Audi a6 1.8t Oljelampan varnar !

it_mutt Avstängd
10 februari 2013 · 10 388 Inlägg

The__Saint skrev:
Okej.. jag tackar för supporten smile

det är ett lotteri med gammla bilar.. o många nitlotter bland VAG motorer smile

men jag ska se vad jag kan göra i veckan.  exakt.. varför skulle det vara så lätt .. jaja vi får se helt enkelt hur det blir

Verkligen, fast, det är väl kanske inte bara VAG.

2.8:an (100:a) jag hade "nyss" skulle, ju när jag sålde den, passera 38.000-mil. Och efter att reduceringsventilerna blivit bytta (dumt nog byttes oljepumpen först, men, tveksamt till om det egentligen hade behövts), så gick den som en klocka

Nåja, du har lite att pilla med helt enkelt smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
The__Saint
10 februari 2013 · 560 Inlägg

Jasså du fick samma problem men det räckte med att byta den ?

alltså bilen går fortfarande som en dröm fast lampan lyser o det tutar.. men det är ju inte bra smile

it_mutt Avstängd
10 februari 2013 · 10 388 Inlägg

The__Saint skrev:
Jasså du fick samma problem men det räckte med att byta den ?

alltså bilen går fortfarande som en dröm fast lampan lyser o det tutar.. men det är ju inte bra smile

Mnja, jag köpte den med det felet. Så, men ja, förra ägaren hade "bytt allt" utom oljepumpen, därav att jag började där. Men som sagt, i efterhand så skulle jag gått det "vanliga" hållet. Nu skulle iofs kamrem osv bytas iaf, så det var väl inte direkt SÅ mycket mer extraarbete

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
The__Saint
10 februari 2013 · 560 Inlägg

jaja okej.. men det är endå skönt att den är bytad endå.
men jag ska undersöka mer om denhär ventilen.. låter vettigt.. mvh

The__Saint
11 februari 2013 · 560 Inlägg

Testade när jag körde hem från jobb att aldrig lägga mig under 1000varv
och oljelampan tändes aldrig förräns jag stod hemma o skulle vrida av tändningen. alltså det kommer under 1000varv..

it_mutt Avstängd
11 februari 2013 · 10 388 Inlägg

The__Saint skrev:
Testade när jag körde hem från jobb att aldrig lägga mig under 1000varv
och oljelampan tändes aldrig förräns jag stod hemma o skulle vrida av tändningen. alltså det kommer under 1000varv..

Då är ev. reduceringsventil fortfarande en kandidat (men ändå inte då du saknar knacket)

Vågar inte svära hur det är på din kärra, men inte det minsta omöjligt (då VAG har motorer som är så) att du har en givare för "högtryck" och en "lågtryck" (vet dock inte var gränserna går såhär på rak arm)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Meaganeowner
11 februari 2013 · 2 250 Inlägg

Sambons Megane blinkade ilsket rött, företrädesvis¨på låga varv, eller då motorns fick arbeta tungt. Men inga som helst oljud. Bytte olja, filter och oljetrycksgivare - inget bättre.

Tänkte just köpa en billig rund tjusig oljetrycksmätare med T-rör och separat givare på Biltema, allt för att mäta oljetrycket. Inte bara just på den bilen, utan även på andra som jag servar inom familjen. Skulle vara intressant att veta vad som kan anses normalt, för friska bilar. Köper en mätare till veckan.

En meck sa till mig, att eftersom blinkande hållit på en längre tid, till och från, så lossa anslutningen till givaren. För har det gått så länge utan det hänt något med motorn, så händer det förmodligen inte på en längre provtur. Blinkar det då - ja då är det ett rent elfel.

Men jag kom aldrig så långt.... tänkte först prova en variant. Startade motorn, som nu gick lika fint som normalt och inget rödljus. Vickade på kablaget inne i motorrummet, och se, då började det blinka enligt sambon som satt i bilen.
Hittade så felet. Kabelstammen låg och skavde mot motorblocket, intill oljestickan!

- Totalslut vev- eller ramlager kan gott vara en trolig orsak, knappast bekymmer runt kammen, där flödet är betydligt lägre, om det nu inte är ovan nämnda reduceringsventil.

Senast redigerat av Meaganeowner (11 februari 2013)

The__Saint
11 februari 2013 · 560 Inlägg

ok där ser man. ja det kan ju som sagt vara mycket ... men jag vill utesluta att motorn är utsliten just nu.. inget kul..
och det hade kännts konstigt med 20800mil på mätarn.. hmm  borde ju rullar över 30 innan det ska va till o kasta den.

LeafBox Lat Perfektionist
11 februari 2013 · 6 359 Inlägg

En motorn kan gå hur långt som helst så länge man tar hand om den.
Men efter 20k mil så har många bilar lätt samlat på sej 10st o-intresserade ägare. Och om du nu dessutom haft en igensatt sil/pickup och motorn då fått gå med otillräcklig oljetillförsel. Då behövs bara ett par ynka mil innan det är kört hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
The__Saint
12 februari 2013 · 560 Inlägg

Har ikväll kört en motorrensare och ny annan olja men det hjälpte inte..
fan är det alltså.. under 1000 varv så lyser lampan..
men motorn låter hur fint som helst.   ska testa med att byta oljetrycksgivaren på torsdag..

valle22 Smidd i rostigt stål
12 februari 2013 · 933 Inlägg

The__Saint skrev:
Har ikväll kört en motorrensare och ny annan olja men det hjälpte inte..
fan är det alltså.. under 1000 varv så lyser lampan..
men motorn låter hur fint som helst.   ska testa med att byta oljetrycksgivaren på torsdag..

efter läst och följt lite på denna tråden finner jag det märkligt hur mycket tid och pengar du lagt ner. Inte för att du skall uppfatta det på något negativt sätt så känns det som du börjar i fel ändar.

Efter du eliminerat mycket som du beskriver hade jag mätt oljetrycket först och bytat tryckgivaren. Redan här kan du få en ganska klar bild på hur det står till. Har du rätt tryck på varv på motorn visar att oljetrycket stiger och slitna lager håller det uppe men på lägre varv/tomgång som tidigare inlägg beskrevs är inte flöde och tryck detsamma.

Att köra motorrens på dessa motorer hade jag inte gjort, risken är du bara löser upp mer och mer avlagringar i motorn och gör det sämre än vad du tror dig göra nytta.

I detta skedet i alla fall om jag varit i din sits, mät trycket, byt givare ev välj tjockare viskositet på oljan. Dessa motorer behöver ej vara helsyntet om du ändå byter kanske var 1500 mil eller 1000mil om du är mån om din bil.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
The__Saint
12 februari 2013 · 560 Inlägg

Tjaa.. 
när lampan först kom så fick jag reda på att det vanligaste problemet var skit i silen så vi tog ner sumpen och gjorde rent den men det hjälpte inte. så då tänkte jag att det måste vara pumpen då..

gjort 3 motorrens och slog på en castrol 10w 40 olja idag.   stod på tomgång en bra stund efter oljebytet och lampan tändes inte.. men sen när jag kört 1 mil o sen kom ner under 1000varv så lös lampan igen..

ska byta givaren på torsdag sen får jag se....    vill verkligen o hoppas inte att det är slitna lager och sådant.. sad
blir inte det bra så köper jag en oljetrycksmätare o kopplar på o ser.. 

servar ofta mina bilar då man vill ju att det ska hålla...  blev dock lite besviken att se förra ägarn hade kört på biltemas skit grejor hmm   deras filter vill jag verkligen varna för.  filtermaterialet var inte bättre än toapapper hmm

The__Saint
12 februari 2013 · 560 Inlägg

Tycker det är konstigt att bilen inte börjar ticka eller rassla om där inte skulle vara tryck på tomgången ju..
inte det minsta oljud o detta problemet är nog fan 2 månader gammalt !

LeafBox Lat Perfektionist
14 februari 2013 · 6 359 Inlägg

Helt otroligt. Vissa har tur!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
The__Saint
14 februari 2013 · 560 Inlägg

Helt sjukt ju...  bara för det var det lättaste så börja man inte med det tongue jaja skit i det nu.. nu vet jag att jag har en ny fin o fungerande oljepump.

sir_daniel www.kudoz.se
14 februari 2013 · 3 802 Inlägg

nu har du lärt dig mer om felsökningsmetoder än innan smile

börja med det enklaste och billigaste och gå därifrån

Toni-metal
17 februari 2013 · 3 Inlägg

Tjena Thord! Det är givarna som spökar. Dessa motorer brukar klara av lite vanskötsel men rek. inte longlife intervaller.smile

Toni-metal
17 februari 2013 · 3 Inlägg

Hej igen! Såg att du hade löst felet. Läste inte hela inlägget sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang