5794
Sök

Audi 90 quattro -85 Projekt Tq

Långtidsprojektet

183 334 Visningar
Projektet avslutat 11 oktober 2018
515 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare
#221
blev en liten sväng idag också, hann tyvärr inte riktigt färdigt men nu är lyktorna på plats, såg ju så jäkla tomt ut utan dom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-747fd41c4a3a3aa005c07203676c51f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-64a65a80a8b9652efa2a31fc8bdeaf87.jpg

Dagens I-landsproblem visade sig igår när jag fick på grejerna på bilen, nu måste man ju nästan plocka fram polermaskinen och försöka få lite puts på resterande också roll
Men innan man kan ta sig an det så finns de ju tyvärr lite rostfläckar som behöver neutraliseras.

Fronten blev iallafall monterad med hjälp av ett par "push clip" så är rätt smidig att montera/demontera sidorna.
Känns som de e lite väl små för att använda till huvar som det är tänkt dock..
http://rallyshop.se/uploads/thumbnails/f899d34ca0678597bdeffec84536d29b8f74f90e_250x300.jpg

Jag skulle hemskt gärna ha galler till huven i original look men jag snålar ur på det när de kostar 3000:- för 3 små platsbitar..
Så det kommer bli vanligt galler tyvärr men vet inte hur man ska göra vid gälarna och bak vid rutan, om man ska ha galler där också för att slippa att det kommer in skräp?

De här dekaltrimmet måste väl ändå ge 10hk lr wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-34c115664763d801fd81971ded3b8ba4.jpg
Fick godkänt för liten reggskylt också så ska se vilket som blir snyggast.

515 Inlägg
25 februari 2015
Trådstartare
#223
Ja jag tycker det blev skapligt iallafall smile
Liten skylt bak beviljad på grund av platsbrist. sen hur många man beställer e väl upp till var o en wink

Kasta inte bäver i trähus
265 Inlägg
25 februari 2015
#224
Minst 10hk per emblem måste det ju vara! wink

Vad vore en bil utan turbo?

Teamledare på Hedin Wheel Tech i Bålsta
1 487 Inlägg
26 februari 2015
#225
Det blev mycket snyggt med den fronten och huven, hur var passformen? angående galler till huvens 3 främre hål så har jag för mig att flera har tagit raster från lysrör. det finns tydligen en modell som är snarlik i storlek på hålen med originalet. och ett raster räcker till många audigaller :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi Urquattro saloon -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

515 Inlägg
26 februari 2015
Trådstartare
#226
vw_audi skrev:
Det blev mycket snyggt med den fronten och huven, hur var passformen? angående galler till huvens 3 främre hål så har jag för mig att flera har tagit raster från lysrör. det finns tydligen en modell som är snarlik i storlek på hålen med originalet. och ett raster räcker till många audigaller :-)

Tack ska du ha smile
hehe ja va ska man säga.
Jag bör väl betona att fronten inte är gjord för vanlig b2, de skiljer en del helt enkelt från urquattro.
Resultatet blev ju att jag fick kapa bort en hel del i ovankant och 2-3cm kanske. inte helt okey på sidorna heller eftersom fronten ska vara lika bred som urquattro breddningen får man "dra" in den lite.
Huven va väl rätt okey när jag fick den andra.

aha ja de finns ju lite innovativa lösningar. vore intressant att veta lite mer exakt vart från smile
Vet att nån gjort från gallren som sitter bak på GT också bland annat. fast i det fallet va de nog en handknackad plåthuv tongue

1 072 Inlägg
26 februari 2015
#227
Blir bra Määts även fast du bygger på helt fel märke wink


Teamledare på Hedin Wheel Tech i Bålsta
1 487 Inlägg
27 februari 2015
#228
Det galler som jag tror att jag tänkte på är det i stötfångaren, länk till Zlobodans bil här http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=7 … d184fdd6d0
men jag hittade även denna
http://www.ebay.co.uk/itm/270896418979? … _500wt_922

dom länkade till den här
http://www.bilsnack.com/gt/viewtopic.ph … 3f907c55c2

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi Urquattro saloon -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

515 Inlägg
12 mars 2015
Trådstartare
#229
vw_audi skrev:
Det galler som jag tror att jag tänkte på är det i stötfångaren, länk till Zlobodans bil här http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=7 … d184fdd6d0
men jag hittade även denna
http://www.ebay.co.uk/itm/270896418979? … _500wt_922

dom länkade till den här
http://www.bilsnack.com/gt/viewtopic.ph … 3f907c55c2

Oki ja de där såg väl rätt bra ut!
synd att ebay länken inte lira längre riktigt men.


Blev billigt standard svart galler till huven. inte riktigt bestämt mig än om de går o få till på de andra ställena än längst fram. känns som de vore nice o ha så man slipper skräp men tror de skulle se lite mysko ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-022c01cafc402de6cdbb6bc18eba9341.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8d7f66e1095e531a7ce1e36c8d3ce92a.jpg
Ser bättre ut i verkligheten men de små maskorna gör sig inte på bild.

Annars händer det inte så mycket, börjat ful-laga lite rost. höger bakdörr va lite för svårt skadad för blästern dock utan den måste bytas alt. lägga i ny plåt. blästern blåste rakt genom hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-f9f7e895e1ab739901272768821399b6.jpg

Ska fixa färdigt med rosten, ge mig på nyare spolar igen med annan härva och andra spolar.
Fått lite ledtrådar till hur man ska reda ut varvräknaren så det kanske de kan hända något med snart.
vore ju nice o få dit taxipanelen till mätarhuset med uttag för extramätarna också, ser ju lite trevligare ut än nuvarande setup.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-581bee23c502c1d53854b62ec5d01fc1.jpg

86 Inlägg
13 mars 2015
#230
Ser bra ut allting!
Taxipanelen har man funderat på många gånger, från samma leverantör. Men kommer alltid på sen att jag har den nyare instrumentbrädan i min så det där passar inte, har du den äldre varianten av bräda eller hur tänkte du lösa det?
Senast redigerat av quattro (14 mars 2015)


515 Inlägg
13 mars 2015
Trådstartare
#231
haha tänkte precis fråga dig vad som skiljer men nu såg ja va de e som kommer att krocka tongue
jaja de löser sig på nåt sätt, e ju bara glasfiber wink

9 134 Inlägg
13 mars 2015
#232
MatsaBusen skrev:
haha tänkte precis fråga dig vad som skiljer men nu såg ja va de e som kommer att krocka tongue
jaja de löser sig på nåt sätt, e ju bara glasfiber wink

För en som inte är så insatt i dessa gamla vagnar, vad är det som felar?


86 Inlägg
14 mars 2015
#233
Ja, fördelaktigt material för modifikationer.. smile


515 Inlägg
14 mars 2015
Trådstartare
#234
Min optimism blev tyvärr kortvarig ang taxipanelen tongue
Trodde att det bara var avslutet närmst föraren som skiljde men det var tydligen bredd o lite annat smått o gott också så jag avslutar nog det projektet innan jag påbörjar det för jag tror inte jag skulle göra det bra wink
Så är det någon med en -84a lr yngre som e sugen så är den till salu!

Rostlagad, polerad o vaxad är den nu iallafall så färgen matchar fronten och huv lite bättre smile
Lokaliserat kabeln för inkoppling av varvräknaren äntligen och hoppas på o bli färdig med det imorrn lr veckan som kommer.
lite annat småpill har också blivit gjort men det kommer senare.

515 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
#235
Varit lite dålig aktivitet i verkstaden det senaste, jag har fixat o donat lite. lite förvaringsytor till den konstant ökande mängden delar osv...
Varvräknaren är äntligen inkopplad och fungerande.

Införskaffade ett par extra lådor för en billig peng, de behövde ju en liten tvätt då kan man säga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-dd671924fd6b7902045466696c87d25e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-cbe0700bed2c68df9b3605046a23f853.jpg

Efter lite småstrul så har bilen rullat ett par mil nu iallafall o de mesta verkar lira utom kopplingen som slirar en hel del om man ger på de lite, det visste jag väl men mer tydligt hur mycket nu med varvräknaren inkopplad tongue

väntar som vanligt på grejer men mer info om det kommer..
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-23f9355d99552075f66aabfb529910e7.jpg

9 134 Inlägg
12 april 2015
#236
Jaså du räknar med att slita på lådorna? wink
Gött att det lirar nu i alla fall...
Inga dåliga ringar i fronten, är det orginal eller?
Senast redigerat av Putteliten (12 april 2015)


515 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
#237
nja slita o slita men synkringarna på 2an e inte klockrena och en av de där lådorna har lite högre utväxling på 4an 5an tror ja de va så de borde ju ge lite lägre varvtal på motorvägen de få gångerna man tvingas dit.
Ja ringarna e org, efter lite polering blev dom som nya igen smile

276 Inlägg
13 april 2015
#238
Ser riktigt bra ut smile
Blev bra med front o huv !

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)

515 Inlägg
24 maj 2015
Trådstartare
#239
Sådär nu kanske de e dags att uppdatera lite igen.
Hade ju ett litet sidoobjekt som påbörjades när huv/front väntade på lack.

