2515
Sök

Bmw 528i e39 dör när man gasar och har taskig tomgång! HJÄLP

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
Har en 528i som gick skit bra tills jag kände att det ryckte till lite när man varvade ur 3:an. Sedan blev den värre och nästa dag så gick den knappt att starta. (gick väldigt dåligt och ryckig och svarde knapp på gas pedalen).

Så jag fick felkod kamaxelgivaren. bytte den, passade även på att byta vevaxelgivare då jag ahde nya liggadens. Bytte LMM mot e bättre beg.
Samma problem fast nu gick den knapp att köra i mer än 10km/h,

Så jag letade vacuum läckage och fick montera av Ccv:n, rengjorde den bytte samtliga anslutingar och ja det var spruckna anslutningar. på tre utav slangarna.
Var glad när jag monterade ihop den och trodde att den skulle gå hur fint som helst men fan va fel jag hade sad bilen gick som innan. dvs taskig tomgång som en traktor och dör ibland på tomgång och så fort jag gasar så dör den. men leker jag med pedalen så hoppar den till 3500rpm men där är det max.

Vad ska jag göra? får ingen fel kod nu heller efter bytet utav kamaxelgivaren.
Kan det vara bensinpumpen? tänkte felsöka den ikväll efter jobbet.

Tacksam för all hjälp! Annars säljer jag skiten som GDS bil !!

Följande är gjort: slängde i 12liter bensin och försökte starta, se på fan den gick som en klocka! Glad och nöjd så drog jag slutsatsen att det kunde vara pumpe i tanken som inte orkade pumpa när den stod på mindre än en kvarts tank. smile
Dagen efter skulle jag åklaga hämta bilen från garaget då jag fick åka med en polare.

Den startade och sen började gå dåligt... Försökte gasa och den dog sad

Fyllde på med ytterligare bensin så den är på mer än halvtank men samma sak!!

Va FAN kan det vara?! (Får inga felkoder nu)

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

2 072 Inlägg
10 februari 2013
PITSTOP skrev:
Har en 528i som gick skit bra tills jag kände att det ryckte till lite när man varvade ur 3:an. Sedan blev den värre och nästa dag så gick den knappt att starta. (gick väldigt dåligt och ryckig och svarde knapp på gas pedalen).

Så jag fick felkod kamaxelgivaren. bytte den, passade även på att byta vevaxelgivare då jag ahde nya liggadens. Bytte LMM mot e bättre beg.
Samma problem fast nu gick den knapp att köra i mer än 10km/h,

Så jag letade vacuum läckage och fick montera av Ccv:n, rengjorde den bytte samtliga anslutingar och ja det var spruckna anslutningar. på tre utav slangarna.
Var glad när jag monterade ihop den och trodde att den skulle gå hur fint som helst men fan va fel jag hade sad bilen gick som innan. dvs taskig tomgång som en traktor och dör ibland på tomgång och så fort jag gasar så dör den. men leker jag med pedalen så hoppar den till 3500rpm men där är det max.

Vad ska jag göra? får ingen fel kod nu heller efter bytet utav kamaxelgivaren.
Kan det vara bensinpumpen? tänkte felsöka den ikväll efter jobbet.

Tacksam för all hjälp! Annars säljer jag skiten som GDS bil !!

Följande är gjort: slängde i 12liter bensin och försökte starta, se på fan den gick som en klocka! Glad och nöjd så drog jag slutsatsen att det kunde vara pumpe i tanken som inte orkade pumpa när den stod på mindre än en kvarts tank. smile
Dagen efter skulle jag åklaga hämta bilen från garaget då jag fick åka med en polare.

Den startade och sen började gå dåligt... Försökte gasa och den dog sad

Fyllde på med ytterligare bensin så den är på mer än halvtank men samma sak!!

Va FAN kan det vara?! (Får inga felkoder nu)

hade samma problem med min 523a.. de visade sig att katten va kass.. sen körde jag ca2 dagar.... bilen gick knappt.. då testade ja till nya tändstift.. ny går bilen som den ska smile
nått kanske du ska kolla på smile ??
knacka försiktigt på katten se om de hörs

Sandzoo i da house

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
Monterade bort katten direkt efter grenröret och det hände inget sad
Stift är kontrollerad och och allt funkar som det ska känns det som. Har bra komp i samtliga cylindrar, inget vaccum läckage, den startar på första gången. Blir fan tokig på den!!

2 072 Inlägg
10 februari 2013
PITSTOP skrev:
Stift är kontrollerad och och allt funkar som det ska känns det som. Har bra komp i samtliga cylindrar, inget vaccum läckage, den startar på första gången. Blir fan tokig på den!!

har du testat o sätta tillbax gamla LMM ?

Sandzoo i da house

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
sandzoo skrev:
PITSTOP skrev:

Nix men har kopplat bort den bef För att se ifall den funkar och det gör den.

Vad kan man få för den om jag skulle vilja sälja den?

528i 00 M-sport. MKT fint skick, minimalt med rost, 17" Msport med nokian dubbdäck.
Imolaröd med svart tyg/mocka sportstolar och svart inner tak. 20k mil

2 072 Inlägg
11 februari 2013
PITSTOP skrev:
sandzoo skrev:
PITSTOP skrev:

Nix men har kopplat bort den bef För att se ifall den funkar och det gör den.

Vad kan man få för den om jag skulle vilja sälja den?

528i 00 M-sport. MKT fint skick, minimalt med rost, 17" Msport med nokian dubbdäck.
Imolaröd med svart tyg/mocka sportstolar och svart inner tak. 20k mil

jo de e bra fråga.. vad tycker du är bra pris att sälja den fort men att ej förlora stor peng..

Sandzoo i da house

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
fick in den på inbyte då den har kostat mig med all skit ca 40-45k sad tänkte får man 20-25k utan strul så blir jag glad och slipper se den... eller är det bara att glömma?

2 072 Inlägg
11 februari 2013
PITSTOP skrev:
fick in den på inbyte då den har kostat mig med all skit ca 40-45k sad tänkte får man 20-25k utan strul så blir jag glad och slipper se den... eller är det bara att glömma?

man vet ju aldrig.. du kan lägga den på blocket.. du kan ju alltid släppa den billigare.. smile

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
11 februari 2013
har du testa o lägga in fråga till autopower.se ?

Sandzoo i da house

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
sandzoo skrev:
har du testa o lägga in fråga till autopower.se ?

Japp men det är helt död där tyvärr verkar det som. Ligger inne på 5 serie delen med samma rubrik.

Sök