EDIT/LÖSNING: Då bilen Vägrade att hålla sig på korrekta växlar och hastighet och ABS lampan lös så bytte jag ABS-Ringarna bak detta avhjälpte problematiken

Tjenare gott folk för att vara grundlig:
I torsdags bytte jag lite av oljan i växellådan (AUT) Tömde 2 liter o fyllde på med exakt 2 liter.
Idag när vi ska åka på lunch med jobbet så tar vi min bil och då börjar Canbus funktionen gnöla om defekt lampa tänkte inte mer på det.
efter jobbet när jag e på väg hem så kommer min jobbar kompis upp i höjd med mig på motorvägen och för att vara rolig trycker jag till på gasen ordentligt och piper iväg.
När jag ska sakta ner och svänga av så typ skenar bilen?
så trycker på broms i tron om att gas pedalen har hängt sig men får inte ordning på det så jag vrider av nyckeln.
(uppskattad hastighet 70kmh och bromsar in ganska grovt)
sen startar jag upp bilen då får jag gnäll om att Lampa trasig samt ABS ur funktion samt Antisladd ur funktion (samt BAS)
irriterad åker jag vidare mot affären ut på motorvägen och allt går fint tills den helt plötsligt från ingenstans smäller i 3ans växel jag försöker tvinga upp den till 4an men går inte skiftar fram och tillbaka mellan Driven samt 4an men får noll reaktion
När jag saktar ner så att bilen står stilla och gasar upp igen så får den i alla växlar som den ska men sen helt plötsligt slår den ner till 3an igen och ibland slår den ner till 2an tom......
Men märkte att så länge man inte körde snabbare än 70kmh så var allt lugnt då låg den på 3e växeln utan att försöka växla upp eller slå ner i växlarna.
så tänkte ja sätter fart spärren (Ja det är ställbar spärr inte hållare) på 70 men då piper den bara till och visar tre streck på panelen så den fungerar inte heller?
Vet inte ens vart jag ska börja felsöka då det verkar vara ett elfel?
SAMMANFATTNING:
ABS, BAS, Trasig Lampa samt Antisladd gnäller den om på instrument panelen
Växellådan växlar konstigt och smäller ner till tredje växeln helt plötsligt går inte att få den o köra på 4an längre än max 100m
Alla tips är välkomna har nu kopplat loss batteri för försök till nollning.
!!Kompisen tror att det kan vara Styrenheten till växellådan som spökar vad tror ni? någon som har tips på hur man kan kontrollera den??
BTW ber om ursäkt för hur långt inlägget blev Men uppskattar verkligen erat engagemang.
EDIT: Var ute o kollade lite idag startade bilen och försökte varva upp han lite men han var omöjlig att få o blåsa ur sig han nästan dog och vägrade att varva över 4krpm o man fickk "leka" upp han i varv och han kändes jätte klen (även om läget var i P så ska han vara varv villig)