Ryckig audi a6

thomas-sbom
20 januari 2013 · 11 Inlägg

Har en Audi a6 2.4 aut triptronic. problemet är att den rycker vid 1500-2000 varv vid pådrag endast när den är varm . står även och tuggar när man står still med driven i . har sätt att detta verkar vara ett vanligt problem på audi men inte hittat nån direkt lösning på problemet. kör man väldig lugnt så går den som klockan  . nån som kan hjälpa mig med vad de kan vara ?

Tack på förhand

flathead_cat Bärgare
20 januari 2013 · 29 Inlägg

Har du separata tändspolar?
När byttes tänddelar senast?

Enda nackdelen med Mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar.
Volvo 855R "ärren" (1995)
thomas-sbom
21 januari 2013 · 11 Inlägg

yes har separata tändspolar. har nyligen köpt bilen så vet faktist inte . borde den inte rycka även om den är kall om dom var dåliga ?

twezter
21 januari 2013 · 1 Inlägg

Jag hade typ samma på min audi a4, dock fick jag med tiden problem även att starta bilen, i mitt fall var det kamaxelgivaren som var felaktig.

engolf
21 januari 2013 · 3 235 Inlägg

Brorsan hade samma problem med en A6, vid belastning ryckte den till under 2100 varv. Den var innne på Audi, felsökte utan att hitta något fel, uppgraderade programvaran, rensade spjället, felsökte igen, ingenting hjälpte. Han sålde den sen, orkade inte hålla på mer.

thomas-sbom
21 januari 2013 · 11 Inlägg

ja de verkar vara ett lurigt problem på dessa bilar  trivs himmla bra i bilen så skulle vilja få ordning på problemet.

var ut en sväng och provade idag.  vid gaspådrag på låga varv hackar den och ett knack/klonk ljud kommer från höger i motorn känns även som den spikar börjar fundera på soppan men ej säker .

nån som  har nått tips på vad knack/klonk ljud kan vara ?

provade rycka ur LMM utan resultat.


ärs -99:a

Billy__bob
21 januari 2013 · 496 Inlägg

Hade samma problem med en s4. På den var det en lödning på ena tändspolen
som var kass. Lödade om det och sedan så funkade det. Mvh billy

thomas-sbom
21 januari 2013 · 11 Inlägg

Billy__bob skrev:
Hade samma problem med en s4. På den var det en lödning på ena tändspolen
som var kass. Lödade om det och sedan så funkade det. Mvh billy

blir till att slå en titt på spolarna i morgon. men borde inte motor lampan lysa om de är spolarna de är fel på? har hittat beg spolar och kablar fö 800 kr blir att slå till på de

Tobbetdi Diesel ska man ha!
21 januari 2013 · 482 Inlägg

Du har de tändspolarna som man trycker ned i motorn om jag inte minns fel, Audi har en teknisk uppdatering för de tändspoalrna. Har du tur så har det inte gjort på din bil tidigare och således så kan du få dina utbytta gratis.

Ring/Besök lokala Audi verkstan och nämn ditregnr för att se om det finns aktioner/tekniska uppdateringar.

Senast redigerat av Tobbetdi (21 januari 2013)

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
Billy__bob
21 januari 2013 · 496 Inlägg

thomas-sbom skrev:

Billy__bob skrev:
Hade samma problem med en s4. På den var det en lödning på ena tändspolen
som var kass. Lödade om det och sedan så funkade det. Mvh billy

blir till att slå en titt på spolarna i morgon. men borde inte motor lampan lysa om de är spolarna de är fel på? har hittat beg spolar och kablar fö 800 kr blir att slå till på de

Nu vet jag inte hur det är på din. Den jag hade var en 94. Kabeln hade lossnat som sitter så tändspolen och det är
resulterade till att så fort turbon började ladda så spikade den men vid lugn
körning så gick den bra. Den gick dock sämre när den var varm. Jag tog av locket på den som var
kass och det syntes tydligt att den kass.

Mvh billy

it_mutt Avstängd
21 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Tobbetdi skrev:
Du har de tändspolarna som man trycker ned i motorn om jag inte minns fel, Audi har en teknisk uppdatering för de tändspoalrna. Har du tur så har det inte gjort på din bil tidigare och således så kan du få dina utbytta gratis.

Ring/Besök lokala Audi verkstan och nämn ditregnr för att se om det finns aktioner/tekniska uppdateringar.