Började plocka ner motor nr 2
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-158b427b11e4525a158e5a5e5660d0f6.jpg

Hittade ett par bitar packning i kylkanalerna!? lär ju inte hjälpt vattencirkulationen direkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-800aaea2397bbc0b4b92629618acae5b.jpg

Köpte ett nytt svänghjul från Tyskland, 200 20v satt det på bland annat.
Nyskick fanns några små spår efter skruv i centrum så det har ju varit monterat men troligtvis aldrig kört.
Anledningen är ju iallafall att detta är ca 6,5-7mm tunnare än 7A och gjort för att användas med 016 lådorna.

Lämnade iväg Block o topp för att få finliret fixat så han plockade ner allt totalt och monterade ihop det igen med lite uppgraderade stakar från ZRP och rostfria ventiler från Ferrea.
Gjorde även en internbalansering, bytte alla lager, ARP till toppen osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-db2bad97a2a16af22a3ff4dc15dba512.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-f4454033436f0442e85b7f63e89cb513.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-2dc499514b9739cdb74177aedb62f20e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-9839816dfb70955a716050430c236b91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-213a5da98a9f1bba13acae289d32ec1c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ef58a2f3adddfd130323c21891843f79.jpg

Fick tillbaka motorn, skrapa o blaska på lite färg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1a4bd7ab5595673804a5ac34c7a672a3.jpg
Den med tränat öga kanske noterar att det nu sitter 7A tråg istället för att få nån cm extra vid kylaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8b1908463b61ba66b4da7742130fb43e.jpg

Grenrör från Wagner Tuning
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ab4b509704b58601946abeed3e34c6e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-2dbd059aca5b64fd2ada4fe109dc3963.jpg

K24 7200 alltså rs2 turbo
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-a54391352491b2b7ae2017146260fd81.jpg

Spridare som ska motsvara RS2
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6e289e37b9d67d936c3c987a212d268e.jpg


Svänghjul på plats och det börjar närma sig att lyfta i den
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-de63985f673b747670401a548c9f6224.jpg


På plats
Passade även på o måla lite, fixa lite strumpor på kablage och försöka att allmänt snygga upp lite av röran jag lämnat efter mig tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-737ab1869ac06f407f6e062a61200afc.jpg


Vid balanseringen av svängningsdämparen/remskivan så togs låsklacken bort så jag hade inget sätt att låsa veven när nedre kamdrevet skulle dras så jag fick göra en liten låsning att sätta på svänghjulet.
Blev lite upphåsad när man läst om så många som haft strul med att dra bulten till veven så jag försökte göra de så stabilt som möjligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-539e48fabbd09510366951ba938f8dbd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-7f6cee17eef15238cd9afa890beee7d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-f651172bba8fbf48fcc10282f82e662c.jpg

Bara börja o göra om lite vattenslang o grejer igen när de skulle ner en alu kylare under huven också.
Eftersom den va lite tjockare än jag trodde så blev det lite trängre än vad jag hade velat, speciellt med IC'n sidomonterad där också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-5e51820c5239ba7fe9eb744ce01d4425.jpg

Men skam den som ger sig!
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-0f04794ae59035d68afdd761475f3185.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-0bb94f06f22824b1383adf51a44a33ee.jpg

De va väl i stora drag vad som hänt senaste tiden
Motorn är uppstartad toppen är efterdragen osv så de ska bara va o ge sig ut o köra smile
Sammanfattningsvis kan man väl säga att det blev en RS2 spec med programvara från 034 motorsport med möjlighet till vidareutveckling wink
Planen var ju från början deras Gt3071R kit lr liknande med när dollarn sköt i höjden så blev inte det längre ett alternativ utan kom över rs2 prylarna billigt istället.


Sök