Passat 1,9tdi håller inte tempen?

Germax
15 januari 2013 · 12 086 Inlägg

När jag körde hem i ca 80km/h (-5 ute) så sjunker tempmätaren en aning. När jag håller 120km/h så står den rakt upp på 90 grader. Betyder det att termostaten är dålig eller är dessa motorer känsliga för kylan ute på något vis?

hangman
16 januari 2013 · 2 174 Inlägg

dieslar är sådär gamla mekaniska termostater. Normalt för dieselmotorer av äldre modell. Funkar med dra dit en kartongbit eller liknande över halva kylaren.

kram

mb_pucken
16 januari 2013 · 5 088 Inlägg

kass tempgivare kan göra att tempmätaren spökar. tror dock ej på det i ditt fall.
Kass terostat. tempen sjunker i takt med farten. oftast sjunker även mängden värme i kupen.
Kass topplockspackning. Liknande symptom som termostaten. brukar dock ge mera värmebortfall och luft i systemet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Germax
16 januari 2013 · 12 086 Inlägg

Men tempen sjönk när jag saktade ner och vart normal när jag gasade på. Kupevärmen var varken ojämn eller klen.. hmm

mb_pucken
16 januari 2013 · 5 088 Inlägg

skulle prova att byta termostaten till att börja med:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
tonimakaroni
16 januari 2013 · 747 Inlägg

Skulle inte göra nånting när det är så kallt som det är, vänta tills sommaren och se om den beter sig likandant, då kan du börja klura, alt. kör med kartongbit framför kylaren nu för kolla om det är mer jämn.

/ Toni Larsson
Audi90coupe
16 januari 2013 · 41 Inlägg

Hadde presis samma problem med min å då bytte ja termostaten smile kostar ju inte mycket å prova :p dock så är alla tdi jävligt sega å komma upp i temp:/ speciellt 1,9  2,5 5cyl

mb_pucken
16 januari 2013 · 5 088 Inlägg

jag skulle byta termostat och montera kartong:-) en motor mår trots allt bra av rätt arbetsteperatur. sen är kartongbitar underskattade;) blir varm mycket fortare tycker jag:)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Audi90coupe
16 januari 2013 · 41 Inlägg

Dom har räddat många ifrån att frysa rava av sej om vintern :p

mb_pucken
16 januari 2013 · 5 088 Inlägg

Audi90coupe skrev:
Dom har räddat många ifrån att frysa rava av sej om vintern :p

haha dagens sanning;) va neröver på kurs i höstas och åkte min merca kombi ner med halvdålig termostat men va ganska varmt ute så va inte så kallt. men lagomt till hemfärd slog de om och blev kallt och efter 5 mil satt ja å frös som fan:p stannade vid ett gatukök där 2 flickor höll på och plocka in varor. frågade dom lite snällt om ja kunde få en kartong och de fick jag;p men dom såg lite frågande ut när ja knöla in den vi kylaren. men nytta gjorde det smile fick både isfri ruta och lite värme åt tårna:)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Germax
16 januari 2013 · 12 086 Inlägg

Jag åkte hem från Örebro för 3 år sedan med min 525ix när det va 25 minus, jag slet bort en del av inredningen och knölade in bakom gälarna big_smile

Tar o byter termostat tror jag.

mb_pucken
16 januari 2013 · 5 088 Inlägg

Germax skrev:
Jag åkte hem från Örebro för 3 år sedan med min 525ix när det va 25 minus, jag slet bort en del av inredningen och knölade in bakom gälarna big_smile

Tar o byter termostat tror jag.

nöden har ingen lag;) kom i håg att lufta ordentligt efter att du bytt termostaten bara. du lossar ena slangen till värmepaketet uppe vid batteriet sen lite lagomt med varv så brukar luften komma ut:) när du ändå har bilen tappad på vatten så ta en slang och spola värmepakete. först på höger slan sen vänster sett framifrånsmile brukar finnas mycke skit därsmile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Germax
17 januari 2013 · 12 086 Inlägg

Jag upptäckte ett vakuumläkage på en vakuumklocka som man skymtade till höger om motorn. Den va ansluten på en kylarslang 2dm under expansionskärlet, vad är det för något och kan den ha orsakat problem i kylsystemet likt det jag har?

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
17 januari 2013 · 938 Inlägg

Tror inte de är nåt å va orolig över, min 3.0tdi beter sig likt, håller tempen efter landsväg, men går gärna lite kall i stan och tempen sjunker direkt 20grader om ajg stannar å står på tomgång...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Mestred
18 januari 2013 · 225 Inlägg

eh det är termostats givaren som är paj ganska vanligt på diesel bilar inge snack dom bara är det

mb_pucken
18 januari 2013 · 5 088 Inlägg

Mestred skrev:
eh det är termostats givaren som är paj ganska vanligt på diesel bilar inge snack dom bara är det

vad är en termostats givaren? kylvätsketemeraturgivare eller är det en termostat?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
dieselbus
19 januari 2013 · 6 Inlägg

Har liknande problem i min mb 290 tdt 1997a.
Tempen ligger oftast på strecket mellan 40 och 80 i instrumentet. Ligger jag på 2000 rpm och uppåt så klättrar den efter ett tag mot 80, men ligger jag å kör i stan och på 70 vägar hamnar den mellan 40 och 80 strecket. Spelar ingen roll om det är -5 eller -20. Kan det vara termostaten eller är värmen så här tråkig i dieslar utan hjälpvärmare ?

hangman
19 januari 2013 · 2 174 Inlägg

dieselbus skrev:
Har liknande problem i min mb 290 tdt 1997a.
Tempen ligger oftast på strecket mellan 40 och 80 i instrumentet. Ligger jag på 2000 rpm och uppåt så klättrar den efter ett tag mot 80, men ligger jag å kör i stan och på 70 vägar hamnar den mellan 40 och 80 strecket. Spelar ingen roll om det är -5 eller -20. Kan det vara termostaten eller är värmen så här tråkig i dieslar utan hjälpvärmare ?

mercorna är såna inget fel med det.

mb_pucken
19 januari 2013 · 5 088 Inlägg

dieselbus skrev:
Har liknande problem i min mb 290 tdt 1997a.
Tempen ligger oftast på strecket mellan 40 och 80 i instrumentet. Ligger jag på 2000 rpm och uppåt så klättrar den efter ett tag mot 80, men ligger jag å kör i stan och på 70 vägar hamnar den mellan 40 och 80 strecket. Spelar ingen roll om det är -5 eller -20. Kan det vara termostaten eller är värmen så här tråkig i dieslar utan hjälpvärmare ?

så va min 250dt (nästan samma motor) innan ja bytte termostaten. nu håller den 82grader oavsett om de är -2 eller -30. spelar ingen roll om ja åker 200,100 eller står still. jag skulle bytt termostaten. har aldrig vart med om en bil som inte blir varm om termostaten är ok. prova med pappersskiva för kylaren och ny termostat så blir den både snabbt varm och bör hålla tempen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mb_pucken
19 januari 2013 · 5 088 Inlägg

hangman skrev:

dieselbus skrev:
Har liknande problem i min mb 290 tdt 1997a.
Tempen ligger oftast på strecket mellan 40 och 80 i instrumentet. Ligger jag på 2000 rpm och uppåt så klättrar den efter ett tag mot 80, men ligger jag å kör i stan och på 70 vägar hamnar den mellan 40 och 80 strecket. Spelar ingen roll om det är -5 eller -20. Kan det vara termostaten eller är värmen så här tråkig i dieslar utan hjälpvärmare ?

mercorna är såna inget fel med det.

och vad baserar du det på? har du råkat ut för en merca med ny termostat som inte håller tempen?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang