2049
Sök

Felsökning värme, halvljus mm Renault Clio -98

Finraggare
2 381 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
Tänkte fråga er som kan ha mer erfarenhet av franska skitbi... jag menar franska pendlarbilar än vad jag har. Min egen Dodge kan jag rätt bra om man frågar mig själv, men Clion och jag är inte kompisar just nu.

Fel 1) Fläkten går och motorn går upp i temp enligt mätaren i instrumentklustret. Står jag länge i kö så går den upp till mer än 3/4 och ligger jag och kör ligger den strax över 1/2. Men jag får ingen kupévärme. Vad kan jag göra åt saken?

Fel 2) Idag börjar halvljuset att spöka. Har under en längre tid haft lite problem med att inte kunna blinka med helljuset när jag har halvljusautomatiken vald på rattspaken. Inga problem utan brukar vrida över till manuellt läge på lyktorna och har då kunnat tända/släcka helljus med spaken. Idag funkar helljuset, men när jag bländar av har jag inget halvljus förrens jag vrider spaken till auto igen. Dock slocknar inte halvljuset när jag stänger av bilen utan jag fick rycka batteriet nu på kvällen. Vad kan det vara för fel? Tänkte kolla relä och säkringar imorgon när det är ljust ute - några andra idéer?

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Forummoderator
18 318 Inlägg
2 februari 2013
Ja. Relä till halvsautomatik är bra att börja med. Låter som det bränt fast i läge "på" nu. Sålde skyndsamt tjejens Clio -05 för ett tag sedan. INNAN den börjar krångla... Rekommenderar att du gör detsamma när den fungerar igen. (Vi köpte en Polo) Börjar något i elsystemet krångla brukar fler funktioner sympatistrejka resten av bilens liv...

Ang. temp så spola systemet och lufta ordentligt. Termostat? Vattenpump? (Den ska bytas med kamremmen)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Finraggare
2 381 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
Vattenpump byttes med kamremmen - som är sådär rolig att byta på clio.

Blir att sälja när folk börjar leta små bränslesnåla bilar igen - tror jag kan gå jämt skägg på denna...

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Sök