Det lär ju dock inte vara något som görs "hur länge som helst"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Tobbetdi Diesel ska man ha!
21 januari 2013 · 482 Inlägg

it_mutt skrev:

Tobbetdi skrev:
Du har de tändspolarna som man trycker ned i motorn om jag inte minns fel, Audi har en teknisk uppdatering för de tändspoalrna. Har du tur så har det inte gjort på din bil tidigare och således så kan du få dina utbytta gratis.

Ring/Besök lokala Audi verkstan och nämn ditregnr för att se om det finns aktioner/tekniska uppdateringar.

Det lär ju dock inte vara något som görs "hur länge som helst"

Nej, men den är trots allt fortfarande aktiv.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
Billy__bob
21 januari 2013 · 496 Inlägg

Tobbetdi skrev:
Du har de tändspolarna som man trycker ned i motorn om jag inte minns fel, Audi har en teknisk uppdatering för de tändspoalrna. Har du tur så har det inte gjort på din bil tidigare och således så kan du få dina utbytta gratis.

Ring/Besök lokala Audi verkstan och nämn ditregnr för att se om det finns aktioner/tekniska uppdateringar.

Finns väl spolar från a4 som passar som ska vara mycket bättre annars.
Rätta mig om jag har fel.

Mvh billy

it_mutt Avstängd
21 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Tobbetdi skrev:

it_mutt skrev:

Tobbetdi skrev:
Du har de tändspolarna som man trycker ned i motorn om jag inte minns fel, Audi har en teknisk uppdatering för de tändspoalrna. Har du tur så har det inte gjort på din bil tidigare och således så kan du få dina utbytta gratis.

Ring/Besök lokala Audi verkstan och nämn ditregnr för att se om det finns aktioner/tekniska uppdateringar.

Det lär ju dock inte vara något som görs "hur länge som helst"

Nej, men den är trots allt fortfarande aktiv.

Jag har visserligen inte tokläst om det står något årtal utsatt på släden. Men, den -kan- ju vara 15 år gammal, så men visst, kolla skadar väl inte

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
thomas-sbom
21 januari 2013 · 11 Inlägg

Tobbetdi skrev:
Du har de tändspolarna som man trycker ned i motorn om jag inte minns fel, Audi har en teknisk uppdatering för de tändspoalrna. Har du tur så har det inte gjort på din bil tidigare och således så kan du få dina utbytta gratis.

Ring/Besök lokala Audi verkstan och nämn ditregnr för att se om det finns aktioner/tekniska uppdateringar.

har 3 spolar sen kablar från dom . det är inte att spolarna sitter direkt på hatten som a4 ev vissa a6:or . har märkt att den även rycker vid kall körning så borde ju vara spolarna men det där knack ljudet vette fan va de kan vara . (kanske miss tändning?)

thomas-sbom
21 januari 2013 · 11 Inlägg

it_mutt skrev:

Tobbetdi skrev:

it_mutt skrev:

Det lär ju dock inte vara något som görs "hur länge som helst"

Nej, men den är trots allt fortfarande aktiv.

Jag har visserligen inte tokläst om det står något årtal utsatt på släden. Men, den -kan- ju vara 15 år gammal, så men visst, kolla skadar väl inte

-99 är års på ådin

flathead_cat Bärgare
22 januari 2013 · 29 Inlägg

testa me nya spolar. har för mig att efter en viss årsmod. så blev spolarna bättre

Enda nackdelen med Mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar.
Volvo 855R "ärren" (1995)
thomas-sbom
23 januari 2013 · 11 Inlägg

spolarna bytt men fortfarande ryckande och poffande ljudet kvar ... poffande ljudet kommer när jag trycker fullt och sen släpper . som förgasar smällar typ

Master_J Stålmannen
23 januari 2013 · 465 Inlägg

Min S4:a hade lite småryck under belastning förut. Jag misstänkte också tändspolar och tändmoduler. Men det visade sig att den inte gillade tändstiften, trots att dom var relativt nybytta. Så jag bytte till ett annat märke och annan typ av tändstift. Sedan dess har den gått som en klocka.

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
thomas-sbom
24 januari 2013 · 11 Inlägg

Master_J skrev:
Min S4:a hade lite småryck under belastning förut. Jag misstänkte också tändspolar och tändmoduler. Men det visade sig att den inte gillade tändstiften, trots att dom var relativt nybytta. Så jag bytte till ett annat märke och annan typ av tändstift. Sedan dess har den gått som en klocka.

skulle byta stifft i dag men tro inte på fan att när jag skulle öppna huven så går vajern av . hellt jävla otroligt !! känns som att jag har lite helg jobb nu iaf tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang