Volvo 245 -85 fick soppatorsk? Startar inte nu.

TexaL
3 oktober 2012 · 308 Inlägg

Hej, har en Volvo 245 från 85. Den stod på parkeringen under natten och jag visste att jag hade minimalt med soppa, tänkte åka till macken direkt och tanka (ligger 200m bort), när jag starta bilen så hann jag backa 3 meter så dog bilen. Tänkte direkt att jag fått soppa torsk och cyklade till macken och köpte 2L bensin (hade bara cola flaskor).
Och nu vägrar den starta? När jag drar om nyckeln låter det bara "vrum vrum vrum vrum...." som att den inte får soppa.

Räcker det med 2L soppa eller måste jag tanka i mer?
Eller kan det vara soppa pumpen som gått? Någon som har någon idé om vad det kan vara?

Mvh Mathias

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
Zorz Touch by U
3 oktober 2012 · 910 Inlägg

du behöver ju fylla upp de tomma ledningarna osv så kan vara så? kan även vara att 2L inte räcker.... :S

Touch by U Graphics - Give your car a Touch by U | Dekaler och grafik till din bil
Audi S2 Coupé "TM Racing" (1991)
Audi GT Coupé "Orginal Renovering" (1985)
TexaL
3 oktober 2012 · 308 Inlägg

Fprobban skrev:
du behöver ju fylla upp de tomma ledningarna osv så kan vara så? kan även vara att 2L inte räcker.... :S

Ska prova att tanka i en 4-5L till då när jag kommer hem, det borde ju garanterat räcka.

Tycker även att 2L borde räcka men..

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
Zorz Touch by U
3 oktober 2012 · 910 Inlägg

Kan ju vara så att filtret har blivit igensatt då det sugit upp allt skit i botten på tanken.. men det är bara gissningar smile

Touch by U Graphics - Give your car a Touch by U | Dekaler och grafik till din bil
Audi S2 Coupé "TM Racing" (1991)
Audi GT Coupé "Orginal Renovering" (1985)
TexaL
3 oktober 2012 · 308 Inlägg

Fprobban skrev:
Kan ju vara så att filtret har blivit igensatt då det sugit upp allt skit i botten på tanken.. men det är bara gissningar smile

Kan man rensa det filtret på något vänster? Hur isf? :-)

Ingen annan som har något klok gissning? big_smile

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
Zorz Touch by U
3 oktober 2012 · 910 Inlägg

TexaL skrev:

Fprobban skrev:
Kan ju vara så att filtret har blivit igensatt då det sugit upp allt skit i botten på tanken.. men det är bara gissningar smile

Kan man rensa det filtret på något vänster? Hur isf? :-)

Ingen annan som har något klok gissning? big_smile

Det är nog bäst att köpa nytt kostar inte så många kronor smile

Touch by U Graphics - Give your car a Touch by U | Dekaler och grafik till din bil
Audi S2 Coupé "TM Racing" (1991)
Audi GT Coupé "Orginal Renovering" (1985)
volvo_Tobias
3 oktober 2012 · 687 Inlägg

Ta lite startgas så den startar till lite, brukar ha lättare för o börja suga då.

master_-
3 oktober 2012 · 730 Inlägg

Hände en kompis med, visade sig att bränslepumpen paja samtidigt som han fick slut på bränsle

Mack Forum- och sitemoderator
3 oktober 2012 · 26 157 Inlägg

Tror det är så enkelt att det är tomt i ledningarna.
Man får stå och tugga ganska länge på starten innan han hostar igång.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Nico-the-kid
3 oktober 2012 · 509 Inlägg

Hur tänkte du nu?
Förklara gärna hur skiten i botten bara sugs in i pumpen när man kör soppatorsk.
Jag tror du behöver ca 10 liter i tanken för att den ska starta för det har jag behövt i min 740 de gånger jag kört soppatorsk(sliten pump)
Soppa pumpar brukar inte tycka om att gå torra.

Fprobban skrev:
Kan ju vara så att filtret har blivit igensatt då det sugit upp allt skit i botten på tanken.. men det är bara gissningar smile

Senast redigerat av Nico-the-kid (3 oktober 2012)

Kooza
3 oktober 2012 · 234 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Hur tänkte du nu?
Förklara gärna hur skiten i botten bara sugs in i pumpen när man kör soppatorsk.
Jag tror du behöver ca 10 liter i tanken för att den ska starta för det har jag behövt i min 740 de gånger jag kört soppatorsk(sliten pump)
Soppa pumpar brukar inte tycka om att gå torra.

Fprobban skrev:
Kan ju vara så att filtret har blivit igensatt då det sugit upp allt skit i botten på tanken.. men det är bara gissningar smile

Skiten samlar sig på botten i tanken (Om man har ett glas med vatten och häller i lite sand så kommer du inte kunna hälla ut det sista vattnet utan att få med en del av sanden) så tanken var väll att den hade sörplat i sig skiten som ligger i botten smile.

OT, som flera här har skrivit så tar det en stund att fylla bränslesystemet när man har kört slut på sista droppen soppa. så den bör ju ska hoppa igång om du står och drar runt den på startmotorn en stund en stund (antar att det är en mekanisk pump, är jag helt ute och cyklar får någon gärna rätta mig) smile.

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
zshoe Kokar ris
3 oktober 2012 · 923 Inlägg

ett jätte hett tips kan ju vara att kolla säkringen till soppapumpen... o tanka bilen kanske.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
robert___j
3 oktober 2012 · 449 Inlägg

först en fråga??? insprutare eller förgasare???? är det en förgasare tar det en stund att få fram bränslet får dra en rejäl stund på starten...är det insprutare ska den få upp trycket direkt och borde starta fort men 2LITER RÄCKER INTE!!!

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
TexaL
4 oktober 2012 · 308 Inlägg

Ska kolla relät och tanka 10L idag o.O så får jag se vad som händer big_smile tack för alla svar.. Återkommer!

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
Nico-the-kid
4 oktober 2012 · 509 Inlägg

Hmmm
Fyll ett glas med vatten och häll i lite sand och prova att använda ett sugrör , fick du bara vatten i munnen?
Jag har aldrig sett den konstruktionen där man häller ur bränslet bara den med pump som suger från botten.

Kooza skrev:

Nico-the-kid skrev:
Hur tänkte du nu?
Förklara gärna hur skiten i botten bara sugs in i pumpen när man kör soppatorsk.
Jag tror du behöver ca 10 liter i tanken för att den ska starta för det har jag behövt i min 740 de gånger jag kört soppatorsk(sliten pump)
Soppa pumpar brukar inte tycka om att gå torra.

Fprobban skrev:
Kan ju vara så att filtret har blivit igensatt då det sugit upp allt skit i botten på tanken.. men det är bara gissningar smile

Skiten samlar sig på botten i tanken (Om man har ett glas med vatten och häller i lite sand så kommer du inte kunna hälla ut det sista vattnet utan att få med en del av sanden) så tanken var väll att den hade sörplat i sig skiten som ligger i botten smile.

OT, som flera här har skrivit så tar det en stund att fylla bränslesystemet när man har kört slut på sista droppen soppa. så den bör ju ska hoppa igång om du står och drar runt den på startmotorn en stund en stund (antar att det är en mekanisk pump, är jag helt ute och cyklar får någon gärna rätta mig) smile.

MCB1189
5 oktober 2012 · 151 Inlägg

mekanisk eller elekronisk pump? förgasare eller insprut?

Kooza
5 oktober 2012 · 234 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Hmmm
Fyll ett glas med vatten och häll i lite sand och prova att använda ett sugrör , fick du bara vatten i munnen?
Jag har aldrig sett den konstruktionen där man häller ur bränslet bara den med pump som suger från botten.

Kooza skrev:

Nico-the-kid skrev:
Hur tänkte du nu?
Förklara gärna hur skiten i botten bara sugs in i pumpen när man kör soppatorsk.
Jag tror du behöver ca 10 liter i tanken för att den ska starta för det har jag behövt i min 740 de gånger jag kört soppatorsk(sliten pump)
Soppa pumpar brukar inte tycka om att gå torra.

Skiten samlar sig på botten i tanken (Om man har ett glas med vatten och häller i lite sand så kommer du inte kunna hälla ut det sista vattnet utan att få med en del av sanden) så tanken var väll att den hade sörplat i sig skiten som ligger i botten smile.

OT, som flera här har skrivit så tar det en stund att fylla bränslesystemet när man har kört slut på sista droppen soppa. så den bör ju ska hoppa igång om du står och drar runt den på startmotorn en stund en stund (antar att det är en mekanisk pump, är jag helt ute och cyklar får någon gärna rätta mig) smile.

Det var principen jag menade, att om det finns skit i tanken så så får du aldrig ur den sista droppen bränsle utan att få med dig skiten. Ne någon tank som soppan bara rinner ur har inte jag häller hört talas om, finge vara takmonterad i så fall wink

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
TexaL
8 oktober 2012 · 308 Inlägg

https://www.facebook.com/video/video.ph … &saved

Sådär låten bilen nu, har tankat med 8L bensin och kollat alla säkringar.

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/c0.0.403.403/p403x403/561896_10151055055071175_561871842_n.jpg
Det är som att den vill starta med ett par avgassmällar men som att den inte riktigt får tillräckligt med bensin :s vad ska jag göra? Några tips?!

Tack tack!

Senast redigerat av TexaL (8 oktober 2012)

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
TexaL
8 oktober 2012 · 308 Inlägg

Jag funderar på att prova med startspray, men har inte den blekaste vart i förgasaren man ska spraya in :s? Någon som har en bra bild/förklara vart/hur?

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
Pvpjtgb1111 Land-Rover Allergiker
8 oktober 2012 · 65 Inlägg

Öppna luftburken och spraya under filtret.

LÄTTA - För oss som inte har råd att trimma
Saab 900i "Jubileumsversion" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang