Audi 90 quattro -85 Projekt Tq

Långtidsprojektet
  • 83 Följare
  • 177 932 Visningar
  • Projektet avslutat 11 oktober 2018
MatsaBusen
16 september 2013 · 515 Inlägg

golf666 skrev:
stiligt smile grattis till reg. besiktningen med!

Tackar!

Svetsade färdig avgaset i måndags och monterade allt. körde zinkspray på allt i hopp om att det ska tåla lite mer.
Passformen blev förvånansvärt bra faktiskt. verkar gå fritt överallt.
La nån dag på spolarna också men får de inte o lira än. ska väl testa med att dra fram lite ny matning till dom när jag orkar. får köra på dom gamla till dess.


Den här helgen tog jag ledigt från verkstaden men blev visst inte helt ändå utan fick hjälp av en polare att svetsa om insug och vattengrenröret.
Passade självklart på att plocka bort servicekanalerna när vi ändå var där o grosade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-4dfde9219cc4ffc556585aa68cfdd8af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-14a811c602b941d575e1690232ed3228.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-814f378e7675fbb73db9bb6a7c38932a.jpg

ska kolla över insidan av båda och försöka komma på nåt smidigt sätt att provtrycka insuget i veckan.
En provmontering på lösa motorn ska väl till också innan montering i bilen.

MatsaBusen
22 september 2013 · 515 Inlägg

Blev visst ett par timmar den här helgen.
Insug och vattenrör på plats.

Drog om bränslet rakt på och blev av med en hel del rör.
bytte både rail och spridare då 2 av de som satt innan var spruckna i gröna plasten.
När jag ändå hade kylsystemet öppet så bytte jag kylare till en i mässing, har dock varit med en stund som ni ser på bilderna.

vattentempen gick faktiskt ner lite men osäker på anledningen.
Fick ju bort en hel del vattenslang, ca 15 grader i luften o annan kylare.
Har bara kört väldigt lite så svårt o säga men tror att flödet o tempen är ok så länge som det finns kallt vatten att tillgå från kylaren.
Fläkten verkar inte heller orka med att hålla nere tempen längre hmm
I och med att spjället flyttats framåt så har de lilla hålet för friskluft in i motorrummet mer lr mindre tyvärr täppts till så om det beror på det eller att kylaren har sett bättre dagar. kanske kombo.
Tänker inte ge mig iallafall! snart måste de fasen bli bra tongue

1.8t spolarna har jag ju fortfarande inte fått ordning på tyvärr, har nåt spår men de ligger på is för tillfället.


https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-a6ec06e7a1bd2e3f83408cce61a8e7a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-4fee73ed0e9647fc4597f5c2645bb5a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-21e354b50bcd697eae6bcf0c674430a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-481ed58e2f9e615cd17af9b2ce15216f.jpg

ohr
22 september 2013 · 84 Inlägg

Detta är lätt en av  mina favoritbilar! big_smile du verkar ha mycket tålamod wink

Audi 80 competition "Silverpilen" (1994)
MatsaBusen
23 september 2013 · 515 Inlägg

ohr skrev:
Detta är lätt en av  mina favoritbilar! big_smile du verkar ha mycket tålamod wink

Roligt att höra!
Haha nja det tryter ibland kan jag lova men efter ett par svordomar o lite betänketid brukar det gå bra igen.
Skam den som ger sig!

MatsaBusen
27 september 2013 · 515 Inlägg

Råkade trilla ner ett revo 303hk chip och 1.5bars wastegatefjäder i bilen idag.
Blev lite trevligare så tyckte jag big_smile

körde lite mer o kom fram till att nu har jag motsatsen till tidigare precis som jag trodde.
Helt OK temp vid lite hastighet men klättrar lite om man saktar ner så får leta efter en lösning på det.
Funderar på en ny nissens kylare i org dimensioner men borde testa den andra jag har och rensa upp lite i luftvägarna innan jag lägger pengarna på det.

Putteliten
27 september 2013 · 9 078 Inlägg

Jahaja, du ska långt ut i skogen med bilen alltså? tongue  Klättrar den mycket i temp om du saktar ner eller? Går den som den ska annars? De va ju något problem med att den bluddrade å hade sig med eller?

MatsaBusen
27 september 2013 · 515 Inlägg

hehe nja men har väl åkt på samma sjuka som alla andra där man inte tycker att det rör sig tillräckligt!

inte testat så hårt i lägre men tror inte den varit över 100 än vid stillastående/långsam körning.
Jo då den går väl som den ska nu, 1.8 spolarna ligger ju dock på bänken o väntar på att jag ska få ork att ta tag i dom igen.

Sparky_s2
28 september 2013 · 248 Inlägg

När den upp i temp och du kör sakta går fläkten upp i varv då och försöker få ner tempen? Om inte är det troligtvis dags att se över multitempgivaren.

Audi S2 "RACEBILEN" (1991)
Audi S2 (1992)
golf666
28 september 2013 · 275 Inlägg

Hallå!

Inte bara jag som har värmeproblem verkar de som... sad
Misstänker kylaren i mitt fall med!
Mer om det i min projektråd..

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
MatsaBusen
28 september 2013 · 515 Inlägg

Sparky_s2 skrev:
När den upp i temp och du kör sakta går fläkten upp i varv då och försöker få ner tempen? Om inte är det troligtvis dags att se över multitempgivaren.

god tanke men jag har ju lite egenkomponerat där så fläkten finns på brytare också och nu har jag bara kört den.
rätt säker på att givaren är skit på denna kylare som du säger. men har iallafall bara 2 lägen nu av och på alltså tongue
Fläkten är ju ett hemmabygge en av två från C4 V6 så skulle väl inte skada o få i något kraftigare antar jag även om den pumpar på rätt skapligt.

kanske orkar hålla tempen under kontroll runt 80 grader i inloppet till vattenröret men jag tror det beror på att kylaren inte direkt är nyaste modellen som sagt utan att flänsarna både är aningen ärgade och igensatta.

så jag har lite tweekande att göra sen räknar jag med att det kommer funka rätt bra smile

golf666
Hallå!

Inte bara jag som har värmeproblem verkar de som... sad
Misstänker kylaren i mitt fall med!
Mer om det i min projektråd..

hehe nej jag har ju haft det sen i våras så tongue
Iallafall så har jag ju kikat på en Nissens kylare, håller på att försöka få fram lite info av säljaren i england nu då jag vill ha en helt i ALU eller mässing, inte förtjust i plastgavlar.
1400 inkl frakt är ju inte farligt isåfall.

Sparky_s2
28 september 2013 · 248 Inlägg

Ok, ja är kylarn så risig och en ny kostar 1400kr är det ju bara slå till smile

Audi S2 "RACEBILEN" (1991)
Audi S2 (1992)
quattro
28 september 2013 · 86 Inlägg

Kylare finns billigare på cp-service. Har även för mig att nissens är kass. Finns någon tråd på s2forum om det.
Om du inte har problem med tempen när den rullar så skulle jag tippa att fläkten är otillräcklig. Du har ju bara hälften så bra fläktkapacitet som en orginalbil om man tänker halvlogiskt.. smile

Audi Coupe quattro "20v Turbo" (1987)
DeZa
28 september 2013 · 112 Inlägg

prem lagd. smile

BMW e34 540ia "åsnan" (1993)
MatsaBusen
28 september 2013 · 515 Inlägg

Väntar bara på infon där så den är som jag tror.

quattro skrev:
Kylare finns billigare på cp-service. Har även för mig att nissens är kass. Finns någon tråd på s2forum om det.
Om du inte har problem med tempen när den rullar så skulle jag tippa att fläkten är otillräcklig. Du har ju bara hälften så bra fläktkapacitet som en orginalbil om man tänker halvlogiskt.. smile

hehe mm jag är precis med på vad du menar! den räckte ju innan senaste ombyggnaden men ligger med i lite längre perspektiv som sagt.
ang nissens så verkar de som några på NA köpt med positivt resultat men även jag har fått fram både ris o ros om man söker om dom.
Dom som Cp-service säljer så verkar dom gavlarna vara i plast tyvärr.

Tips och trix är dock alltid trevligt och välkommet! smile


Ingen av er grabbar som har pejl på vart jag ska koppla in mig för att få igång varvräknaren i org mätarhus? smile

MatsaBusen
28 september 2013 · 515 Inlägg

DeZa skrev:
prem lagd. smile

Trevligt o välkommen!

MatsaBusen
21 oktober 2013 · 515 Inlägg

Inte hänt så mycket på ett tag nu då det varit dåligt med både motivation och tid.
jag har bara lokaliserat ett vattenläckage till en av vattenslangarna, en böjbar med spiral från biltema.
så illa att det läcker ut vatten i gjutskarven vid tryck. känns ju väldigt stabilt...

Forskade lite i det med kylare och det verkade som att nissens tyvärr hade gått över till att bara göra kylare med plastgavlar så valet föll istället över på den Dasis som CP-service säljer dock hos annan försäljare med lägre pris.
kom äntligen hem idag och kvaliteten verkar vettig. betydligt bättre än den andra skiten jag köpte i våras.
fick samtidigt tag i resterande bussningar till krängningshämmaren fram o lite annat smått o gott.

Har börjat fundera lite på om det inte går att få dit en hämmare bak också på nåt vänster med S2 prylar ska forska lite i det va det lider, är ju en lång vinter som närmar sig..

Ska beställa ny kylfläkt och en sinter från dalhems va det lider

lite andra saker som jagas:
rs2 turbo och grenrör
7a/3b svänghjul

får väl se när det blir något gjort i verkstaden igen.

golf666
21 oktober 2013 · 275 Inlägg

MatsaBusen skrev:
så valet föll istället över på den Dasis som CP-service säljer dock hos annan försäljare med lägre pris.
kom äntligen hem idag och kvaliteten verkar vettig. betydligt bättre än den andra skiten jag köpte i våras.

Oki, kul att du fann något vettigt smile Läste ngn här ovan skrev ang fläkten.
Vad kör du med för fläkt? original fläkt?
Jag köpte mig en stor SPAL fläkt ifrån Feltema, 16" stor på 120w. Var 1.5cm bredare än original kylaren.
Men vettigt pris med 395:- smile
Får man fråga var du hittade kylaren?
Har fått tips om denna:

http://www.mrtuning.se/p/kylare-alumini … 92-02.html

Dock till en honda och honda kylaren är ngt mindre än original.

Har fortfarnade inte bytt på min heller, åker man lugnt och normal åkning så ligger min precis vid 90grader.
Max 1 streck över... men lär byta här snart ändå så man är säker till vinterns isåkning..

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
MatsaBusen
21 oktober 2013 · 515 Inlägg

mm lite hemmapulad fläkt, c4 v6 har 2st o jag har en av dom med egenbyggd kåpa.
Kylaren o de andra småplocket hittade jag på reservdelar24. tyckte faktiskt om upplägget av många olika tillverka så att man får reda på vad det är för något o välja leverantören själv.

mm jag va inne på civic kylare ett tag också men dom jag kollade på var mindre än org, och så uppskattar jag org infästningspunkter. dock så vet jag inte om verkningsgrader är högre på dom.
dalhems har en 14" som ska flöda 1650cfm för tusenlappen. lite synd att biltema inte specat sina men 14" på mrtuning omräknat till cfm tror jag ska bli runt 500cfm.

antar att det är lite svårt o utvärdera min kylning så länge som det läcker men med det och sen att få undan insugslangen så att den får mer friskluft igen så hoppas jag att det inte är något större problem längre.
finns även lite mer funderingar på hur jag ska kunna rakställa kylaren mer.

MatsaBusen
1 november 2013 · 515 Inlägg

Jaha idag har jag fått dit nya kylaren och fläkten.
Kikade lite på o göra om tryckslangen framför kylaren men de fick bli en annan dag då schemat var pressat.
lite dåligt med bilder men en jämförelse.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-30c53bf6598c9189cb34bcac8f63870d.jpg

tyvärr så verkar det inte heller gjort någon jätteskillnad så de får nog bli ett kompprov o mäta co i vattnet tror ja..

för övrigt är det ett annat grenrör påväg hem och med TNT, sådär smidig transportfirma..
lamellen va restad hos dalhems men skulle komma om nån vecka.
ser ut såhär iallafall
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-5b4b0587baa4e88515f08753314cb406.jpg

Senast redigerat av MatsaBusen (1 november 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang