BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 362 332 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
Big-Nyz
24 februari 2013 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:

Big-Nyz skrev:

Juvakka skrev:
Hur tror du det funkar med tråg från en 9000 långmotor? Känns som det skulle kunna vara samma, men det tråget kanske är för djupt?

Ja det funderar jag också på, jag har aldrig skruvat med 9000 så jag vet inte hur de ser ut. Vet du om de är i alu eller stål? Ifall tråget är djupare går det väl att förlänga pickupen lite?

Ingen kolla alls, aldrig skruvat på en sån 9000 men det kan man väl hitta någon på skroten att kolla på. Jag tänkte mer så du får utrymme mot marken när du kör, pickupen borde inte vara några problem att förlänga känns det som smile

Jag ska kolla med en Saab-mekaniker inne i stan imorgon! Skriver här vad jag får veta så lär fler sig något! smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
27 februari 2013 · 582 Inlägg

Det här rostsvetsandet börjar ärligt talat smaka fan. Som tur är har jag bara något enstaka litet hål kvar att lappa. För mitt inre har jag delat in arbetet med den här bilen i olika "block", och allt som ska täckas av tektyl utgör ett block. Det kommer att vara en stor lättnad när bottnen och hjulhusen på bilen är klar.

Kapade bort den rostiga sektionen i bakre hjulhusen som fjädrarna fäster mot. Kommer ändå köra coilovers.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-05f10c7c943b01fac6e7d14023236ee9_large.jpg

... Och svetsade i ny plåt. Samma procedur på andra sidan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ce6bf5acba678ece1d1a9f546067369e_large.jpg

Tja, ni vet hur det är, man svetsar på ett ställe och så blir det bara mer och mer att svetsa... Jag vet inte vart timmarna for men flera stycken gick åt till det där. Svetsloppor i hårbottnen etc. Overallen sprack upp i röven... Något skärsår i något finger när man inte slipat plåtkanterna och fått lågt blodsocker... Ni vet.

Så jag kände för att göra något trevligare ett tag! Gick över till en annan del av byggnaden och ägnade mig åt detta:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-2c6ea8ed974bf70a3402595f2f5580c1_large.jpg

Delade på motorn och växellådan. Växellådan lägger jag på "bra att ha"-hyllan, lamellen hamnar nog i "bäst före"-lådan... Som ni ser på bilden så kom jag ihåg allt utom oljestickan wink . Detta var roligt och spännande, första gången jag gjorde denna operation. Motorn är fullt fungerande, jag körde själv upp donatorbilen på släpet, så det är skönt att veta att jag inte kommer att behöva arbeta med den biten. Det är en bastant motor, förtroendeingivande.

Det blir oljetråg a´la modell DIY. Alla Saab-tråg är enligt utsago på 900klubben av aluminium, så istället för att skaffa ett sånt, kapa om, låta svetsa, hoppas det passar, kanske låta svetsa om igen, så tänker jag göra eget. Men innan det måste jag ha framvagnen på plats...

Till sist en liten bonusbild:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-18381ff42d57d5c66b3f35151b51d3c2_large.jpg

Vilken tur att jag sparade den gamla Saab-katalysatorn! Vem hade trott att den skulle komma till användning igen! lol

Nu önskar jag god afton.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
danne23
27 februari 2013 · 311 Inlägg

Ser bra ut! smile Känner igen känslan då man fixat rost en tid, hatar det!

Nissan 200sx s13 "B230FT DRIFT EDITION" (1990)
Isuzu Bellett 1500 "Lingonet" (1969)
Big-Nyz
27 februari 2013 · 582 Inlägg

danne23 skrev:
Ser bra ut! smile Känner igen känslan då man fixat rost en tid, hatar det!

Ja det är ju inte precis för att få svetsa dålig plåt man ger sig in på detta... Det går med såna myrsteg. Tidigare trodde jag att jag gillade att svetsa men måtta med allt.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
1 mars 2013 · 582 Inlägg

Nu är bakre hjulhusen täta som en kaffekopp. Bara att slipa rent, grunda och tektyla.

Man lär så länge man lever. Ifall jag nu skulle ge mig på ett par murkna hjulhus, skulle jag nog göra som den här bilbyggaren gjort:

https://www1.garaget.org/archive/188/187208/313880/large_313880-2965963.jpg

Det skulle gått mycket snabbare och varit mycket smärtfriare att bygga helt nytt. Men jag gjorde nu så att jag lappade istället. Orkade inte ens fota, jag tror vi vet hur rostlappningsfoton ser ut vid det här laget i den här tråden? Möjligen hamnar jag ännu att bygga nya holkar för dämparfästena eftersom mina coiloverfjädrar inte ryms in dit. Får se då jag testmonterar bakvagnen.

