Ang. Volvo b230f -87 Problem med start, tomgång samt skramlande!

williampersson1
6 januari 2013 · 10 Inlägg

Hej!

Mitt problem uppstod nu idag efter att bilen har stått ute och stilla i 2 veckor pga ett fläktrem hoppade av och så orkade jag inte fixa det så den fick stå tills idag då jag monterade dit remmen igen.

Först så ville inte bilen starta så kollade batteriet och det var helt slut så fick starta med startkablar. Sen så gick motorn väldigt ojämnt, den fick stå ett tag sen körde jag en runda på 1 mil ungefär. Under hela färden så gick den halvt ryckigt och när man gasar fullt så är det precis som om någonting håller tillbaka den och vid fullt gaspådrag så skramlar det från motorn tror jag det är. Har haft något gnisslande/skramlande ljud innan som har funnits där hela tiden men inget som har låtit farligt. Men nu låter det inte alls bra när man gasar fullt! yikes & detta ljud hade jag inte alls innan det med fläkt remmen hände.

Har även uppfattat ett annat ljud som är som ett rasslande när man kör på små ojämnheter i vägen. Ljudet kommer från höger under bilen från där mittstolpen är så misstänker att det är katalysatorn?
Har även spånat lite på internet och då hittat liknande symptom på en igensatt katalysator, men inget i samband med ett skramlande från motorn vid fullt gaspådrag... Bara att det känns som att motorn inte ger full effekt, kommer även ovanligt mycket avgasrök bak bilen, ingenting underifrån.

Så vad tror ni?



En liten grej med "remm monteringen"... Efter att jag lossat generatorn och hängt på remmen igen så spände jag spännskruven och sen muttern mot skenan lite då och då. Mot slutet så spände jag muttern rätt hårt och fortsatte dra spännskruven, helt plötsligt så knäcktes spännskruven men då så hade muttern mot skenan tillräckligt med spänn så generatorn satt där den skulle och remmarna satt bra. Jag spände sen muttern så hårt jag orkade och tog bort spännskruvens två delar. Kan detta ha något med mitt problem att göra?

Mvh

William

Senast redigerat av williampersson1 (6 januari 2013)

Volvo 240 "Sket-blå" (1987)
williampersson1
7 januari 2013 · 10 Inlägg

Laddade batteriet under natten och känns som att tomgången var lite bättre idag.

Men har nu noterat att så fort varvtalet går under 2000 varv så börjar bilen gå väldigt ojämnt! Men över 2000 varv så går den jämnt men är otroligt seg! Gasar man fullt från 70-100 så tar det riktigt lång tid! Dock så hör jag inget skramlande längre och det ryker inte lika mycket avgas? yikes

I övrigt så är batteriet fortfarande kass och den indikerar på att "batteriet behöver laddas".

Senast redigerat av williampersson1 (7 januari 2013)

Volvo 240 "Sket-blå" (1987)
PETROLHEAD
7 januari 2013 · 309 Inlägg

Jag hade samma problem med en 245:a som va orkeslös, de visade sig att katten gått i småbitar o täppte till avgassystemet, fick plocka ner hela systemet o skaka ur alla småbitar av katten. sen gick den ok efter de. Den där spännskruven gör inget att den är borttagen. Att den går dåligt kan vara att de blivit kondens i tanken när den stått i 2 veckor, ha i lite k-sprit o färsk soppa så kanske den går bättre, o lossa fördelarlocket o kolla om de är fuktigt där.

Henkix
7 januari 2013 · 6 737 Inlägg

kapa bort katten o se vad som händer, iomed att du har en 87a så behöver du inte ha katt smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Crl
13 januari 2013 · 194 Inlägg

Ring Freddy och hör om han kan hjälpa dig

BMW 320i Touring "Bruksbilen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang