Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 516 812 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
-MATS- VWetgirig hobbymekare
8 januari 2013 · 1 917 Inlägg

Hade du något under lacken som reste sig, eller var det plåtrent. Vet att det gjorde exakt likadant på vår kåpa fast vi trodde vi gjort "allt rätt" hmm

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
8 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Kan ha varit nån skit kvar.. slipade i princip plåtrent överallt.. la lite metallspackel och slipade igen.. Hade tänkt göra rent ordentligt med förtunning men den var i princip slut.. så det beror nog på det.. eller silikon eller nåt skit som inte gick ihop mellan spackel/lack.

Ska slipa av hela ytan, kanske lägga nån ny grund med tunt lager, torka av och lägga ett par tunna lager och se vad som händer. Annars får man väl foliera hela skiten... haha

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

När jag kom till garaget var jag sugen på att kika på hur motorn skulle se ut.. Denna gången hängde jag bara på ett topplock med insug, förgasare och ventilkåpa. Känns ganska fräsch om jag får säga det själv
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1110_zpsa2a7be52.jpg

Annan vinkel
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1111_zps2e81b501.jpg


Sen var det dags att fortsätta portning av topplock, för att göra det hela liiite mer spännande så riggade jag kameran och gjorde ett par snuttar.. Iofs ser man i princip ingenting av det jag gör.. men det var mer eller mindre ett test för att se hur det blev. Nästa gång ska jag montera kameran annorlunda.





Gjorde sedan ett test för att lite bättre se formen på kanalen, två bitar lödtråd. Den ena drog jag mot den korta radien i kanalen, den andra tryckte jag mot långa radien, så mkt mittemot det gick. Sen mätte jag hålet vid insug som jag fick till 35mm (lite beroende på hur man mäter samt att jag gjort dem lite ovala) och 29mm vid ventilsätet.

Men jag tycker det ser ganska ok ut iaf.. kan vara något sämre/bättre i verkligheten men det ger iaf en bild av hur det ungefär ser ut.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1115_zps5a7fc73f.jpg

Senast redigerat av Peter_Eriksson (9 januari 2013)

Putteliten
9 januari 2013 · 9 085 Inlägg

Weber/DeLorto/Solex med trattar kan inte bli fel! 👍 Weber e ju grymmast så klart! Kommer bli bra det där!

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

And weber it is big_smile IDF 40:or

Hittade förresten en mobilbild på en insugskanal, ser ut att vara skarpare svängar än det är pga kamerablixt.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0728_zps704f2010.jpg

Putteliten
9 januari 2013 · 9 085 Inlägg

Ja det ska ju kunna skrämma liv i en bubbla. smile
Blir det en ordentlig polering av kanalerna med sen då?

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Förhoppningsvis smile

Insugskanalerna har jag inte tänkt polera, faktum är att det är bättre för flödet med lite ruggad yta. Det ska va nåt om att bränsle fälls av på väggarna och försämrar flödet med för blank yta. Avgaskanalerna däremot kan man blankpolera.

Skruvar till det
9 januari 2013 · 1 702 Inlägg

Det blir snyggt med allt krom mot det svarta sen gillar jag skarpt din graderade remskiva.
När startar du upp då.... bugrun närmar sig med stormsteg.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Tackar Tommy smile Ja, det blir nog ganska fräscht smile

Uppstart.. jadu.. framåt våren iaf, så får vi se sen hur länge den håller, haha kanske får åka 1200:an till bugrun.. men förhoppningsvis inte.

Skruvar till det
9 januari 2013 · 1 702 Inlägg

Hur är din inredning för jag kikade på roberts nämligen och där var det gammel råttskit och revor i innertaket, men den bilen har tydligen stått ett bra tag.

Så han har sig ett eget Råttbo nu.

Jag är säker på att du löser det till våren, jag hoppas på uppstart av mitt råttbo imorn sen ska det finjusteras en del.

Jag fattar inte hur jag ska ställa in req fuel det känns som att 6,8 ms är för lite?????

