3 januari 2013
Trådstartare
Hej!
Jag har nygligen fått "ärva" en Audi A4 '2004 som gått ca. 15k mil. Den har ett antal fel som jag inte lyckas lösa på egen hand och vänder mig därför till de mer erfarna ägarna för hjälp:
MOTORSKAKNINGAR:
När jag fick bilen såg jag att motorlampan lyste och bilen "skakade" när den var i friläge, kopplade bilen till VCDS (senaste version såklart) och fick ut ett antal oroande fel. Nämligen "17705, Pressure Drop between Turbo and Throttle Valve" och "Misfire Detected". Vi misstänkte att någon luftslang läckte men varken vi eller bilmekanikern jag anlitade kunde hitta felet vilket är sjukt frusterande. Jag tycker att bilen annars går ganska bra på E4 osv. men misstänker att den drar mer soppa än den borde. Lambdavärdet ligger på 1.2 dock.
Det som är testat är följande (listan kommer från mekanikern): felkoder, alla magnetventiler, tankurluftningssystem, luftmassemätare, gasspjäll ,dumpventil, turbo, tändstift, alla tändspolar, egr ventil, kamaxelinställning, kamremsinställning, bränsletryck, bränslefilter, provtryck turbosystem + vevhussytem (med luft 1.5 bar), data box för synliga fel, klimatanläggning, turbotsycksgivare utbytt, bränsle pump, ABS system via dator endast inga felkoder registrerade, övertryck ventil (wastegate), div. slangar, övriga läckage (bränsle), synlig koll över kabel stam, mätt ström till vissa komponenter.
Mekanikern tror det kan vara styrenheten till insprutning, en kontakt på Audi tror insprutarna samt en bekant gissar på vakuumventil. Jag känner att jag inte vill slänga pengar i onödan och gissa mig fram till felet då det redan kostat mig 3000kr i felsökning utan någon som helst lösning!
KUPÉFLÄKTAR (VÄRMEPROBLEM)
Sätter jag framrutefläktarna på maximum och kör långsamt (upp till 50-70km/h) så fungerar de ganska bra - dock jag upplever som de inte kommer upp till 100% styrka ändå. Går jag ut på E4 och kör 110km/h så fungerar de då knappt (bilen är uppvärmd). Det lustiga är att om jag trycker på spolspaken och spolar spolarvätska på framrutan så GÅR FLÄKTARNA IGÅNG PÅ 100% i ca. 10sek för att sedan gå tillbaka till sitt vanliga fungerar-knappt-läge. Vad kan detta vara??