SE skrev:
Rquired skrev:
Nej, har du följt med i den här diskussionen bör du ha en aning om precis vilka punkter där jag anser att 4WD är bättre, sämre och likvärdigt med 2WD. Förbrukningen är en men inte den enda nackdelen jag ser hos 4WD.
Sedan har vi också konstaterat att du anser att ett test av Teknikens Värld är bevis nog medan du underkänner bland annat det andra testet (Nr.3/2001). Som jag redan har skrivit, ok men jag tänker inte diskutera med dig för du och jag står i olika läger och vi kan enkelt se att en diskussion inte leder någon vart.
Fortsätt du med 4WD om du vill, jag tänker växla mellan de olika alternativen mest beroende på vilken bilmodell jag är sugen på härnäst. Vem vet vilken det blir?
Teknikens värld Nr.3/2001 valde att testa 2 helt olika bilar. Den ena med 4WD, den andra med 2WD.
Teknikens värld Nr.3/2011 valde att testa 4 olika bilar där 2 var exakt samma modell förutom att den ena hade 4WD och den andra 2WD. 4WD ansågs bättre.
* Det skiljer 10(!) år mellan testerna.
* Det senare testet väljer 2 identiska bilar där drivningen är den enda skillnaden.
Du själv anser att tidning 2001 är bevis nog, men underkänner 2011. Varför?
Sedan är det intressant att du återigen så ivrigt påpekar att 2WD har sina fördelar jämfört mot 4WD, men du kan fortfarande inte nämna en endaste förutom bränsledelen. Varför?
Jag har aldrig underkänt det testet utan jag skulle nog tro att det beror på att olika personer har gjort testet, vill du ha ett modernare exempel på när Teknikens Värld tycker 4WD är onödigt är när de testar FWD stadsjeepar nu för något nummer sedan.
Jag anser inte heller att "tidning 2001" är bevis nog, jag tycker att bland annat denna tidning tillsammans med min förklaring i tidigare inlägg om varför 4WD omöjligt kan ge bättre grepp rent fysiskt, min förklaring om varför 4WD inte är stabilare grundat på vektorer och fysik, de klipp Steifan postade
(Inte alla, ett av dem verkade inte schysst mot Audi quattro), och alla de andra teser som lagts fram i denna tråd i försvar för min ståndpunkt.
Det är absolut inte grundat på ett enda bevis, varför hävdar du det om du läst det som skrivits oavsett om du håller med eller ej? Eller har du missat allt, och hur kan du då påstå att jag är fel ute?
Sedan skriver du en annan intressant sak som också gör mig väldigt osäker på att du överhuvudtaget följt med i diskussionen,
du påstår att jag endast lagt fram ett argument mot 4WD eller om du så vill för 2WD. Vänta lite nu, jag har skrivit flera sådana, och du har reagerar starkt på varenda en av dem upplever jag men nu verkar det som om du glömt dem?
Men ok, vi kör en snabbrepetition med några av exemplen på vad jag skrivit tidigare:-En RWD har ingen belastning på framhjulen som påverkar styrningen, drivning fram (Oavsett FWD eller 4WD) dimmar bort styrkänslan, kan ge Torque steer-effekter, ger sämre vändradie och skapar ett mer understyrt beteende. Att framhjulen bara har en syssla att sköta ökar kontroll och körglädje i stor omfattning.
-En 2WD har alltid ett hjulpar som saknar belastning (drivning) och som därmed kan användas som referenspunkt för vad bilen befinner sig och har för sig, det gör att man lättare har koll på en 2WD bil uppförande och med rätt teknik kan kontrollera bilen med bättre precision än motsvarande 4WD.
-En 2WD har i princip inte några tendenser av att röra sig i sidled på det vis en 4WD har, du kanske kommer ihåg detta argument eftersom jag nämnde att en 4WD beter sig som "en klick smör i en varm stekpanna"?
Åter igen, inget av dessa skall tolkas som att 4WD är dåligt, negativt, skräp eller liknande. Observera att dessa två exempel ovan inte är en inbjudan till diskussion från min sida, som jag skrev senast runt middag idag så är det uppenbart att en diskussion inte leder någon vart och därmed undviker jag den. Jag repeterar endast vad jag tidigare skrivit för att fräscha upp ditt minne.
Angående Youtube-klippet med en kämpandes Audi, när jag lyckats räkna ut vinkeln på den backe jag kör uppför varje dag sommar som vinter och aldrig haft problem i kan jag svara. Tyvärr behöver jag veta höjdskillnaden för att räkna ut vinkeln, det har jag några alternativa lösningar på men min vardag är i första prioritet inte att springa runt i backar för att överbevisa någon på ett forum tyvärr. Särskilt inte när jag vet att svaret blir "Vi tror dig inte" oavsett vad jag skriver och hur väl motiverat det än är.