3356
Sök

Renault Megane -00 batteri/tändningsproblem

1 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
Tjena! Säkert fler än jag som har problem med svårstartade bilar såhär i kylan, så om forumet kan bistå med att ställa diagnos blir säkert fler än jag glada!

Min renault har blivit allt mer svårstartad ju kallare det har blivit. Startmotorn har låtit rejält seg vid kallstart och vid -10 gick den inte igång alls. Jag tänkte att det var dålig kräm i batteriet (47Ah, 390A) men ville inte köpa ett nytt dyrt förrän jag visste. Provade istället att köpa ett bättre begagnat Varta (72Ah, 760A) på skroten.

Efter bytet låter startmotorn piggare och vid temperaturer på ner till ett par minusgrader fungerar allt finemang med det "nya" batteriet. Men vid -10, -15 sådär vill den lik förbannat inte hoppa igång. Istället stendör bilen efter att startmotorn jobbat några sekunder. Dvs ingen ström till centrallås, lampor eller ngt, och inget klickande från startmotorn. Om jag då kopplar ur batteriet och sen kopplar i det igen så är jag tillbaka på noll med fungerande centrallås, stereo, lampor o.s.v. men försöker jag starta bilen händer samma sak igen.

Kollade batteriet med voltmätare efter en heldag ute i kylan och det ligger på 12,4V. Under tiden jag försöker dra igång bilen vid typ -7 så kryper det ner till 9V och om den väl startar ligger det på 14,6V.

Har kollat tändstiften som är torra och ser ok ut men i övrigt har jag inte provat nåt.

Någon som har erfarenhet av liknande problem och har några idéer?

Sök