5361
Sök

4WD vs. 2WD

2 046 Inlägg
30 augusti 2012
Tycker vi ska sluta hålla på med it_mutt han har rätt. Har man inte behov av en Quattro så är de ju onödigt att köpa om man INTR gillar Quattro

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Avstängd
10 388 Inlägg
30 augusti 2012
SE skrev:
Köper ditt argument helt & hållet. Om jag inte skulle färdas där snön oftast inte ligger kvar och slippa isiga backar i fjällen m.m. så skulle jag antagligen tänka precis som dig. Jag är ny med Quattro och har alltid klarat mig med 2WD på ett eller annat sätt tidigare.

Det känns som om vi efter ca 100 inlägg äntligen kan komma överens. wink

Och med tanke på vad vi kom fram till nu, efter att vi har tjafsat med varandra, så känns allt väldigt meningslöst smile

Ja, men man ska inte stressa wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

202 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
SE skrev:
Köper ditt argument helt & hållet. Om jag inte skulle färdas där snön oftast inte ligger kvar och slippa isiga backar i fjällen m.m. så skulle jag antagligen tänka precis som dig. Jag är ny med Quattro och har alltid klarat mig med 2WD på ett eller annat sätt tidigare.

Det känns som om vi efter ca 100 inlägg äntligen kan komma överens. wink

Och med tanke på vad vi kom fram till nu, efter att vi har tjafsat med varandra, så känns allt väldigt meningslöst smile

Ja, men man ska inte stressa wink

Haha, +1 wink

Mercedes C 350 AMG

215 Inlägg
30 augusti 2012
it_mutt skrev:
damn_fast skrev:
it_mutt skrev:
Jag vet inte om jag anser (personlig åsikt då ja givetvis) att säga "Då kan du inte ha kört mycket bil på vintern" (eller liknande) är att acceptera någons åsikt gällande "Jag tycker inte jag behöver 4WD"

Så du säger att det det finns människor som har kört bil en svensk vinter med snö som
aldrig har hamnat på hala underlag ?

På hala underlag? Det sa jag väl inte?

Att det är halt ute innebär inte att du, åter igen, -behöver- 4WD. 12 av mina 15 år har jag kört 2WD, och jag har inte hamnat i några situationer där jag känt mig obekväm (eller jo givetvis, men de situationerna har vare sig med 2WD eller 4WD att göra).

Det är klart du inte behöver. Är du frisk och har cykel behöver du inte bil alls.

Behöver en normal bil över 60 hk ?

Det är mycket som alltså inte behövs, dock så fungerar inte människan på det sättet utan strävar efter förbättring hela tiden och flytta gränserna framåt. Skulle vi inte fungera på det sättet skulle vi leva på stenålder fortfarande.

Jag har valt 4WD på grund av att det ger ökad framkomlighet, ökad säkerhet och även bättre prestanda på lösa underlag. Väldigt bekvämt precis som AC.

it_mutt skrev:
4WD är ju inte ett måste för att ta sig fram på hala vägar rent generellt, det bevisas årligen.

Visst är det så så länge som plogbilarna kör konstant och du kör bil i ett väldigt plant landskap och sandbilen är ute konstant och sandar och att du alltid får vara beredd på att skotta snö och att du får undvika att parkera i backar och även undvika de vägar som är halast.
Senast redigerat av damn_fast (30 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

Avstängd
10 388 Inlägg
30 augusti 2012
damn_fast skrev:
it_mutt skrev:
damn_fast skrev:

Så du säger att det det finns människor som har kört bil en svensk vinter med snö som
aldrig har hamnat på hala underlag ?

På hala underlag? Det sa jag väl inte?

Att det är halt ute innebär inte att du, åter igen, -behöver- 4WD. 12 av mina 15 år har jag kört 2WD, och jag har inte hamnat i några situationer där jag känt mig obekväm (eller jo givetvis, men de situationerna har vare sig med 2WD eller 4WD att göra).

Det är klart du inte behöver. Är du frisk och har cykel behöver du inte bil alls.

Jag har valt 4WD på grund av att det ger ökad framkomlighet, ökad säkerhet och även bättre prestanda på lösa underlag. Väldigt bekvämt precis som AC.

it_mutt skrev:
4WD är ju inte ett måste för att ta sig fram på hala vägar rent generellt, det bevisas årligen.

Visst är det så så länge som plogbilarna kör konstant och du kör bil i ett väldigt plant landskap och sandbilen är ute konstant och sandar och att du alltid får vara beredd på att skotta snö och att du får undvika att parkera i backar och även undvika de vägar som är halast.

Ja, skillnaden kan ju dock ses som i att exempelvis AC kan du ha "nytta" av i hela landet (du -kan- givetvis få nytta av 4WD i hela landet också).

Jag har aldrig stått fast i en backe pga 2WD, det må hända att jag har haft tur och/eller liknande, men det har inte hänt (än får jag väl tillägga, nu lär väl kommande vinter gå åt helv*te bara för det wink  ).

Jag köper helt och hållet dina argument, som i "din motivering", till varför du vill ha 4WD, och för min del hade du fått köra 4WD om du så bodde i Miami (snön är iaf inget större problem där wink  ). Jag har som sagt inget problem med att folk -vill- (och i vissa fall -faktiskt- behöver) köra 4WD. Men, det är då inget som behövs som måste för att ta sig fram på vintern överallt. Och det är ju där i det hela ligger, att man får ju se till behov vs nytta. Och då givetvis fallen där det handlar om "jag vill...för att jag vill".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 532 Inlägg
30 augusti 2012
Är nu på g till Linköping med min Excursion och kör på 4wd läget med full tank från OKQ8 i stockholms rondellen och kommer svänga in på OKQ8 i Skäggetorp och tanka fullt igen. På hem vägen stannar jag på macken igen och tankar men åker då på 2wd hem.

Bilen är en Ford Excursion med turbo diesel.
Priset när jag köpte den var 180000kr en motsvarande med enbart 2wd med samma motor kostade då 130000kr
Och dom 2 var likvärdiga i skicket + utrustning då dom stog på samma firma.
Så jag betalde typ för 4wd

Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
30 augusti 2012
SE skrev:
Får jag fråga hur du hade det i skolan? Inte speciellt lätt va? Med tanke på att du fortfarande inte förstår någonting av det jag precis skrivit.

1.
Det är jag som är TS till denna tråd, så jag om någon har nog här att göra.

2.
Har ingen påstått att jag har fel i de 3 exemplen? Kära lilla vän, läs igenom denna tråden samt den förra så får vi se om du fortfarande håller fast vid det! Jag kan nämna flera som skrivit svart på vitt att mina påståenden i de tre exemplen inte stämmer.

Du skriver (jag citerar)
''Men många påstår att det trots de tre sakerna som fördel för 4wd är likvärdigt mellan 2wd och 4wd sett i ett större perspektiv''

Berätta gärna när 4WD inte är lika bra som 2WD. (och tänk inte ens tanken att nämna bränsledelen, det har alla redan gjort åtskilliga gånger. Det är dessutom det enda negativa som tagits upp konkret.)
Det är lätt att säga att det finns flera lägen då 2WD är bättre, men det är svårare att precisera sig.

( För övrigt så hade du jäkligt snygga bilder på dina bilar, och ja, jag är seriös )

Onödiga "påhopp". Hur jag hade det i skolan kan kvitta, men jag har läst tillräckligt och kanske mer än du.
Kära lilla vän? Jag väger 95kg, och anser mig vara lite för stor även om jag trivs hyfsat med mig själv. Vänner kanske vi kan bli, men är inte det än.

1. Då får du omformulera din första post i denna tråden, inklusive rubriken. Frågan är generellt ställd. Om du menade specifikt i dina tre fall borde du skrivit det från början.

2. Jag menade iofs bara seriösa svar med lite tanke bakom, likt Requireds. Sorry om jag var otydlig med det.

3. 2wd är bättre än 4wd på fler punkter än den jag inte fick nämna (som dessutom är ganska obetydlig). T ex:
Inköp är dyrare (men givetvis värt det för vissa - men alla andra då?!)
Punka innebär på många 4wd-bilar att du bör/måste byta alla 4 däcken då rullomkretsen är känslig.
Fler drivknutar, drivaxlar, differentialer än på en 2wd-bil som slits, går sönder, måste bytas osv = högre ägandekostnader.
Mer komplicerad växellåda i många fall = dyrare del när/om den måste lagas, bytas och även servas.
Sen är det ju ganska ofta negativt med högre vikt mer än ur soppaförbruknings-perspektivet.

I övrigt är jag själv 4wd-tokig och föredrar det framför 2wd själv, har kört ett gäng 4wd och ägt 2 olika hittills. Men jag inser (med 2wd nu) att det är oerhört sällan som en 4wd-drivlina hjälper mig på ett avgörande sätt. Däremot är det ju sjukt kul att köra ifrån 2wd vid rödljusen, sladda i snö (se mina videos) osv. Fast det har väldigt lite med "4wd är bättre" att göra.
Därför kan jag förstå folk som menar att 2wd klarar sig lika bra som 4wd i en praktisk verklighet utan att specialstudera 3 specifika situationer.

(Tack, gillar att fota och försöker göra mitt bästa utan att vara expert på något vis)

/Mattias

202 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
matteeee skrev:
3. 2wd är bättre än 4wd på fler punkter än den jag inte fick nämna (som dessutom är ganska obetydlig). T ex:
Punka innebär på många 4wd-bilar att du bör/måste byta alla 4 däcken då rullomkretsen är känslig.
Fler drivknutar, drivaxlar, differentialer än på en 2wd-bil som slits, går sönder, måste bytas osv = högre ägandekostnader.
Mer komplicerad växellåda i många fall = dyrare del när/om den måste lagas, bytas och även servas.
Sen är det ju ganska ofta negativt med högre vikt mer än ur soppaförbruknings-perspektivet.

I övrigt är jag själv 4wd-tokig och föredrar det framför 2wd själv, har kört ett gäng 4wd och ägt 2 olika hittills. Men jag inser (med 2wd nu) att det är oerhört sällan som en 4wd-drivlina hjälper mig på ett avgörande sätt. Däremot är det ju sjukt kul att köra ifrån 2wd vid rödljusen, sladda i snö (se mina videos) osv. Fast det har väldigt lite med "4wd är bättre" att göra.
Därför kan jag förstå folk som menar att 2wd klarar sig lika bra som 4wd i en praktisk verklighet utan att specialstudera 3 specifika situationer.

(Tack, gillar att fota och försöker göra mitt bästa utan att vara expert på något vis)

Tack, äntligen några konkreta exempel. Det var allt jag ville ha smile
Ska kika på dina filmer!

Mercedes C 350 AMG

215 Inlägg
30 augusti 2012
matteeee skrev:
2. Jag menade iofs bara seriösa svar med lite tanke bakom, likt Requireds. Sorry om jag var otydlig med det.

Required är den som mest har tyckt till mest men lagt fram väldigt lite som stärker upp det han skriver.

matteeee skrev:

Men nu lägger du in helt andra faktorer, kostnaden ?

Då är en VW Polo bättre än både 911 GT3 och Audi RS6 ?

Intressant då varför vissa köper GT3 och RS6 då Polo'n är bättre ?

Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
30 augusti 2012
damn_fast skrev:
matteeee skrev:

Det är som att skriva att Spitfire är bättre är senaste JAS. Hur billigt Spitfire än blir så kommer det aldrig bli bättre är JAS.

Eller hävdar du motsatsen ?

Vadå lägger in helt andra faktorer? Frågan ställdes om vilket som var bäst av 4wd och 2wd. Då får man väl se till ALLA faktorer? För majoriteten av alla bilägare i världen är kostnader för bilen en faktor prioriterad långt före hur fort man kan ta en kurva i snö.

Vilka faktorer är vi begränsade till? Dom som sätter 4wd i en bättre position än 2wd? Alla andra är tabu?
Och enligt vem? TS? Dig? Och var står det skrivet så man vet?

Nej, det är inte som att skriva att Spitfire är bättre än senaste JAS. Inte i närheten... Skojig liknelse som tyvärr saknar relevans i detta sammanhang, men det är ju klart inte omöjligt att Spitfire är bättre än JAS på något, så lite sant kanske det kan vara ändå. Fast i det ämnet är jag för dåligt påläst för att uttala mig mer specifikt än så.

/Mattias

215 Inlägg
30 augusti 2012
matteeee skrev:
damn_fast skrev:
matteeee skrev:

Det är som att skriva att Spitfire är bättre är senaste JAS. Hur billigt Spitfire än blir så kommer det aldrig bli bättre är JAS.

Eller hävdar du motsatsen ?

Vadå lägger in helt andra faktorer? Frågan ställdes om vilket som var bäst av 4wd och 2wd. Då får man väl se till ALLA faktorer? För majoriteten av alla bilägare i världen är kostnader för bilen en faktor prioriterad långt före hur fort man kan ta en kurva i snö.

Vilka faktorer är vi begränsade till? Dom som sätter 4wd i en bättre position än 2wd? Alla andra är tabu?
Och enligt vem? TS? Dig? Och var står det skrivet så man vet?

Nej, det är inte som att skriva att Spitfire är bättre än senaste JAS. Inte i närheten... Skojig liknelse som tyvärr saknar relevans i detta sammanhang, men det är ju klart inte omöjligt att Spitfire är bättre än JAS på något, så lite sant kanske det kan vara ändå. Fast i det ämnet är jag för dåligt påläst för att uttala mig mer specifikt än så.

Här ser du själv hur skev jämförelsen blir när du blandar in priset.
Tänk att jag endast klarar en viss backe med 4WD. Den backen kan inte hanteras av en 2WD bil.
Hur stor prisskillnaden än blir så kommer 2WD bilen ändå inte att hantera backen.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
30 augusti 2012
damn_fast skrev:
SE skrev:
Ge mig lite fakta på att 2WD är bättre eller lika bra i de tre påståenden jag skrev ovan.
Om du inte har det, ja då gör du bäst oi att hålla tyst och lämna denna tråd.

Du kommer få vänta så länge du lever för det finns inga sådana fall.

Alla 3 ovan fall handlar om att utnyttja friktionen vilket är 2X mer i 4WD.

Nej... det handlar om att fördela kraften.
Sen vill jag fortfarande veta, vad är säkrare med 4wd?
Senast redigerat av Nitromast (30 augusti 2012)

215 Inlägg
30 augusti 2012
Nitromast skrev:
damn_fast skrev:
SE skrev:
Ge mig lite fakta på att 2WD är bättre eller lika bra i de tre påståenden jag skrev ovan.
Om du inte har det, ja då gör du bäst oi att hålla tyst och lämna denna tråd.

...och kraften fördelas ut till ?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
30 augusti 2012
damn_fast skrev:
Nitromast skrev:
damn_fast skrev:

Ja till hjulen, vad annars, har du gångkäppar på din bil? Du får fortfarande inte mer grepp av att ha 2 till hjul som driver, du fördelar drivkraften.. det är inte svårare än så.

2 046 Inlägg
30 augusti 2012
Nitromast skrev:
damn_fast skrev:
Nitromast skrev:

Ja till hjulen, vad annars, har du gångkäppar på din bil? Du får fortfarande inte mer grepp av att ha 2 till hjul som driver, du fördelar drivkraften.. det är inte svårare än så.

Klart man får mer grepp

2 656 Inlägg
30 augusti 2012
kannebanne skrev:
Nitromast skrev:
damn_fast skrev:

Klart man får mer grepp

grepp ??? nej drivkraft framåt ?? ja möjligen

tänk dig själv en 4wd som du fått bra mycket mer fart än en 2wd dom har fortfarande samma bromssträcka då är det i det avseendet bättre att ha en 2wd

2 046 Inlägg
30 augusti 2012
ekelund88 skrev:
kannebanne skrev:
Nitromast skrev:

Klart man får mer grepp

grepp ??? nej drivkraft framåt ?? ja möjligen

tänk dig själv en 4wd som du fått bra mycket mer fart än en 2wd dom har fortfarande samma bromssträcka då är det i det avseendet bättre att ha en 2wd

Bättre grepp i starten=bättre grepp

215 Inlägg
30 augusti 2012
Nitromast skrev:
du fördelar drivkraften.. det är inte svårare än så.

...och resultatet av detta är jag kan utnyttja den friktion som 2WD inte kan.

Detta ger ökad framkomlighet, ökad prestanda på lösa underlag och ökad säkerhet då jag
får en möjlighet att förflytta bilen från en punk till en annan på kortare tid(exempelvis snabbare köra genom en hal korsning)

Jag har även drag på min bil så att hantera släp vintertid eller i båthamnen är också enklare.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 augusti 2012
SE skrev:
Rquired skrev:
Nej, har du följt med i den här diskussionen bör du ha en aning om precis vilka punkter där jag anser att 4WD är bättre, sämre och likvärdigt med 2WD. Förbrukningen är en men inte den enda nackdelen jag ser hos 4WD.

Sedan har vi också konstaterat att du anser att ett test av Teknikens Värld är bevis nog medan du underkänner bland annat det andra testet (Nr.3/2001). Som jag redan har skrivit, ok men jag tänker inte diskutera med dig för du och jag står i olika läger och vi kan enkelt se att en diskussion inte leder någon vart.

Fortsätt du med 4WD om du vill, jag tänker växla mellan de olika alternativen mest beroende på vilken bilmodell jag är sugen på härnäst. Vem vet vilken det blir?

Teknikens värld Nr.3/2001 valde att testa 2 helt olika bilar. Den ena med 4WD, den andra med 2WD.
Teknikens värld Nr.3/2011 valde att testa 4 olika bilar där 2 var exakt samma modell förutom att den ena hade 4WD och den andra 2WD. 4WD ansågs bättre.

* Det skiljer 10(!) år mellan testerna.
* Det senare testet väljer 2 identiska bilar där drivningen är den enda skillnaden.

Du själv anser att tidning 2001 är bevis nog, men underkänner 2011. Varför?

Sedan är det intressant att du återigen så ivrigt påpekar att 2WD har sina fördelar jämfört mot 4WD, men du kan fortfarande inte nämna en endaste förutom bränsledelen. Varför?

Jag har aldrig underkänt det testet utan jag skulle nog tro att det beror på att olika personer har gjort testet, vill du ha ett modernare exempel på när Teknikens Värld tycker 4WD är onödigt är när de testar FWD stadsjeepar nu för något nummer sedan.

Jag anser inte heller att "tidning 2001" är bevis nog, jag tycker att bland annat denna tidning tillsammans med min förklaring i tidigare inlägg om varför 4WD omöjligt kan ge bättre grepp rent fysiskt, min förklaring om varför 4WD inte är stabilare grundat på vektorer och fysik, de klipp Steifan postade (Inte alla, ett av dem verkade inte schysst mot Audi quattro), och alla de andra teser som lagts fram i denna tråd i försvar för min ståndpunkt.

Det är absolut inte grundat på ett enda bevis, varför hävdar du det om du läst det som skrivits oavsett om du håller med eller ej? Eller har du missat allt, och hur kan du då påstå att jag är fel ute?

Sedan skriver du en annan intressant sak som också gör mig väldigt osäker på att du överhuvudtaget följt med i diskussionen, du påstår att jag endast lagt fram ett argument mot 4WD eller om du så vill för 2WD. Vänta lite nu, jag har skrivit flera sådana, och du har reagerar starkt på varenda en av dem upplever jag men nu verkar det som om du glömt dem?

Men ok, vi kör en snabbrepetition med några av exemplen på vad jag skrivit tidigare:
-En RWD har ingen belastning på framhjulen som påverkar styrningen, drivning fram (Oavsett FWD eller 4WD) dimmar bort styrkänslan, kan ge Torque steer-effekter, ger sämre vändradie och skapar ett mer understyrt beteende. Att framhjulen bara har en syssla att sköta ökar kontroll och körglädje i stor omfattning.

-En 2WD har alltid ett hjulpar som saknar belastning (drivning) och som därmed kan användas som referenspunkt för vad bilen befinner sig och har för sig, det gör att man lättare har koll på en 2WD bil uppförande och med rätt teknik kan kontrollera bilen med bättre precision än motsvarande 4WD.

-En 2WD har i princip inte några tendenser av att röra sig i sidled på det vis en 4WD har, du kanske kommer ihåg detta argument eftersom jag nämnde att en 4WD beter sig som "en klick smör i en varm stekpanna"?

Åter igen, inget av dessa skall tolkas som att 4WD är dåligt, negativt, skräp eller liknande.

Observera att dessa två exempel ovan inte är en inbjudan till diskussion från min sida, som jag skrev senast runt middag idag så är det uppenbart att en diskussion inte leder någon vart och därmed undviker jag den. Jag repeterar endast vad jag tidigare skrivit för att fräscha upp ditt minne.

Angående Youtube-klippet med en kämpandes Audi, när jag lyckats räkna ut vinkeln på den backe jag kör uppför varje dag sommar som vinter och aldrig haft problem i kan jag svara. Tyvärr behöver jag veta höjdskillnaden för att räkna ut vinkeln, det har jag några alternativa lösningar på men min vardag är i första prioritet inte att springa runt i backar för att överbevisa någon på ett forum tyvärr. Särskilt inte när jag vet att svaret blir "Vi tror dig inte" oavsett vad jag skriver och hur väl motiverat det än är.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
30 augusti 2012
damn_fast skrev:
Nitromast skrev:
du fördelar drivkraften.. det är inte svårare än så.

...och resultatet av detta är jag kan utnyttja den friktion som 2WD inte kan.

Detta ger ökad framkomlighet, ökad prestanda på lösa underlag och ökad säkerhet då jag
får en möjlighet att förflytta bilen från en punk till en annan på kortare tid(exempelvis snabbare köra genom en hal korsning)

Jag har även drag på min bil så att hantera släp vintertid eller i båthamnen är också enklare.

Det ger dig iaf inte mer grepp.
Det är väl klart att framkomligheten ökar. Det känns ju som en självklarhet.
"ökad säkerhet då jag får en möjlighet att förflytta bilen från en punk till en annan på kortare tid"
och här vaggas vi in i den falska säkerheten, vad skulle hända om du kör i denna "snabbare" hastighet och en liten unge skulle springa ut?.. smack säger det bara.. Den 2wd skulle inte hinna upp i samma hastighet...
Så använda det som en säkerhetssak är inte korrekt.

Sök