BMW 323i -98 startar inte! Batteri, bensin mm. ok, men ingen tändning?

saaab900
3 januari 2013 · 10 Inlägg

Hej!

Min pappa är bortrest och syrran skulle låna bilen för att hälsa på mej. Efter ett dygn på parkeringen så startar den inte. Farsan är bortrest i flera veckor till och det kostar skjortan på parkeringen på gatan där jag bor.

Så här yttrar sej felet:

Elen är på, startmotorn går runt men bilen startar inte.
Jag har såklart kollat bensinen, kylarvattnet och oljenivån. Oljenivån verkar vara låg, men bilen står parkerad med nosen neddåt i en brant backe. I kupeen så lyser en text som säger 'Oilservice' och service intervallslampan är på gult.

Kan det vara så att bilen inte startar därför? Eller vad är nästa steg i felsökningen? Jag är inte bekant med bilen då det inte är min, och enligt syrran så verkade allting normalt fram tills att hon skulle starta den och åka hem.

Väldigt tacksam för svar!

Oskar

Saab 95 "Herrgårdsvagn" (1965)
saaab900
3 januari 2013 · 10 Inlägg

Inga övriga lampor lyser (som inte ska lysa) och allting verkar vara i sin ordning för övrigt. Pappa har inte haft mycket problem med bilen och han är extremt nogrann.

Saab 95 "Herrgårdsvagn" (1965)
dawwe ...has left the building...
3 januari 2013 · 4 474 Inlägg

O hur mycket bensin är det i bilen? Du säger ni står i en "brant" backe så jag skulle börja med att pytsa i säg 10l om nuvarande bränslenivå uppskattas kanske till 1/5 av full tank...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
saaab900
3 januari 2013 · 10 Inlägg

Ca 6/10dels tank. Borde gå eller hur. Inga andra ideer var jag kan leta? Skulle tändsystemet kunnat ge upp? Sitter det saker som tändspolar och fördelarlock på sådanahär morderna bilar?

Saab 95 "Herrgårdsvagn" (1965)
dawwe ...has left the building...
3 januari 2013 · 4 474 Inlägg

Fyll på soppa ändå...Ja det finns tändspolar, en för varje cylinder, dvs 6 st. Men som sagt kolla bensinen först. Har ni testat med reservnyckeln?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Rquired Allmänt envis
4 januari 2013 · 12 512 Inlägg

Att bränslepumpen ger upp helt eller delvis när en bil blir femton år gammal är inget onormalt, har du kollat om det är bränsle hela vägen fram? Inget illa menat men många tänker inte på att bränsle i tanken inte automatiskt innebär att det når motorn så det är värt att fråga.

E36 har även en startspärr och en tendens till att tändningslåset krånglar, slitet lås märks på att nyckeln bara snurrar i låset om man slarvar med att trycka nyckeln hela vägen in. Men då vill jag minnas att startmotorn inte drar i bägge fallen. Att sex stycken tändspolar skulle ge upp samtidigt känns lite osannolikt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
saaab900
5 januari 2013 · 10 Inlägg

Hur kan jag kolla om det kommer fram bensin hela vägen? Måste jag inte skruva av toppen för att se att det kommer in i cylindrarna? Tack!

Saab 95 "Herrgårdsvagn" (1965)
dawwe ...has left the building...
5 januari 2013 · 4 474 Inlägg

Jag upprepar: Fyll på iaf 10 liter. Provstarta. Pröva även med reservnyckeln. Att döma av ditt svar "skruva bort toppen för att se om det kommer bensin i cylindrarna" så verkar du vara helt rudis på bilar. Men nej man behöver inte skruva bort toppen. Mitt råd är att du inte skruvar nåt med bilen, men om du tvunget vill kolla bränsletillförseln så börja med att plocka loss bränslepumpsrelät, kör 4-5 startförsök på ca 15 sek vardera, nej bilen kommer garanterat INTE starta. Lossa sedan en den mest lättåtkomliga bränsleslangen på fuel-railen, risk för att det kommer komma bensin (hoppar man över att köra startförsök utan bränslepumpsrelät kan det formligen spruta bensin. Oavsett var försiktigt/uppmärksam). Hämta en PET-flaska, placera den "rätt" så bensinen hamnar i den. Sätt tillbaka bränslepumpsrelät. Gör ett startförsök på ca 5 sek, det bör komma bra med bensin. Om inte så är antingen pumpen eller relät defekt, börja med att knacka på relät. Har du tur finns det ett annat likadant relä som du kan "låna" i testsyfte, jämför relänr OCH vilka nr de olika "benen" har. Att låna ett relä som tex styr nåt banalt som helljuset är ingen fara, men att ta ett vikitgt relä (tex ABS eller motorstyrning) skall du INTE göra. Kolla vilken funktion det relä du tänker "låna" styr! Nästa steg är att kolla att spridarna öppnar, lite mer meckigt. Kort förklarat lär man få ta bort fuelrailen o sedan göra ett startförsök. OBS! Brand risk! Ett alternativ är att lossa ett stift, köra på starten o sedan "kolla" om det stinker bensin från cylindern. Just detta sista är väl det enda jag skulle rekommendera dig att testa.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
caromania Forummoderator
5 januari 2013 · 9 296 Inlägg

Surrar pumpen när du slår till tändningen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
saaab900
5 januari 2013 · 10 Inlägg

Visst jag är inte utbildad bilmeck, men det var därför jag skrev och frågade här. Att skruva bort toppen är såklart urdumt, men stod stressad på jobbet imorse och tänkte inte helt igenom det...

Har fyllt upp tanken till fullt nu och lokaliserat tändstift och reläerna. Det krävs dock en annan tändstiftsnyckel än den som jag har (trodde bara det fanns en standard typ), och jag har ingen lycka med att hitta något diagram över vilket relä som hör till vad. De är dock färgkodade (?). Som sagt den erfarenheten jag har av bilar är bara min egna saab och div. båt, moped och flygmotorer. Jag har lite svårt att ''läsa av'' den här motorn som för mej är otroligt ny och komplicerad.

Saab 95 "Herrgårdsvagn" (1965)
saaab900
5 januari 2013 · 10 Inlägg

Men tack för att du tagit dej tid!

Saab 95 "Herrgårdsvagn" (1965)
dawwe ...has left the building...
5 januari 2013 · 4 474 Inlägg

Vad relärna går till borde stå i instruktionsboken, eller i vissa fall till o med på säkringsboxens insida! Gällande relän så kan man nog inte gå på färgen. Däremot kan man gå på antal ben OCH vilken "kod" som står vid respektive ben, stämmer båda så passar relät rimligtvis. Ex på koder kan var 85,87,87b osv. Passande tändstiftsnyckel har du i bilens egna lilla "verktygslåda", ja om nu inte alla verktyg har fått fötter...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
5 januari 2013 · 4 474 Inlägg

Byta tändstift E46 (1998-2005)
Är lättare på E36 (1991-1999), där slipper man ta bort den där "lådan" som de tar bort i början.

Senast redigerat av dawwe (5 januari 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
zelica
5 januari 2013 · 293 Inlägg

gör det enkelt för dej!!

för att en bil ska strat så behövs 2 saker

*bränsle
*Gnista

Om det vore min bil o jag skulle felsöka skulle jag gå tillväga på detta sätt:

1. skruva loss slangklämman o dra loss den främre soppa slangen vid fuelrailen, den avlånga metallstången som sitter på toppen där alla 6 st spridare sitter fast.
När du vrider på tändningen så ska soppapumpen automatiskt bygga upp ett visst grundtryck..tror att det e typ 2,5 bar..alltså ska det komma soppa där om inte soppapumpen har gått sönder. Hasr soppapumpen gått sönder så sprutar det inte soppa från slangen som du monterar bort.
Men kommer det soppa där så vet du att soppapumpen inte är trasig o att det finns tillräckligt med soppa i bil.

2.För att kontrollera att motorn inte saknar gnista så rycker du upp en tändspole o stoppar i vilket stift som helst o lägger stiftet mot något som kan jorda (Nått i metall) på motor. sen så går du o vrider om nyckeln o kör försöker starta bilen. När du ska utföra den här uppgiften bör du ha någon som antingen kan vrida om nyckel eller kan kolla på stiftet om det kommer någon gnista.

Detta är en bra början..något av dem här 2 sakerna borde det vara som beror på att din bil inte funkar.

Testa o sen skriv vad som hände..så kan man gå vidare. Men då har man i alla fall lite mer kött på benen om vad det kan vara för fel.

Lycka till!

Mvh Nicklas

TEAM NORTHSIDE RACING
BYGGER SNABB AUDI 80Q!
Audi 90 quattro "90tq" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang