6138
Sök

BMW 520 e34 (1991) Motortickar vid gaspådrag

48 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
Hejsan!

Jag var och tittade på En bmw och har funderingar på att nappa på den.

Dock så  tickar motorn vid gaspågrag satt och letade lite bland forum osv.

Dom som har åkt ut för samma syndrom skriver byt oljan lr så kan det vara någon lyftare som hängt sig.?

Bilen är en Bmw 520 E34 -91 med M50B20 Spisen Alltså lilla sexan på 150 kusar.

Någon som kan ha några mer tips vad det kan vara för något ?

Läste att Vanosen kan ge ifrån sig ett rasslande ljud men vet dock inte till 100% om det sitter någon sådan på den ?

Tacksam för tips och hjälp.

Mvh

1 364 Inlägg
6 november 2012
Hej
vet inte vad problemet är med kan iallafall säga att det inte är vanosen då den bara finns på bilar över 93.

//Alexander

48 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
Beangt skrev:
Hej
vet inte vad problemet är med kan iallafall säga att det inte är vanosen då den bara finns på bilar över 93.

//Alexander

Hejsan och då tackar jag för infon ang Vanosen.  har funderat på vad den är till för och aldrig förstått vad de är men vet att de blir dyrt att byta om den lägger av.

mvh F.R

1 364 Inlägg
6 november 2012
Den sänker tydilgen bensinförbrukningen och ger bättre axx wink
Du ser tydligt på motorn om du har vanos, har du det så är det en bula längsta fram vid ventilkåpan annars helt plant,

motor utan vanos http://www.autopower.se/galleri/powerbi … der/12.jpg

Motor med vanos http://www.autopower.se/galleri/powerbi … der/15.jpg

48 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
Beangt skrev:
Den sänker tydilgen bensinförbrukningen och ger bättre axx wink
Du ser tydligt på motorn om du har vanos, har du det så är det en bula längsta fram vid ventilkåpan annars helt plant,

motor utan vanos http://www.autopower.se/galleri/powerbi … der/12.jpg

Motor med vanos http://www.autopower.se/galleri/powerbi … der/15.jpg

Tackar för infon. smile varje dag lär man sig något nytt. smile

2 855 Inlägg
6 november 2012
Fredrikruba skrev:
Beangt skrev:
Hej

//Alexander

Hejsan och då tackar jag för infon ang Vanosen.  har funderat på vad den är till för och aldrig förstått vad de är men vet att de blir dyrt att byta om den lägger av.

mvh F.R

Vanosen ändrar kamtiderna (variabla kamtider) Dvs ventilerna öppnar olika beroende på låg/högvarv.

Ger som sagt lägre bensinförbrukning och lite rappare acc. Men dyrt om de måste lagas/bytas.

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
6 november 2012
vanonsen byts lätt om det är den som håller på, dock är ju fundersam om den verkligen sitter på b20? har för mig att den bara sitter på b25.

hur högt tickar den?
för bmw är kända för att ticka rätt mkt. man hör även spridarna väldigt mkt på tex m20.

säker på att det inte låter ifrån blocket? så det inte är lagrerna som håller på att ta slut.

2 855 Inlägg
6 november 2012
barenhoff skrev:
vanonsen byts lätt om det är den som håller på, dock är ju fundersam om den verkligen sitter på b20? har för mig att den bara sitter på b25.

hur högt tickar den?
för bmw är kända för att ticka rätt mkt. man hör även spridarna väldigt mkt på tex m20.

säker på att det inte låter ifrån blocket? så det inte är lagrerna som håller på att ta slut.

Vanos satt på både m20 och m25 men denna bil har ju inte det som sagt då det är en -91:a
Tror mest på spridare jag med men svårt att gissa då man inte hört det.

Forummoderator
18 387 Inlägg
6 november 2012
Flyttar tråden då den inte känns "elrelaterad" Lycka till med felsökningen!

48 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
barenhoff skrev:

hur högt tickar den?

Lyssnade lite och det låter från undersidan av svanhalsen om man kallar det så `?

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
6 november 2012
Fredrikruba skrev:
barenhoff skrev:

hur högt tickar den?

Lyssnade lite och det låter från undersidan av svanhalsen om man kallar det så `?

hänger inte med vart du menar faktiskt, aldrig hört det ordet förut ;D

48 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
barenhoff skrev:
Fredrikruba skrev:
barenhoff skrev:

hur högt tickar den?

hänger inte med vart du menar faktiskt, aldrig hört det ordet förut ;D

Sry  blanda ihop volvo o bmw nu. Naj men insuget ? på högra sidan om du står framför motorn och tittar på den.

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
6 november 2012
om det låter där ifrån så finns det står chans att det är lagrena.

byt olja å kolla om hur den ser ut. å se om du hittar nått otrevligt där i

48 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
barenhoff skrev:
om det låter där ifrån så finns det står chans att det är lagrena.

byt olja å kolla om hur den ser ut. å se om du hittar nått otrevligt där i

hur mkt jobb ligger bakom att kolla av dom ? lyfta ur spis och riva isär ? kommer bli min första bmw så har inte så stor koll på hur mkt jobb de måste göras. mvh

1 798 Inlägg
6 november 2012
Ja tråget måste ju av o sen får man ju lossa över fallen.

Huruvida motorn måste lättas på vet jag inte men de brukar behövas i mån av utrymme

Men ja tycker de borde höras på bilen är de lager bör de ju vara knackande är de tickande är de ju mer åt spridar/lyftar hållet.

http://www.youtube.com/watch?v=1nGgI-n8 … re=related

http://www.youtube.com/watch?v=fhqpn3kuG8U
Senast redigerat av fredde85 (6 november 2012)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

48 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
fredde85 skrev:
Ja tråget måste ju av o sen får man ju lossa över fallen.

Huruvida motorn måste lättas på vet jag inte men de brukar behövas i mån av utrymme

Men ja tycker de borde höras på bilen är de lager bör de ju vara knackande är de tickande är de ju mer åt spridar/lyftar hållet.

http://www.youtube.com/watch?v=1nGgI-n8 … re=related

http://www.youtube.com/watch?v=fhqpn3kuG8U

Det är ett tickande ljud typ som klippet på saaben du skickade fast lite mildare.  Känns som de lutar mot lager knack. hmm Men som sagt får bilen för ett bra pris och det finns kvitton på ca 25tusen nedlagd på bilen så ett lager byte är fan värt de tkr jag iallafall.

MVH F.R

1 798 Inlägg
10 november 2012
ja de går väl o rädda motor i övrigt om man byter de

dock hade jag om de va lager bytt till en 2.5 liters m50 istället då 520 är så tråkiga o slöa o drar snarare mer än 2.0
Senast redigerat av fredde85 (10 november 2012)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

48 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
fredde85 skrev:
ja de går väl o rädda motor i övrigt om man byter de

dock hade jag om de va lager bytt till en 2.5 liters m50 istället då 520 är så tråkiga o slöa o drar snarare mer än 2.0

Goodlade lite och hittade en som hade fått knackningar i motorn på sin m50b20 och han hade gjort ett olje byte så försvann de. kan de vara så att oljan är så satans tunn att den inte gör någon nytta ?

...has left the building...
4 474 Inlägg
10 november 2012
uhlin skrev:
barenhoff skrev:

hur högt tickar den?

Vanos satt på både m20 och m25 men denna bil har ju inte det som sagt då det är en -91:a
Tror mest på spridare jag med men svårt att gissa då man inte hört det.

Ok...Motorfamiljen är M50, det är den "nya" 24-ventilade sexan med kamkedja. M20 som föregående familj hette hade 12-ventiler och kamrem. B20 betyder att det är en 2.0.liters maskin, B25 att det är 2.5 liter. Gällande tickande så kan det räcka med ett kort oljebyte i syfte att "skölja ur lite skit" o sedan byta olja igen. Att det tickar liiite vid kallstart på långmilade motorer är helt OK, så gör tex min 40000-milade M52B28, men det skall inte ticka MER när man varvar, då är det nåt som inte stämmer....
Och VANOS kom som sagt på -93 års modell, o finns på både B20 och B25. Fördelen med Vanos är att den är liiite snålare o går liiite bättre, iaf på pappret.
Senast redigerat av dawwe (10 november 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök