2779
Sök

Nissan micra -01 startar ej vid fukt/regn/utomhus utan värme under huven.

1 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
Bilmodel:
     Nissan micra -01

• Miltal
   19 000+

• Hur yttrar sig felet?

För att börja beskriva problemet så kan jag börja med att säga att bilen står i garage om nätterna och brukar alltid starta okej både ute och inne, senaste halvåret har bilen dock börjat skumma vid --fuktigt-- väderlag, dvs när det har regnat eller är tidig morgon när man skall till jobbet runt 6-7 och den stått UTE!

Inne i garaget har den alltid startat perfekt.

SJÄLVA PROBLEMET är att bilen inte vill tända till ordentligt eller något liknande, bilen får ström och annat är jag 99% säker på och bilen står och tuggar o tuggar när felet väl har hänt, så länge man håller nyckeln vriden så kan bilen stå o tugga friskt ända tills batteriet ger upp. Ibland KAN det dock brumma till lite lätt som att den börjar få in lite bensin som försöker tända till, brukar även pumpa lite på gasen och då kan den brumma till lite mer men det räcker inte riktig till.

SKUM LÖSNING, det går att lösa detta tillfälligt på lite olika sätt så ni kanske kan hjälpa till att usesluta flera saker. Bilen går att BOGSERA igång om någon drar / putter bilen och man slänger i 1ans växel utan problem och den fungerar galant direkt efter utan minsta problem.
   Det fungerar ÄVEN att lägga en kupévärmare under motorhuven då detta brukar vara mitt primära sätt att få igång bilen idag, lägger jag den under huven och stänger till och låter vara 10-15 minuter så det är torrt och fint under huven så startar bilen nästan direkt inom 2 sekunder av att man vridit nyckeln.

Brukar rikta denna direkt mot FÖRDELARLOCKET (jag tror detta är boven). Hört olika versioner om att man bör kolla detta fördelarlock och jag inspekterade det förut och märkte en LITEN spricka intill ena skruvfästet men inget som går igenom hela delen om man säger så.

Detta med att värma upp bilen lite lätt har fungerat jättebra innan och på sommaren brukar detta aldrig uppstå, nu under vintern så har det bara blivit värre och värre, nu för tiden så ska jag vara glad om bilen kan stå ute 4 timmar, måste alltid starta bilen på jobbets lunchrast och ta iväg den på en liten åktur och alltid ställa i garaget annars är den tillbaka på samma sätt igen morgonen därefter, nu har det blivit så illa att jag måste kasta i kupévärmaren under huven några minuter på morgonen även om bilen står i garaget, är kallt garage men kan vara att all snö dunstar och gör rummet fuktigt eller något vet ej..

Bilen går alltså perfekt annars när man väl kör osv, det är bara själva startfasen som strular och såfort bilen väl tänder till så brukar jag ge lite gas och få upp henne i varv så är det bara att tuta o köra därefter.

MEN vad kan det vara som är fel egentligen? Känns inte direkt som det kan vara något med batteriet då jag laddar detta med jämna mellanrum då det känns som jag drar mycket batteri på att försöka få igång bilen ibland när den inte vill.. Bilen står som sagt o tuggar för fullt och ger inga konstiga ljud ifrån sig på något sätt, känns helt enkelt som att bilen inte hittar någon bensin att sätta fyr på i motorn eller att det helt enkelt är fukt/vatten/frost/is någon stans som tränger in.

Jag är ärlig när jag säger att bilen är rätt dåligt skött och brukar inte kolla saker under huven annars, nyligen bytt motorolja och annat sådant men att meka med bilen har jag aldrig riktigt gjort. Detta har pågått sen i höstas men har blivit riktigt illa senaste månaden nu då det känns som den står och tuggar även om jag nu bara skulle gå ur bilen 1 TIMMA då den står utomhus och får problem att starta igen.

Har inte kollat några felkoder eller annat då jag inte vet hur man gör på en bil som denna och om det nu ens vore till någon hjälp..

Tack på förhand!

//
Mvh T smile

Sök