Till alla som köper budget lampor !

MammDiin
2 december 2012 · 2 019 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

MammDiin skrev:

Martin 9-3 skrev:

Har besiktigat 3ggr nu utan att byta lampor. Har starkare i samt xenon i både hel+dimljus som inte satt original.

Skulle tro att det bara är eftermonterat halvljus som väcker intresse vid kontroll.

Sen kan det bero på att mina dimljus är nerställda.

Tror att besiktningen tycker om att försöka hitta fel som inte finns, istället för att uppmärksamma de som finns wink
Vad har du för färgtemperatur på xenonet i dimljusen om de inte märkt av det?

De var väldigt snabba på att påpeka toningen av främre sidorutorna, trots att det inte var på värsta viset smile

Färgtempen på dimljuset är väl fullt tillräckligt om det inte blir anmärkning, ingen risk att de är för gula.

Sidorutorna tycker jag inte gör något om de är ''lite'' tonade. Men framrutan förstår jag att är olagligt att tona.

Det är meningen att dimljus ska vara mer eller mindre åt det gula hållet för att ge bäst ljus i dimma och regn. Så konstigt att de inte la märke till att det hade lite annorlunda sken om de var xenonkonverterade.

MammDiin
2 december 2012 · 2 019 Inlägg

VolvoCoffe skrev:
Var jävla dag möter man bilar som är bländande antingen med ena eller bägge och med vanliga halogen i halvljus. För att dom sätter sina glödlampor fel. stör mig som fan på det.

Inte så konstigt att vissa inte får dem rätt monterade, när inte ens verkstäder verkar ha den kunskapen.

Tagg3N Konsult
2 december 2012 · 1 247 Inlägg

Jag håller med om att det är störande men inte f*n tänder jag upp min ramp med xenon endast för att markera. Det är då ett solklart exempel på hur man inte ska bete sig i trafiken.. Ett blink eller två med originalljuset räcker ju gott som en "heads up" ..

ClabbeGTE
2 december 2012 · 15 Inlägg

Är det inte så att alla bilar som säljs med xenon-ljus också då har ställbara lysen så att de inte bländar resterande trafikanter? Vad jag vet så finns det ingen ny bil som någonsin sålts med xenonlampor utan att det finns självjusterande lysen på samma diton, vilket skulle förklara varför man bara blir bländad av äldre bilar med xenon och inte nyare. Eller har det med insatserna också? Någon som är "upplyst" inom detta område?

Tyvärr verkar folk som konverterar till xenon-ljus inte förstå när och att det bländar och är extremt jobbigt och störande.
Jag är inte heller glad åt bussar då de ALDRIG bländar av först, därför har jag ställt ett av mina 4 punktljus något lite högre och vänster på vinterbilen. Ett snabbt blink och det är lugnt, roligast var en natt när en stillastående bilist blinkade åt mig och jag blinkade tillbaka, han hade tandställning och blåa ögon hann jag se.  xD
Nu kanske jag missat något när jag snabbt ögnat igenom alla meddelanden och i så fall ber jag om ursäkt för det!

Att axa 0-100 är en sak, det är mellan 100-200 som det märks skillnad. :D
Lancia Delta Integrale "SchwiiiiiipN" (1991)
Opel Manta GTE "Gamle Svarten" (1984)
tobbeh78 !
2 december 2012 · 543 Inlägg

Finns ju dumfan till alla, såna som inte bländar av alls när man möter dom, eller dom som sitter och blinkar fastän man redan bländat av sina vanliga halogenlampor.. då jag enligt bilprovningen har korrekt inställda lampor så är det ju märkligt..
Min sambo köpte en bil med konverterade halvljus och helljus, känner inte till effekten men troligen 35/55 och aldrig att ens lastbilschaffisar eller andra med trafikanter blinkar eller slår på sina helljus..
Så det verkar ju vara lite blandat det där.

Trött och bitter?? javisst!
Zwudda Refined
2 december 2012 · 1 770 Inlägg

Jag skall iallafall börja blända på mina xenon extraljus varje gång jag möter en lastbil/yrkes chaufförer som verkar ha mycket lampor på sina fordon, bara för att försäkra mig om att jag bländar dem riktigt ordentligt innan dom slår på sitt helljus. Så mår jag iallafall gott åt att jag bländades först. Det måste väl vara moraliskt riktigt, efter som i teorin skulle jag kunna bli bländad av att mina lampor står fel?

Nä gott folk, man hör ju vilken dagis nivå denna diskussionen börjar nå. Det spelar ingen roll om det så kommer in 5000 inlägg till, det kommer ändå inte något vettigt ur den. Därför lägger jag ner pennan iallafall.

DanneSundin
2 december 2012 · 682 Inlägg

Och herr TS i sin fina granna lastbil tänker självklart inte hur det är för oss med låga bilar att bli bländade av era lampor, bara för att ni :

1. Inte orkar blända av förrens ni är nära.
2. Tänder hellyset 10 meter innan ni har passerat oss.
3. Verkar tro att man ska ha hellysen påslagna på motorvägen.
4. Står med sommardäck från biltema och tar upp hela j***a backen såfort det kommit lite snö. 

Jag hoppas att du förstår min generalisering och att även du förstår att man inte kan dra alla över samma kam! Bara för att man köper "billiga lampor" så har man inte en ljusbild rakt upp i dina ögon. 

p.s. Du har säkert inte heller 1 miljon positionsljus runt din vackra lastbil?

it_mutt Avstängd
2 december 2012 · 10 388 Inlägg

ClabbeGTE skrev:
Är det inte så att alla bilar som säljs med xenon-ljus också då har ställbara lysen så att de inte bländar resterande trafikanter? Vad jag vet så finns det ingen ny bil som någonsin sålts med xenonlampor utan att det finns självjusterande lysen på samma diton, vilket skulle förklara varför man bara blir bländad av äldre bilar med xenon och inte nyare. Eller har det med insatserna också? Någon som är "upplyst" inom detta område?

Tyvärr verkar folk som konverterar till xenon-ljus inte förstå när och att det bländar och är extremt jobbigt och störande.
Jag är inte heller glad åt bussar då de ALDRIG bländar av först, därför har jag ställt ett av mina 4 punktljus något lite högre och vänster på vinterbilen. Ett snabbt blink och det är lugnt, roligast var en natt när en stillastående bilist blinkade åt mig och jag blinkade tillbaka, han hade tandställning och blåa ögon hann jag se.  xD
Nu kanske jag missat något när jag snabbt ögnat igenom alla meddelanden och i så fall ber jag om ursäkt för det!

Ny bil...hur tänker du då...ny som i "ny=idag" eller "ny=från fabrik"?

Från fabrik har det rullat många kärror utan automatisk räckviddsbegränsning men med xenon originalmonterat. Audi A4 B5 är ett exempel.

Problemet med xenonkonverteringar är, enligt mig, oftast något av följande;

HELT fel strålkastare (räfflat glas ex.vis)
Projektorstrålkastare som är käpprättåthelvete (ja, som ett ord wink ) felinställda (kan påpeka att det finns en drös bilar där det är minimal skillnad i ljusbild på halogen- & xenoninsatser)
55w i halvljuset

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
2 december 2012 · 10 388 Inlägg

DanneSundin skrev:
Och herr TS i sin fina granna lastbil tänker självklart inte hur det är för oss med låga bilar att bli bländade av era lampor, bara för att ni :

1. Inte orkar blända av förrens ni är nära.
2. Tänder hellyset 10 meter innan ni har passerat oss.
3. Verkar tro att man ska ha hellysen påslagna på motorvägen.
4. Står med sommardäck från biltema och tar upp hela j***a backen såfort det kommit lite snö. 

Jag hoppas att du förstår min generalisering och att även du förstår att man inte kan dra alla över samma kam! Bara för att man köper "billiga lampor" så har man inte en ljusbild rakt upp i dina ögon. 

p.s. Du har säkert inte heller 1 miljon positionsljus runt din vackra lastbil?

Oh...det där...hate it!

"oh, bländande av...hyggligt...GAAAAAAAAAAAAAAAAH JAG ÄR BLIND"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Echonator Köpingsbo i exil
2 december 2012 · 507 Inlägg

TouchOfRed skrev:
Har inte mött många bilar med eftermonterat Xenon som har verkligen bländat mig. Och om det bländar så har dom inte ställt ner lyset ordentligt. Har mött en hel del 740is osv med Xenon, oftast har dom 35w och det bländar inte knappt nånting.
Tycker däremot att bilar med originalmonterat Xenon bländar mer, speciellt om man möter dom i en uppförsbacke.
Då tar det typ 5 sek för automatreglaget att ställa in sig, men då är det redan för sent. Då har det redan svartnat för ögonen, och man har fått den där "svarta pricken" som blir..

Speciellt bilar med originalmonterat Xenon som lägger sig ganska nära bakom, det gör ont i ögonen.. Ännu mer om det är en SUV eller någon högre modell.. Ajaj

Det är möjligt att det bara jag som har upplevt detta..

Jag vet inte hur ofta man möter bilar och man börjar fundera "Varför i helvete blinkar han så jävulskt med helljuset som dessutom har xenon!!??" för att sedan inse att det endast var en ny bil med fabriksmonterat xenon där automatiken inte hänger med alls!! Just det där blinkande blir som att kolla in i en strobe!

Sen att folk med slipat glas ger mer stickstrålar med xenon är en sak, men det är ett konstant ljus som är lättare att "se bort" ifrån.


Även större pickups och SUV:ar har ju sina lysen placerade i takhöjd på min kärra och de bländar ordentligt just för att de lyser rakt in i nylllet på en med halvljus.



Men som i TS fall kan jag förstå irritationen, men att smälla på med 12 st xenonkonverterade 225:or är bara urbota infantilt. Eller ska jag ligga på tutan som en barnunge så fort en lastbilschaffis inte orkar stanna vid en rondell så att man själv och 5 andra ska stå där i snurren när du masar dig ut låååångsamt med ditt jävla ekipage?

Nej det handlar om att ge och ta, bara för att andra gör fel så behöver man själv inte bete sig på samma sätt.

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
OmegaCoffe Dumpersförare.
2 december 2012 · 970 Inlägg

MammDiin skrev:

VolvoCoffe skrev:
Var jävla dag möter man bilar som är bländande antingen med ena eller bägge och med vanliga halogen i halvljus. För att dom sätter sina glödlampor fel. stör mig som fan på det.

Inte så konstigt att vissa inte får dem rätt monterade, när inte ens verkstäder verkar ha den kunskapen.

lämnar man in  bilen för att  byta en lampa då är man rätt värdelös på bilar. eller så har ham tummen i röven.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
jetta16v
3 december 2012 · 1 534 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

MammDiin skrev:

VolvoCoffe skrev:
Var jävla dag möter man bilar som är bländande antingen med ena eller bägge och med vanliga halogen i halvljus. För att dom sätter sina glödlampor fel. stör mig som fan på det.

Inte så konstigt att vissa inte får dem rätt monterade, när inte ens verkstäder verkar ha den kunskapen.

lämnar man in  bilen för att  byta en lampa då är man rätt värdelös på bilar. eller så har ham tummen i röven.

Ofta görs det i samband med servicar, sen finns det dom som lämnar in bilen bara för ett lampbyte, såna som inte kan eller vill hålla på med bilen själv...

Finns en tredje orsak och det är att ibland är bilarna konstruerade så att att byta en glödlampa kan vara lika jobbigt som ett kamremsbyte, jag kanske överdriver, men vissa bilar måste man tom ta bort stötfångaren fram eller framskärmen eller vika fram fronten för att kunna komma åt..

OmegaCoffe Dumpersförare.
3 december 2012 · 970 Inlägg

jetta16v skrev:

VolvoCoffe skrev:

MammDiin skrev:

Inte så konstigt att vissa inte får dem rätt monterade, när inte ens verkstäder verkar ha den kunskapen.

lämnar man in  bilen för att  byta en lampa då är man rätt värdelös på bilar. eller så har ham tummen i röven.

Ofta görs det i samband med servicar, sen finns det dom som lämnar in bilen bara för ett lampbyte, såna som inte kan eller vill hålla på med bilen själv...

Finns en tredje orsak och det är att ibland är bilarna konstruerade så att att byta en glödlampa kan vara lika jobbigt som ett kamremsbyte, jag kanske överdriver, men vissa bilar måste man tom ta bort stötfångaren fram eller framskärmen eller vika fram fronten för att kunna komma åt..

Vet att vissa av dagens bilar är det svårt att byta lampa på. men även om du kan göra det sj. Hur svårt är det att sätta dit den rätt? inte ett jävla dugg.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
DusanMandick Random Hero
3 december 2012 · 4 047 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

MammDiin skrev:

VolvoCoffe skrev:
Var jävla dag möter man bilar som är bländande antingen med ena eller bägge och med vanliga halogen i halvljus. För att dom sätter sina glödlampor fel. stör mig som fan på det.

Inte så konstigt att vissa inte får dem rätt monterade, när inte ens verkstäder verkar ha den kunskapen.

lämnar man in  bilen för att  byta en lampa då är man rätt värdelös på bilar. eller så har ham tummen i röven.

En medelålders dam vill nog inte byta xenonlampa på sin a6:a eller mondeo tex då man måste ta loss fronten och demontera stora delar för att byta lampa. Det är räknat som 2h arbete på bilfirma....

Sen är det sällan att ett billigt xenonkit orsakar bländningen, det är folk som envisas med att konvertera en bil med glasstrålkastare...

Jag har upplevt att bilar som min nissan tex som har en lins bländar när de ligger bakom, både med och utan xenon

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
zemet
3 december 2012 · 4 041 Inlägg

Jag har varit sugen på att xenon konvertera min 740 ett tag nu. Bytte till nya reflektorer men ljuset är fortfarande kasst så tänkte att det får bli xenon då. Jag har ju som bekant räfflade glas på min bil och klarglas finns ej att köpa.

Vad ska jag köpa för något? Jag vill ju inte åka runt och blända folk.

Jag vet också att jag inte får ha xenon på min bil men det skiter jag i. Någon insatt som har lust att tips mig om ett bra kitt så jag inte bländar?