Behöver nog snart din hjälp med lite inställningar.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Haha, gött med inråttad inredning i bilen tongue

Nä, min är väl inte så rolig den heller. Eller jo, mattorna är fräscha för de är nya. Taket är ok förutom att det saknas tyg på takluckan. Men en polare ska såga ut 2mm mdf till nya dörrsidor som jag ska klä svart. Sen är stolarna.. tja "vita" får jag väl skriva.. eftersom de är rejält skitiga.. så ny svart klädsel till dem vore inte fel heller. Finns nya klädslar i massa olika färger.. kostar väl 1200-2500:- beroende på märke, kvalitet etc.

Vi får ta nån dag o kolla på inställningarna. Req fuel är ju basvärde för hur länge spridarna skall öppna, det får justeras så att man får tomgång på 40-50, annars räcker inte tabellen till för laddtryck (går bara till 255).

Bimiss
9 januari 2013 · 154 Inlägg

Vad använde du till att filma med? Har du portat mycket innan? Jag har provat lite, bara matchporta grenrör/topp.
Men inte kanaler och vinklar, vad säger vad som är rätt och fel? Du kommer väl inte flödestesta denna toppen?

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Filma gjorde jag med vanliga systemkameran på stativ (en pentax K-r)

Jag har inte portat så överdrivet mkt innan, golftoppen, en annan likadan topp innan. Men sen har jag fått en del instruktioner om hur jag ska porta.. sen får man tänka att man är luft och försöka forma kanalen efter hur luften bäst tar sig in. Samtidigt vill man ha lätt koning ner mot ventilen. Det som brukar va sämst på de flesta originaltoppen är korta radien, men i bubblan är den helt ok på insugssidan. Topparna kommer jag flödestesta hos PPRMicke i kungälv.

Putteliten
9 januari 2013 · 9 085 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Förhoppningsvis smile

Insugskanalerna har jag inte tänkt polera, faktum är att det är bättre för flödet med lite ruggad yta. Det ska va nåt om att bränsle fälls av på väggarna och försämrar flödet med för blank yta. Avgaskanalerna däremot kan man blankpolera.

Okej, lite annorlunda tänk fast det kanske ska va så med förgasare? Har sett dom med insprut och turbobyggen, där polerar dom kanalerna som fasen tycker ja.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Det ska inte vara nån skillnad vare sig du kör med förgasare eller insprutning. Visst kan man ha det ganska slätt, men polerat ska det inte vara iaf (Sen finns det alltid de som tycker tvärtemot). Fråga Erland Cox vad han tycker, honom litar iaf jag på smile

SportPilot Ubåtsingenjör
9 januari 2013 · 7 243 Inlägg

som jag har förstått det så vill man gärna ha polerade kanaler på insugssidan också, turbolensen man vill ha ska uppstå i insuget och glida snabbt och enkelt genom toppen... varför vet jag inte något jag har fått höra bara smile

btw så ser det riktigt grymt ut ! tvivlar inte en sekund på att den blir brutal smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Putteliten
9 januari 2013 · 9 085 Inlägg

Hehehe! Topplocksverkstan - Vãrldens bästa topplocksportare i hela Vãrpinge.
Verkar vara en som hållt på med det i många år, så det kan ju inte bli fel. Själv har jag inte portat någon topp då, kanske ska kolla noga å lära mig lite nu då! Så kan ja gröpa ur toppen på Ådin nästa vinter! tongue

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

kan ju vara nåt med turbo.. kan ju också vara nåt med turbolensen, men jag vet inte om det övervinner att slät yta gör att det kan uppstå flödesseparation..

Här diskuteras en del kring ytfinish i kanaler.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=70857

Edit: Tack Cheeva för peppningen!

Senast redigerat av Peter_Eriksson (9 januari 2013)

peder Dorifto King Peedi Balerado
9 januari 2013 · 386 Inlägg

Kommenterat och röstat.

wink hahahahahahaha jag kommer på studiebesök snart! Vill se bubblan så jag kan slå dig wink
Jag följer dig i smyg bara så du vet smile

Peder DailyFresh
Peugeot 306 Dimma Coupé "Dimman" (1995)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Haha, så du stryker runt här minsann smile

Hur ska du slå mig? För att jag skaffat en 50 år gammal bil eller för att jag kommer att köra ifrån då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang