1885
Sök

Någon som känner igen det här knacket?? 740 turbo b230fk

MulleRacing
499 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#1
Hejsan!

Ja ni kan ju titta själva, har inte speciellt stor lust å riva ur motorn igen! Men vad kan det vara för knack? Allvarligt? Hade hoppats på att det var nått simpelt fel men verkar bli renovering?

http://www.youtube.com/watch?v=3eMh1QiP … e=youtu.be

MVH Jimmy


Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
12 februari 2013
#2
skulle gissa på lager

mao renovering som gäller
Senast redigerat av CHEEVA (12 februari 2013)


MulleRacing
499 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#3
kolvbult då eller?


Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
12 februari 2013
#4
skulle gissa på ram eller vevlager

iofs svårt att höra över ett youtube klipp men ja
Senast redigerat av CHEEVA (12 februari 2013)


MulleRacing
499 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#5
Brukar låta som en diesel om det är ett vevlager? Sen bör det väl knacka hela tiden å inte bara vid ett visst varv?


97 Inlägg
12 februari 2013
#6
_Limpan skrev:
Brukar låta som en diesel om det är ett vevlager? Sen bör det väl knacka hela tiden å inte bara vid ett visst varv?

Är det lagerknack brukar det bli värre vid belastning.. ta en kort provtur och bromsa samtidigt som du gasar så märker du om det blir värre just då.
Ett annat alternativ är att koppla in en oljetrycksmätare, oljetrycket brukar kunna "svaja" om det är lagerras.
Senast redigerat av MatteSundstrom (12 februari 2013)

MulleRacing
499 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#7
Får ta en vända imorn då


42 Inlägg
12 februari 2013
#8
Vevlager! kör inte så kanske veven klarar sig!

MulleRacing
499 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#9
Har varit ut å testat idag, åker man fint så knackar den endast när man motorbromsar eller trycker ner kopplingen och den går ner i varv. Den knackar inte alls om man belastar genom att bromsa, inte nånstans i registret. Och om man trycker på å tuktar så knackar den när jag gasar, men bara på övre registret, inte när jag släpper. Som jag skrev tidigare bör det inte knacka konstant om ett lager gått? Har kollat klipp på tuben å då låter dom som dieslar, polare som knackat lager påstår också att det knackat som en diesel? VILL VERKLIGEN INTE RIVA IGEN!!! sad


755 Inlägg
12 februari 2013
#10
fel inställd kamaxel? vet att en på jaguar fick kamaxeln fel och den smattrade som något inåt fanders när man gav den lite gas

If you want to win, You mustn't loose.

MulleRacing
499 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#11
Den står rätt, men merparten av dom som kommenterat klippet här på garaget påstår lagerknack så det blir riva ner motorn. Har lånat ett stetoskop så jag ska ut och se vart knacket kommer ifrån så jag är säker smile


486 Inlägg
12 februari 2013
#12
vevlager skulle inte jag vara orolig över där. Mer trolig kolvbulten, eller så kallat "piston slap", kolvglapp


97 Inlägg
12 februari 2013
#13
Som det låter på din beskrivning är det med största sannolikhet ramlagerknack.

MulleRacing
499 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#14
Lånade ett stetoskop igår, det resulterade i att jag kunde lokalisera att knacket kommer nånstans kring tvåan å trean. Dock knackar det högst om jag bara lägger på stetoskopet på ventilkåpan ovanför tvåan.
Har även mätt ventilspelet med bladmått och det var blandat resultat, blir det 0.35mm? Sak samma bladmåttet med siffra 35 gick in i alla, dock med svårighet på många å alldeles för lätt med några å någon vart perfekt? Fick ett tips på ett annat forum att det kunde vara slitet kamdrev? Det jag flyttade över var bland annat just kamdrevet? Satte på min 531 topp med original 530 kamdrev? Kan det ha betydelse på något vis?


MulleRacing
499 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#15
Tänkte om det är något med kamdrevet så kanske ljudet ökat pga att min 531 är riktplanad?


383 Inlägg
13 februari 2013
#16
Det är ett vevlager som låter. Riv och kolla, mät upp veven och kolla så den är inom toleranserna och inte har skador.

MulleRacing
499 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#17
Så alla som säger att det är ett lager, kan ni sätta eran lilltå på att det är ett lager? Vill inte riva i onödan. Å frågar man allt bilintresserat folk så tror ingen på nå vevlager eftersom det inte låter hela tiden?
Om jag åker å gasar fullt å bromsar så har jag inget knack överhuvudtaget? Det är ju också konstigt?


97 Inlägg
14 februari 2013
#18
_Limpan skrev:
Så alla som säger att det är ett lager, kan ni sätta eran lilltå på att det är ett lager? Vill inte riva i onödan. Å frågar man allt bilintresserat folk så tror ingen på nå vevlager eftersom det inte låter hela tiden?
Om jag åker å gasar fullt å bromsar så har jag inget knack överhuvudtaget? Det är ju också konstigt?

Bettar inga kroppsdelar, men jag hade rivit om min motor lät sådär. Vevlager brukar börja låta mer vid belastning medans ramlager brukar låta mer när motorn inte belastas om dom är dåliga. (typ när du släpper av).
Vad jag har förstått har du rivit motorn tidigare, bytte du ramlager då? Anledningen till att jag frågar är att dom inte alltid ingår i renoveringskit utan måste köpas löst.
Senast redigerat av MatteSundstrom (14 februari 2013)

MulleRacing
499 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#19
MatteSundstrom skrev:
_Limpan skrev:
Så alla som säger att det är ett lager, kan ni sätta eran lilltå på att det är ett lager? Vill inte riva i onödan. Å frågar man allt bilintresserat folk så tror ingen på nå vevlager eftersom det inte låter hela tiden?
Om jag åker å gasar fullt å bromsar så har jag inget knack överhuvudtaget? Det är ju också konstigt?

Bettar inga kroppsdelar, men jag hade rivit om min motor lät sådär. Vevlager brukar börja låta mer vid belastning medans ramlager brukar låta mer när motorn inte belastas om dom är dåliga. (typ när du släpper av).
Vad jag har förstått har du rivit motorn tidigare, bytte du ramlager då? Anledningen till att jag frågar är att dom inte alltid ingår i renoveringskit utan måste köpas löst.

Inte rivit denna motorn än, har precis fått i den i bilen bara för gamla motorn har jag troligtvis spikat sönder. Stoppade i denna i hopp o att få åka lite med bilen...


1 938 Inlägg
14 februari 2013
#20
Jag hade rivit motorn, det är ju någonting inuti som låter, det kan vi väl ändå vara överens om tycker jag.
Det är lättast att arbeta med motorn när den är urtagen, också det enda alternativet om du ska kolla vevaxelns lager.
Mät upp lagerspel och kolvbultspel, är det något som är illa bör du nog se det ändå.


Sök