Med svetsandet gjort gick jag över till något roligare!

Eftersom jag nu sett hur järnet beter sig när tiden och klimatet får misshandla det med sina storsläggor, beslöt jag att bygga mitt oljetråg i ett material som inte rostar lol :

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-76e3da11bf03142fe4d6234b54c14b60_large.jpg

Jag beslöt att smälla ihop en sån här attrapp så kan jag testa lyfta i motorn i bilen och få ett hum om var allt kommer att hamna och hurudant tråg jag sedan sist och slutligen ska bygga. Nu vet jag inget om tråg, men jag har förstått att det är bra om det ryms mera olja än original. Det syns lite dåligt på bilden men jag lät själva baljan sticka ut en 15cm extra på avgassidan, med lagom beräknad frigång mot rambalken. Tänkte att den kan svälja ett par liter extra. Däremot är denna attrapp några cm grundare än originaltråget/växellådan, dels för att jag vill ha markfrigång, dels för att jag vill kunna montera motorn så långt ner som möjligt. Trågets främre del går att göra väldigt grunt/platt, eftersom vevaxeln inte sticker ner i tråget alls. Finns det några nackdelar med att bygga något i den här stilen? Tips på förbättringar?

Så har en e36 kuggstång med behållare och dragspelsgrej landat på mitt skrivbord:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-c93606dce34c1835cef645d135fd626d.jpg

Det är spännande att få börja tänka på att plocka in hårdvaluta i den tomma karossen!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
pontiacen
1 mars 2013 · 1 080 Inlägg

Du hänger i och jobbar på ja, bra det så vi får se hur det blir i slutändan smile

Angående tråg har jag nog inget vettigt att komma med mer än att du får se till så inte oljan rinner undan från pickupen när du svänger, men det hade du nog redan koll på smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Big-Nyz
1 mars 2013 · 582 Inlägg

pontiacen skrev:
Angående tråg har jag nog inget vettigt att komma med mer än att du får se till så inte oljan rinner undan från pickupen när du svänger, men det hade du nog redan koll på smile

Jo jag funderade lite på det där, ifall det är bra att göra ett tråg som är helt plant i botten eller ifall det borde slutta mot en lägsta punkt, och just där sätter man pickupen?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
pontiacen
1 mars 2013 · 1 080 Inlägg

Lutning på tråget har jag fattat det som att snarare är en konsekvens av utrymmet man har till förfogande än att hålla oljan på plats. Som Göran Malmberg skriver här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=8 … 087#891705 så motsvarar 1G (vilket ju knappast är orimligt att uppnå även på gatdäck) att luta tråget 45 grader, och då skulle ju all olja ligga upptryckt mot en kant oavsett vilken lutning innerväggarna på tråget har.

Sättet att hålla oljan på plats är snarare med hjälp av bafflar och trap-doors. Finns en bra artikel länkad i tråden ovan: http://rejsa.nu/artiklar/2002-11-16-baf … nfused.asp

Men det är som sagt så jag förstått det smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Big-Nyz
2 mars 2013 · 582 Inlägg

pontiacen skrev:
Sättet att hålla oljan på plats är snarare med hjälp av bafflar och trap-doors. Finns en bra artikel länkad i tråden ovan: http://rejsa.nu/artiklar/2002-11-16-baf … nfused.asp

Men det är som sagt så jag förstått det smile

Hehe, den där artikeln läste jag faktiskt igår, hittade en länk till den nånstans. Men tack i alla fall. smile Jag tyckte bilderna var lite dåliga dock. Jag förstår nyttan med bafflingar, men det är lite svårt att förstå var det  ska vara tätt och var olja ska slippa igenom... Men om man bara vet hur man ska göra dem är det ju en smal sak att punkta dit då själva tråget är klart.

pontiacen skrev:
Som Göran Malmberg skriver så motsvarar 1G (vilket ju knappast är orimligt att uppnå även på gatdäck) att luta tråget 45 grader, och då skulle ju all olja ligga upptryckt mot en kant oavsett vilken lutning innerväggarna på tråget har.

Mitt mål är nog att bilen ska ligga i bredsladd innan jag nått 1G! big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
7 mars 2013 · 582 Inlägg

Jag har varit utan internetuppkoppling några dagar, men nu är det fixat. Följer alltså nu en liten sammanfattning av vad som skett sedan sist!

Med rosten svetsad och tråget spikat (...) vände jag åter mina blickar mot framvagnen. Den ska dit innan jag kan börja måtta in motorpaketet. Framvagnsbalken är ju färdigmoddad, så det som kommer näst är att få dit bärarmarna.

Dessa:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ccbd33a305feec173fd2769a99942bfe_large.jpg

Hör och häpna, dessa kommer jag inte att bygga om ett dugg, utan de ska skruvas dit helt som de är! Däremot kan det hända att bussningarna som sitter i ändarna kommer att behöva en kärleksfull anstrykning. Problemet är att eftersom 1502:ans rambalkar ligger närmare varandra än på e36, så kommer bussningens "tungor" att sticka ut i hjulhusen. Själva bussningarnas centrum kommer att hamna rätt mitt under rambalkarna, och därmed borde jag hitta nussningar som bultas på annat sätt.

Jag startade upp min Macbook Pro och gjorde en liten skiss i Autocad som belyser problematiken:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-afa4dbda35819f147248da08a3c70fac_large.jpg

På bilden ser man tydligt vad som händer: med dessa bussningar fäster bultarna i luften i 1502:ans hjulhus. Vad jag behöver är bussningar för 20mm ändtapp, med "tunga" som inte fäster mitt på bussningen utan på sidan.

Jag är säker på att detta inte är svårt att hitta, det finns säkert en mängd olika bilmodeller som har sådana. Men eftersom jag har så lite erfarenhet av skrivande av olika bilar, efterlyser jag här tips av er som vet mer!

Till helgen planerar jag att provmontera framvagnen och se hur det sitter.



Med detta konstaterat, vände jag mig till bakvagnen. Bilen ska ju på hjul, båda ändarna ska fixas.

e30-bakvagnen har 5,5cm mera vidd mellan fästbultarna än 02-bakvagnen. Men min tröskel för att kapa bärande delar av bilen är ganska låg vid det här laget... Lite knepigare är det faktum att e30-balken skickar bakhjulen 4cm längre bak än 02-balken.

Här är en bild:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f991d852f95ae8e86fc04387042d29af_large.jpg

Jag bollade med några lösningar:

Ett tag funderade jag på att göra lika som på 02-balken, att montera bussningarna bakom, men jag skulle inte fått det att se bra ut eftersom 02-balken är en vanlig fyrkantsprofil, men e30-balken är pressad plåt med kant längsmed.

Det skulle också gå att flytta bak turbobreddarna för att dölja bakflyttet. Det finns rum i hjulhusen. Men det förlänger jag hjulbasen.

Sedan var det ju den möjlighet som jag skrev om redan tidigare - egensvarvade excentriska stålbussningar.

Lösningen verkar bli en blandning av allt detta. Igår stannade jag kvar i slöjdsalen efter skolan och högg in på e30-balken. Först startade jag gassvetsen och brände bort de gamla bussningarna:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-763226b0f11b797fb0e6fc06fbb1b609_large.jpg

Sedan satte jag mig med skjutmåttet och måttbandet och designade ännu en konstfull autocad:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-8b4fea939aa7087938875c5781bbd540_large.jpg

Fästena för bärarmarna ska givetvis förbli orörda, det är bara bussningarna som ska närmare varandra. Avtsåndet mellan bussning och bärarmsfäste är 22mm, så det skulle bli trångt. Men trånghet är inget hinder för den vidsynte! Därför gjorde jag processen kort, högg kapen i balken och kortade mellan tummen och pekfingret 2,7cm per sida:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-227e7084e9dd09207f2fb14a7ca23714_large.jpg

Punktat ihop blev det så här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-31bf15b70db8957232397f441ce6fd5a_large.jpg

Linjerna går bra ihop. Det är bra för liksom med framvagnen är ju grundfilosofin att allt ska vara bolt-on wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-606097399fc591af7101bff92b0a93ff_large.jpg

Och här är det helsvetsat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-c87e1000bfa4da09508164cb7df99c9a_large.jpg

Det sista av bärarmsinfästningarna svetsar jag sedan då bussningarna är klara.

Kalla det bonnmeck eller grovsmide. Det blev absurt bra, och det gick på fyra timmar. När jag mätte upp för att se hur nära jag kommit, visade måttbandet 117,5cm - precis det jag skulle ha!

Så nu vore det basra att pressa i bussnignar och montera. I så fall hamnar bakhjulen 4cm längre bak. Jag kommer att svarva excentriska bussningar, så hamnar hjulen bara 2cm längre bak. Sedan flyttar jag skärmkanten ifall det ser tokigt ut.

So far, so good. Efter helgen vet jag igen mera.


Kommentarer angående framvagnens bärarmsbussningar mottages med  tacksamhet!!!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Juvakka
7 mars 2013 · 1 697 Inlägg

När du gjorde bakvangnen, kunde du inte ha gjort urkapningen kilformad för att på så sätt få flyttat bussningen lite i längsled samtidigt som du hade minskat bredden?

Saab 9-5 verkar ha något liknande det du söker för fram. Inte identiskt och jag vet inte vad det är för storlek på hålet i bussningen, men det kanske kan vara värt att kolla på. Den som är markerad grön, nr2, http://shop.speedparts.se/shop/13102/ar … 0db672.jpg

Verkar vara något liknande på ng9-3 med, http://shop.speedparts.se/shop/13102/ar … fdc30f.jpg

Saab 900 "T16" (1992)
L.D. Peter Överpedantisk?
7 mars 2013 · 411 Inlägg

Alltid lika roligt att följa utvecklingen har dock inget bra tips att ge hmm

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Big-Nyz
7 mars 2013 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:
När du gjorde bakvangnen, kunde du inte ha gjort urkapningen kilformad för att på så sätt få flyttat bussningen lite i längsled samtidigt som du hade minskat bredden?

Saab 9-5 verkar ha något liknande det du söker för fram. Inte identiskt och jag vet inte vad det är för storlek på hålet i bussningen, men det kanske kan vara värt att kolla på. Den som är markerad grön, nr2, http://shop.speedparts.se/shop/13102/ar … 0db672.jpg

Verkar vara något liknande på ng9-3 med, http://shop.speedparts.se/shop/13102/ar … fdc30f.jpg

Thanks, ska kolla upp 9-5 och 9-3!

Jag funderade på lite olika sätt att snitta upp bakvagnen, och det hade nog gått att snitta snett och hetta upp med gassvetsen och böja strategiska linjer etc, men risken är stor att det hade blivit tydligt vad jag gjort. På det här sättet har balken kvar sina självklart originala linjer. Lite extra jobb blir det ju att ännu fixa de där bussningarna förstås...

Så anta att jag får bort två centimeter med bussningarna, hur påverkar de återstående två centimetrarna bilen? Fjädrar och dämpare spelar det ingen roll med, det byggs ändå nytt...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
7 mars 2013 · 582 Inlägg

L.D. Peter skrev:
Alltid lika roligt att följa utvecklingen har dock inget bra tips att ge hmm

Det är roligt att höra att du gillar läsningen ändå! smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Juvakka
7 mars 2013 · 1 697 Inlägg

Big-Nyz skrev:
Så anta att jag får bort två centimeter med bussningarna, hur påverkar de återstående två centimetrarna bilen? Fjädrar och dämpare spelar det ingen roll med, det byggs ändå nytt...

Fast även om du byter fjädrar och dämpare men behåller original infästning i bilen så kan det bli lite skumma vinklar där. Bygger du däremot om så det passar rätt mot bilens infästning så tror jag inte det kommer påverka märkbart så länge du har schyssta hjulvinklar.

Saab 900 "T16" (1992)
Big-Nyz
7 mars 2013 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:

Big-Nyz skrev:
Så anta att jag får bort två centimeter med bussningarna, hur påverkar de återstående två centimetrarna bilen? Fjädrar och dämpare spelar det ingen roll med, det byggs ändå nytt...

Fast även om du byter fjädrar och dämpare men behåller original infästning i bilen så kan det bli lite skumma vinklar där. Bygger du däremot om så det passar rätt mot bilens infästning så tror jag inte det kommer påverka märkbart så länge du har schyssta hjulvinklar.

Jag har inte beslutit än om jag kör coilovers bak eller separata coilover-fjädrar. Oberoende kommer jag att skräddarsy fästen för dem då. Bärarmarna, bärarmsinfästningarna och naven kommer att vara original e30, så vad jag förstår kan inte hjulvinklarna förändras då?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Juvakka
7 mars 2013 · 1 697 Inlägg

Big-Nyz skrev:

Juvakka skrev:

Big-Nyz skrev:
Så anta att jag får bort två centimeter med bussningarna, hur påverkar de återstående två centimetrarna bilen? Fjädrar och dämpare spelar det ingen roll med, det byggs ändå nytt...

Fast även om du byter fjädrar och dämpare men behåller original infästning i bilen så kan det bli lite skumma vinklar där. Bygger du däremot om så det passar rätt mot bilens infästning så tror jag inte det kommer påverka märkbart så länge du har schyssta hjulvinklar.

Jag har inte beslutit än om jag kör coilovers bak eller separata coilover-fjädrar. Oberoende kommer jag att skräddarsy fästen för dem då. Bärarmarna, bärarmsinfästningarna och naven kommer att vara original e30, så vad jag förstår kan inte hjulvinklarna förändras då?

Så länge alla fästpunkter stämmer så borde inte hjulvinklarna ändras. Du har väl alla fästpunkter för länkarmarna i bakvagnsbryggan och ingen i bilen?
Så om du då inte modifierar deras infästning mellan varandra (bakvagnsbrygga och länkarmar) så kommer ju hjulvinklarna stämma. Så länge inte dina ombyggnationer för att få bakvagnsbryggan att passa mot bilen har blivit skeva i förhållande till varandra eller svetsningen har fått det att slå sig. Hade det vart jag hade jag tagit referensmått innan och sedan mätt efteråt för att se så allting har flyttat sig som jag hade tänkt, har du inte gjort det så hade jag försökt kontrollera det på något annat vis.

Saab 900 "T16" (1992)
Big-Nyz
7 mars 2013 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:

Big-Nyz skrev:

Juvakka skrev:
Fast även om du byter fjädrar och dämpare men behåller original infästning i bilen så kan det bli lite skumma vinklar där. Bygger du däremot om så det passar rätt mot bilens infästning så tror jag inte det kommer påverka märkbart så länge du har schyssta hjulvinklar.

Jag har inte beslutit än om jag kör coilovers bak eller separata coilover-fjädrar. Oberoende kommer jag att skräddarsy fästen för dem då. Bärarmarna, bärarmsinfästningarna och naven kommer att vara original e30, så vad jag förstår kan inte hjulvinklarna förändras då?

Så länge alla fästpunkter stämmer så borde inte hjulvinklarna ändras. Du har väl alla fästpunkter för länkarmarna i bakvagnsbryggan och ingen i bilen?
Så om du då inte modifierar deras infästning mellan varandra (bakvagnsbrygga och länkarmar) så kommer ju hjulvinklarna stämma. Så länge inte dina ombyggnationer för att få bakvagnsbryggan att passa mot bilen har blivit skeva i förhållande till varandra eller svetsningen har fått det att slå sig. Hade det vart jag hade jag tagit referensmått innan och sedan mätt efteråt för att se så allting har flyttat sig som jag hade tänkt, har du inte gjort det så hade jag försökt kontrollera det på något annat vis.

Jo, alla fästpunkter sitter i samma balk, så förutom att jag flyttar bussningsfästena är det en orörd helhet från e30. Diffen sitter med fyra bultar mot balken, och diffen bultas mot bilen. Så hela bakvagnen fäster bara i tre punkter. Här är en bild från rejsa.nu som visar helheten:

http://rejsa.nu/im/_annat/7561_2010-03-14-img_00692.jpg

Referensmått är ju lite knepigt då jag köpt delarna från en skrot och av dem nu bygger delar som ska dit för första gången. Det blir nog att mäta noga när jag testmonterar istället. Jag får helt enkelt lita på mina svetsfogar tongue

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Juvakka
7 mars 2013 · 1 697 Inlägg

Jo, men då ser det ut som jag tänkte. Då ska det nog funka. I värsta fall finns väl ganska överkomliga chassisatser till e30 med ställbara länkarmar så kan man justera det sista som kanske felar där. Kanske t.o.m. går att justera lite original. Men det blir nog riktigt bra när det är klart smile

Saab 900 "T16" (1992)
Big-Nyz
8 mars 2013 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:
Jo, men då ser det ut som jag tänkte. Då ska det nog funka. I värsta fall finns väl ganska överkomliga chassisatser till e30 med ställbara länkarmar så kan man justera det sista som kanske felar där. Kanske t.o.m. går att justera lite original. Men det blir nog riktigt bra när det är klart smile

Det stämmer. Och stämmer ingenting, så kan jag alltid bulta upp originalbakvagnen igen och ta nya mått att utgå ifrån. smile Faktum är att jag tror det är större risk att det skevar någonstans i karossen då, eftersom bilen gått på isen ett tag...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang