3243
Sök

W210 E240 -98 Vägrar växla upp ordentligt

436 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
EDIT/LÖSNING: Då bilen Vägrade att hålla sig på korrekta växlar och hastighet och ABS lampan lös så bytte jag ABS-Ringarna bak detta avhjälpte problematiken smile

Tjenare gott folk för att vara grundlig:

I torsdags bytte jag lite av oljan i växellådan (AUT) Tömde 2 liter o fyllde på med exakt 2 liter.

Idag när vi ska åka på lunch med jobbet så tar vi min bil och då börjar Canbus funktionen gnöla om defekt lampa tänkte inte mer på det.

efter jobbet när jag e på väg hem så kommer min jobbar kompis upp i höjd med mig på motorvägen och för att vara rolig trycker jag till på gasen ordentligt och piper iväg.

När jag ska sakta ner och svänga av så typ skenar bilen?
så trycker på broms i tron om att gas pedalen har hängt sig men får inte ordning på det så jag vrider av nyckeln.

(uppskattad hastighet 70kmh och bromsar in ganska grovt)

sen startar jag upp bilen då får jag gnäll om att Lampa trasig samt ABS ur funktion samt Antisladd ur funktion (samt BAS)

irriterad åker jag vidare mot affären ut på motorvägen och allt går fint tills den helt plötsligt från ingenstans smäller i 3ans växel jag försöker tvinga upp den till 4an men går inte skiftar fram och tillbaka mellan Driven samt 4an men får noll reaktion

När jag saktar ner så att bilen står stilla och gasar upp igen så får den i alla växlar som den ska men sen helt plötsligt slår den ner till 3an igen och ibland slår den ner till 2an tom......

Men märkte att så länge man inte körde snabbare än 70kmh så var allt lugnt då låg den på 3e växeln utan att försöka växla upp eller slå ner i växlarna.

så tänkte ja sätter fart spärren (Ja det är ställbar spärr inte hållare) på 70 men då piper den bara till och visar tre streck på panelen så den fungerar inte heller?

Vet inte ens vart jag ska börja felsöka då det verkar vara ett elfel?

SAMMANFATTNING:

ABS, BAS, Trasig Lampa samt Antisladd gnäller den om på instrument panelen
Växellådan växlar konstigt och smäller ner till tredje växeln helt plötsligt går inte att få den o köra på 4an längre än max 100m

Alla tips är välkomna har nu kopplat loss batteri för försök till nollning.

!!Kompisen tror att det kan vara Styrenheten till växellådan som spökar vad tror ni? någon som har tips på hur man kan kontrollera den??

BTW ber om ursäkt för hur långt inlägget blev Men uppskattar verkligen erat engagemang.

EDIT: Var ute o kollade lite idag startade bilen och försökte varva upp han lite men han var omöjlig att få o blåsa ur sig han nästan  dog och vägrade att varva över 4krpm o man fickk "leka" upp han i varv och han kändes jätte klen (även om läget var i P så ska han vara varv villig)
Senast redigerat av lighter22 (14 januari 2013)

6 691 Inlägg
16 december 2012
Läs ur felkoderna.

De/Dem

Fri fart för ett fritt folk!
14 756 Inlägg
16 december 2012
gissar på strul med gasspjället och när den lägger felkod ballar allt ut kan vara ett jordfel eller något

Kör fort så hinner inget hända...

218 Inlägg
16 december 2012
Elektrisk styrd gaspedal?? Koppla ur lmm och prova ett gaspådrag!!
Detta har inget med automatens lägen att göra den ska varva ur ändå i
Neutral eller park.

-

436 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
@Malheus:
Har fått tag i grejer för felkodsläsning så ska göra detta ikväll efter kneget! smile

@Growe
Jordfel i all ära men det mig veterligen brukar komma lite smygande inte poff pang på nu jä***r ska jag pipa iväg allt jag har eller? Gasspjället har jag funderat på men får hoppas felkoderna säger något ikväll..

@osterback
Den verkar vara både elektriskt samt att den verkar gå på vajer så verkar va någon Semi elektrisk tongue Ja den varvade ur innan detta hände lade märke till igår att den så Klipper den vid 4000rpm så den går upp till 4000 och klipper gaspådraget för att sen falla tillbaka och nästan dö så gasspjället kan mycket väl vara en bra gissning?

Tack för hjälpen gott folk återkommer efter felsökningen men ingen som tror att det kan vara fel på Styrenheten till växellådan???

6 691 Inlägg
17 december 2012
Mer chans på luftmassmätaren än styrenheten.

http://www.worldcarparts.co.uk/Store/ta … fault.aspx

Billig elektronik, original också!

De/Dem

Evildan
17 december 2012
Är vi helt säkra på att den ska gå att tomvarva i "P" eller "N" läge?
Många MB har en spärrfunktion så att motorn inte tillåts varva ver ett visst varv,
exempelvis min nu sålda E430t -98 vägrade tomvarva över 4200rpm likaså kollegans C250t -11 när inte ngn växel är ilagd.

Som så många skrev, gör en felkodsavläsning, svårt felsöka med en multimeter om man inte vet var och hur man ska mäta.
lycka till.

218 Inlägg
17 december 2012
Evildan skrev:
Många MB har en spärrfunktion så att motorn inte tillåts varva ver ett visst varv,
exempelvis min nu sålda E430t -98 vägrade tomvarva över 4200rpm likaså kollegans C250t -11 när inte ngn växel är ilagd.

Som så många skrev, gör en felkodsavläsning, svårt felsöka med en multimeter om man inte vet var och hur man ska mäta.
lycka till.

Nu äger jag just en sådan MB  och den går att vara mätaren ut om man vill!

-

218 Inlägg
17 december 2012
lighter22 skrev:
@Malheus:
Har fått tag i grejer för felkodsläsning så ska göra detta ikväll efter kneget! smile

@Growe
Jordfel i all ära men det mig veterligen brukar komma lite smygande inte poff pang på nu jä***r ska jag pipa iväg allt jag har eller? Gasspjället har jag funderat på men får hoppas felkoderna säger något ikväll..

@osterback
Den verkar vara både elektriskt samt att den verkar gå på vajer så verkar va någon Semi elektrisk tongue Ja den varvade ur innan detta hände lade märke till igår att den så Klipper den vid 4000rpm så den går upp till 4000 och klipper gaspådraget för att sen falla tillbaka och nästan dö så gasspjället kan mycket väl vara en bra gissning?

Tack för hjälpen gott folk återkommer efter felsökningen men ingen som tror att det kan vara fel på Styrenheten till växellådan???

Nej troligen lmm  har du testat att gasa den urkopplad.

-

Evildan
17 december 2012
osterback skrev:
Evildan skrev:

lycka till.

Jasså, då byggs dom olika beroende på motoralternativ då!

Jag har haft bla en C-klass 200 aut som inte den heller ville varva ur i P D lägena likaså kört/ägt flertalet andra MB av "nyare" snitt, -95 och uppåt och samtliga har vägrat att tomvarva, men då är det tydligen annorlunda på V6orna, dessa har jag ingen erfarenhet av med aut, eller kan det vara så att din reglering av vartalet är defekt?

Någon annan med en E240 som har ngn erfarenhet av detta? (ut och prova nu ni som läser)

Fri fart för ett fritt folk!
14 756 Inlägg
17 december 2012
Evildan skrev:
osterback skrev:
Evildan skrev:

lycka till.

Jasså, då byggs dom olika beroende på motoralternativ då!

Jag har haft bla en C-klass 200 aut som inte den heller ville varva ur i P D lägena likaså kört/ägt flertalet andra MB av "nyare" snitt, -95 och uppåt och samtliga har vägrat att tomvarva, men då är det tydligen annorlunda på V6orna, dessa har jag ingen erfarenhet av med aut, eller kan det vara så att din reglering av vartalet är defekt?

Någon annan med en E240 som har ngn erfarenhet av detta? (ut och prova nu ni som läser)

polarens c280 98 går inte heller att varva upp smile

Kör fort så hinner inget hända...

5 151 Inlägg
17 december 2012
Min mammas gamla c200 varva bara 4000 stillastående. De va dock en manuell:-P
Har det provats att läsa ut felkoder så slipper man gissa på dittan å dattan.
Senast redigerat av mb_pucken (17 december 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

436 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
Kunde man inte ge sig sjutton på att kompisen hade fel kablar så kunde inte göra en felsökning igår...

Någon som har tips på vart man kan köpa lämpligt felsöknings verktyg har kollat på 24.se där dem hade en schysst deal på MB Carsoft 7.4 utan mjukvara men den har jag redan tongue

något tips på var man kan köpa en vettig felkodsutläsare som man kan lita på.

Som svar på frågan ang att varva ur bilen så stämmer det att dessa finns i olika utföranden vissa modeller har denna spärr vid ca 3-4500rpm som gör att man inte ska kunna varva ur den utan växel men denna modell går att varva ur gick nämligen innan felen uppstod smile

EDIT: Verkar som att jag kan få felkoderna utlästa i morgon men hade ändå uppskattat tips på vart man kan få tag i bra grejer för felkodsläsning som inte kostar skjortan (jag vet vill ha det bästa och också helst gratis:P )

EDIT x2: Pratade precis med vår verkstad som vi har avtal med dem misstänkte att den lagt sig i något nödläge vad tror ni om detta?
Senast redigerat av lighter22 (18 december 2012)

218 Inlägg
18 december 2012
lighter22 skrev:
Kunde man inte ge sig sjutton på att kompisen hade fel kablar så kunde inte göra en felsökning igår...

Någon som har tips på vart man kan köpa lämpligt felsöknings verktyg har kollat på 24.se där dem hade en schysst deal på MB Carsoft 7.4 utan mjukvara men den har jag redan tongue

Som svar på frågan ang att varva ur bilen så stämmer det att dessa finns i olika utföranden vissa modeller har denna spärr vid ca 3-4500rpm som gör att man inte ska kunna varva ur den utan växel men denna modell går att varva ur gick nämligen innan felen uppstod smile

EDIT: Verkar som att jag kan få felkoderna utlästa i morgon men hade ändå uppskattat tips på vart man kan få tag i bra grejer för felkodsläsning som inte kostar skjortan (jag vet vill ha det bästa och också helst gratis:P )

EDIT x2: Pratade precis med vår verkstad som vi har avtal med dem misstänkte att den lagt sig i något nödläge vad tror ni om detta?

Vore ju bra att e240 ägare talar ang varvning och inte andra modeller som inte felet rör! Har du mätit bränsletrycket! Har en svag aning om att det soppapumpen eller bränslefiltret.

-

436 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
osterback skrev:
lighter22 skrev:

Vore ju bra att e240 ägare talar ang varvning och inte andra modeller som inte felet rör! Har du mätit bränsletrycket! Har en svag aning om att det soppapumpen eller bränslefiltret.

hmm det har jag inte haft en tanke på. Får kontrollera detta samtidigt som jag plockar ur felkoderna!
Är det bara jag eller känns det lite som att det är mer än 1 fel som uppkommit nu på samma gång?? för som sagt bilen gick juh alldeles klockrent ända fram tills detta hände sen har den bara blivit värre

436 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
Har idag nollställt alla felkoder och dem felkoder som återkom var:

119->Hjulvarvtal Vänster bak (Via CAN Från ABS/ASR/ESP
135-> CAN-Kommunikation till motorstyrdon

Tydligen är ABS kransen förstörd enligt verkstan samt så sade den andra verkstaden som fick låna den idag att han trodde att det räckte med att byta Drivaxeln vä bak och man skulle då få med ABS kransen och sen skulle bilen fungera vad tror ni? låter det logiskt alls?

6 691 Inlägg
19 december 2012
Om kransen är skadad behövs den bytas, ja.
Annars är det givaren.

Hur gick det med provköra utan LMM:en inkopplad?

De/Dem

436 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
@Malheus

Jo att den behöver bytas men att det ska lösa problematiken med att den inte växlar korrekt? att ABS:en inte fungerar korrekt stör/oroar mig inte lika mycket som att bilen inte växlar korrekt.

LMM har jag inte haft möjlighet att koppla ur då jag inte kört bilen själv på hela dan.....
utan det är bara Verkstads gubbarna som gjort det o dem trodde inte att LMM va kass ska ut till bilen imon förhoppningsvis.....

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 december 2012
Det är ganska logiskt när du tänker efter smile Vet växellådan inte hur snabbt det går (ingen signal från ABS-givare) eller om givaren mäter fel så växlar den efter det.
Lådan på din bil är helt elektroniskt styrd och baserar växelval på bl.a fordonshastighet. Felaktig hastighetssignal = felaktigt växelval. Tänkte skriva abs-fel redan när jag läste rubriken och det stämmer bra mot felkoderna så bara så till att ABS fungerar korrekt så kommer den börja växla igen smile

Sök