycket bensin om man tar bort slangen från pumpen vid motorn tongue

Jo precis, resonerar som så jag med smile

Till att skruva med det i veckan då ^^

Kan ju tillägga att vi var tvungna att använda mutterdragarn för att få loss muttern till bränslefiltret..får se hur hårt pumpen sitter.

6 740 Inlägg
12 augusti 2012
olleinchrist skrev:
Henkix skrev:

Kan ju tillägga att vi var tvungna att använda mutterdragarn för att få loss muttern till bränslefiltret..får se hur hårt pumpen sitter.

hahahah jag hade också mutterdragare för att få loss mitt bränslefilter big_smile

Du är liv

olleinchrist
12 augusti 2012
Henkix skrev:
olleinchrist skrev:
Henkix skrev:

hahahah jag hade också mutterdragare för att få loss mitt bränslefilter big_smile

hehe big_smile
Knäckte en anslutande gummislang också (bra att veta om man ger sig på detta; kan behövas ett nytt)..vet inte vad det kallas..gick typ mellan filtret och pumpen.. big_smile..men jag fick ju ett igår av han som sålde 740in..fick hela kittet, pump och filter.
Senast redigerat av olleinchrist (12 augusti 2012)

6 740 Inlägg
12 augusti 2012
olleinchrist skrev:
Henkix skrev:
olleinchrist skrev:

hehe big_smile
Knäckte ett anslutande gummirör också (bra att veta om man ger sig på detta; kan behövas ett nytt)..vet inte vad det kallas..gick typ mellan filtret och pumpen..

de röret har jag haft sönder på min också, tog bara bensintålig gummi slang där emellan smile

Du är liv

olleinchrist
13 augusti 2012
Update:
Har nu bytt huvudbränslepump..och *trummor*....
Den startar inte *jeopardy-fail-sound*. tongue
Då vet jag inte vare kan va..klart nya pumpen kan vara defekt, men det håller jag för osannolikt.
Får ingen soppa fram till spridarna, inte heller ur pumpen ens en gång (har prövat koppla de anslutande kablarna till pumpen olika, utan skillnad)..dock vet jag att det inte är tätt från tanken till pumpen..kan det vara något jordfel/elektriskt? smile

Läste i Haynes rephandbok om att det kunde vara nå vaj med vakuumslangarna..men skulle den verkligen agera som den gjorde då; att den går sämre och sämre, misständer vid 3500 varv när man varvar den, dö vid 5000 varv när man accar för att sedan lägga av helt? Trodde verkligen det var pumpen. hm hmm
Senast redigerat av olleinchrist (13 augusti 2012)

6 740 Inlägg
13 augusti 2012
olleinchrist skrev:
Update:
Då vet jag inte vare kan va..klart nya pumpen kan vara defekt, men det håller jag för osannolikt.
Får ingen soppa fram till spridarna, inte heller ur pumpen ens en gång (har prövat koppla de anslutande kablarna till pumpen olika, utan skillnad)..dock vet jag att det inte är tätt från tanken till pumpen..kan det vara något jordfel/elektriskt? smile

Läste i Haynes rephandbok om att det kunde vara nå vaj med vakuumslangarna..men skulle den verkligen agera som den gjorde då; att den går sämre och sämre, misständer vid 3500 varv när man varvar den, dö vid 5000 varv när man accar för att sedan lägga av helt? Trodde verkligen det var pumpen. hm hmm

kanske kan vara stopp någonstans mellan motorn och pumpen? testa att ta los bensinslangen nere vid pumpen och vid motorn o blås igenom försiktigt med tryckluft, hjälper inte detta så ta fram en multimeter och kolla vad du har för spänning vid huvudpumpen tongue

Du är liv

olleinchrist
14 augusti 2012
Henkix skrev:
olleinchrist skrev:
Update:

kanske kan vara stopp någonstans mellan motorn och pumpen? testa att ta los bensinslangen nere vid pumpen och vid motorn o blås igenom försiktigt med tryckluft, hjälper inte detta så ta fram en multimeter och kolla vad du har för spänning vid huvudpumpen tongue

Jo klart det kan va..skumma är bara att det rann ju på rätt friskt när vi tog loss slangen från gamla pumpen (25 liter). Så därifrån borde det inte vara stopp. Alltså borde det komma soppa ur pumpen, om pumpen funkar..
Får klura lite grann och försöka få tag på tryckluft smile

Sök