Tänkte mig 55w bixenon men om 75w finns i bixenon så vill jag hällre ha det.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Echonator Köpingsbo i exil
3 december 2012 · 507 Inlägg

zemet skrev:
Jag har varit sugen på att xenon konvertera min 740 ett tag nu. Bytte till nya reflektorer men ljuset är fortfarande kasst så tänkte att det får bli xenon då. Jag har ju som bekant räfflade glas på min bil och klarglas finns ej att köpa.

Vad ska jag köpa för något? Jag vill ju inte åka runt och blända folk.

Jag vet också att jag inte får ha xenon på min bil men det skiter jag i. Någon insatt som har lust att tips mig om ett bra kitt så jag inte bländar?

Tänkte mig 55w bixenon men om 75w finns i bixenon så vill jag hällre ha det.

Snälla, om du ens ska ha något xenon i den kärran så är det 35W som gäller!

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
DusanMandick Random Hero
3 december 2012 · 4 047 Inlägg

zemet skrev:
Jag har varit sugen på att xenon konvertera min 740 ett tag nu. Bytte till nya reflektorer men ljuset är fortfarande kasst så tänkte att det får bli xenon då. Jag har ju som bekant räfflade glas på min bil och klarglas finns ej att köpa.

Vad ska jag köpa för något? Jag vill ju inte åka runt och blända folk.

Jag vet också att jag inte får ha xenon på min bil men det skiter jag i. Någon insatt som har lust att tips mig om ett bra kitt så jag inte bländar?

Tänkte mig 55w bixenon men om 75w finns i bixenon så vill jag hällre ha det.

starkare halogenglödlampor till halvljuset och xenon på helljus, det gör allt lagligt

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
zemet
3 december 2012 · 4 041 Inlägg

DusanMandick skrev:

zemet skrev:
Jag har varit sugen på att xenon konvertera min 740 ett tag nu. Bytte till nya reflektorer men ljuset är fortfarande kasst så tänkte att det får bli xenon då. Jag har ju som bekant räfflade glas på min bil och klarglas finns ej att köpa.

Vad ska jag köpa för något? Jag vill ju inte åka runt och blända folk.

Jag vet också att jag inte får ha xenon på min bil men det skiter jag i. Någon insatt som har lust att tips mig om ett bra kitt så jag inte bländar?

Tänkte mig 55w bixenon men om 75w finns i bixenon så vill jag hällre ha det.

starkare halogenglödlampor till halvljuset och xenon på helljus, det gör allt lagligt

Blir det inte väldigt stor skillnad på helljus och halvljus då? Skulle helst vilja ha ett bra bixenon som inte bländar. 35W vill jag inte ha då man får 55w för ungefär samma pengar.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Echonator Köpingsbo i exil
3 december 2012 · 507 Inlägg

DusanMandick skrev:

zemet skrev:
Jag har varit sugen på att xenon konvertera min 740 ett tag nu. Bytte till nya reflektorer men ljuset är fortfarande kasst så tänkte att det får bli xenon då. Jag har ju som bekant räfflade glas på min bil och klarglas finns ej att köpa.

Vad ska jag köpa för något? Jag vill ju inte åka runt och blända folk.

Jag vet också att jag inte får ha xenon på min bil men det skiter jag i. Någon insatt som har lust att tips mig om ett bra kitt så jag inte bländar?

Tänkte mig 55w bixenon men om 75w finns i bixenon så vill jag hällre ha det.

starkare halogenglödlampor till halvljuset och xenon på helljus, det gör allt lagligt

Fast nu har han ju H4....

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Echonator Köpingsbo i exil
3 december 2012 · 507 Inlägg

zemet skrev:

DusanMandick skrev:

zemet skrev:
Jag har varit sugen på att xenon konvertera min 740 ett tag nu. Bytte till nya reflektorer men ljuset är fortfarande kasst så tänkte att det får bli xenon då. Jag har ju som bekant räfflade glas på min bil och klarglas finns ej att köpa.

Vad ska jag köpa för något? Jag vill ju inte åka runt och blända folk.

Jag vet också att jag inte får ha xenon på min bil men det skiter jag i. Någon insatt som har lust att tips mig om ett bra kitt så jag inte bländar?

Tänkte mig 55w bixenon men om 75w finns i bixenon så vill jag hällre ha det.

starkare halogenglödlampor till halvljuset och xenon på helljus, det gör allt lagligt

Blir det inte väldigt stor skillnad på helljus och halvljus då? Skulle helst vilja ha ett bra bixenon som inte bländar. 35W vill jag inte ha då man får 55w för ungefär samma pengar.

Du kommer få stickstrålar oavsett kit... Men det är bra behagligare att mötas av 35W ist för 55w

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang