2670
Sök

Volvo 940 Styrservon skriker?

358 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
Hej

Startade bilen idag i 12 minusgrader och hörde ett skrikande ljud, verkade komma ifrån styrservo pumpen. Stängde av bilen och kollade oljan till styrservon och remmen, allt såg bra ut.

Ljudet avtog Inte när motorn blev varm. Har kört 8 mil idag, och det låter lika illa.

Förklaring av ljudet: Nästan som att man har max rattutslag och hör det där surrande ljudet, nästan så låter det.

Någon som har varit med om detta? Vad bör jag göra?

Tack på förhand!

1 298 Inlägg
7 december 2012
Mer eller mindre standard på dessa med skrikande servo. Vet ej om det är remmen eller om det är själva pumpen som skriker. Ett rembyte skadar väl aldrig och kostar dig ungefär lika mycket som en hel special på din lokala korvmoj.

Edit: Köper du remmen på Biltema blir det motsvarande en halv special om inte mindre!
Senast redigerat av Pendulum (7 december 2012)

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

358 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
Alla remmar byttes i somras (volvo remmar) Kan man med gott samvete köra runt med bilen trots skrikande servo, kan något ta skada?

1 298 Inlägg
7 december 2012
Equium skrev:
Alla remmar byttes i somras (volvo remmar) Kan man med gott samvete köra runt med bilen trots skrikande servo, kan något ta skada?

Har du kollat så remmarna är välspända? Dessa bilarna har ju tyvärr inte automatisk spännare utan de får göras manuellt och får väl göras nån gång då och då. Skulle inte tro att det är nån fara att åka runt med det dock, men skulle vara intressant om någon visste exakt vad som framkallar ljudet.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 december 2012
standard fel är att servot skriker, men kan även vara så att remmen slirar o skriker lite, men inget av de är skadligt, bara att remmen slits snabbare och kanske inte driver fläkten som den ska

358 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
Jodå, tycker remmarna är tillräckligt spända. Som sagt, någon som vet exakt vad som framkallar ljudet?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 december 2012
om du drar i remmen, glappar den mycket är det den, är den lite mer som en gitarr sträng är det ok. Det är pumpen som skriker, vet inte varför, men det är standard fel på dessa bilar, bara o byta pumpen!

358 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
Funkiee skrev:
standard fel är att servot skriker, men kan även vara så att remmen slirar o skriker lite, men inget av de är skadligt, bara att remmen slits snabbare och kanske inte driver fläkten som den ska

Okej, då känner jag mig lite lugnare. Ska kolla remmarna lite bättre imorrn.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 december 2012
ja gör det, men även om du inte byter servon (om det nu är servon och inte remmen) så är det ingen fara smile

Pim_Pim
7 december 2012
Låter som ett klassiskt fel på en gammel Volvo.
Ibland kan det hjälpa med att tömma ur den gamla servooljan och sedan fylla på med ny fräsch.

Allt för många som bara fyller på, blandar mängder med olika märken och en del slår faktiskt i fel olja.

Har du tur så kan det hjälpa med att byta oljan helt.

358 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
Troligtvis har oljan aldrig bytts sedan bilen var ny. Kan det vara så att oljan blivit dålig med tiden och är mer trögflytande nu, vilket ger missljud?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 december 2012
blir även fylld med lite fukt och avlagringar med tiden vilket gör att det inte heller smörjer på samma sätt som en fräsh olja gör

Pim_Pim
7 december 2012
Jag skulle ge det ett försök.
Det har fungerat för mig, servon blev tom lättare.
Men har du otur så kan servopumpen redan ha tagit skada.

358 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
Arbetar servon när när man inte svänger och bara står på tomgång? För det låter som att servon arbetar när motorn står på tomgång. Som om den har hängt sig eller något.

Pim_Pim
7 december 2012
Ja, den arbetar så fort motorn är igång.

358 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
Pim_Pim skrev:
Ja, den arbetar så fort motorn är igång.

Okej, för att tidigare har jag bara hört "servoljudet" när man t.ex. svänger på tomgång, nu hörs det ljudet även när jag inte svänger på tomgång.

Men det finns alltså inget som säger till servopumpen att börja arbeta när man svänger?
(Får ursäkta om jag verkar tjatig, spekulerar bara lite smile

358 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
Kan meddelande att det var jag som gjorde bort mig. Oljenivån var helt enkelt för låg. Fylle på och nu är servon tystare än någonsin. Verkar inte ha tagit skada, utan är riktigt tyst och lätt. Tacka för all hjälp! smile

Sök