Volvo 940 turbo Tvärdörr vid frikoppling

Min0lta
15 februari 2013 · 441 Inlägg

hej jag har en 940 turbo hemma och ska sätta i hopa! men så i dag när jag ska prova den så laddar den bara 0.5bar, så jag skruvar på wg för att öka laddet! så när jag får upp laddet till 0.9 bar, och sen ut och provar bilen. så drar jag upp så den laddar cirka 0.9 och sedan frikopplar så tvärrdör bilen, och sen så körde jag in i garaget och skruvar ner wg igen då laddar den 0.5 igen men då tvärdörr den inte..


Turbon är bytt till en 740 tic turbo! och där är ingen dumpventil ingen extern eller intern!
kan det vara att det som är felet ? att där  inte finns en dumpventil ?

så vad kan felet vara ?

Honda civic "Jane" (1996)
GasGlad1337
15 februari 2013 · 460 Inlägg

Min0lta skrev:
hej jag har en 940 turbo hemma och ska sätta i hopa! men så i dag när jag ska prova den så laddar den bara 0.5bar, så jag skruvar på wg för att öka laddet! så när jag får upp laddet till 0.9 bar, och sen ut och provar bilen. så drar jag upp så den laddar cirka 0.9 och sedan frikopplar så tvärrdör bilen, och sen så körde jag in i garaget och skruvar ner wg igen då laddar den 0.5 igen men då tvärdörr den inte..


Turbon är bytt till en 740 tic turbo! och där är ingen dumpventil ingen extern eller intern!
kan det vara att det som är felet ? att där  inte finns en dumpventil ?

så vad kan felet vara ?

Ja det är felet! sätt dit en återcirkulerande dumpventil som du leder tillbaks luften med, till insugsslangen mellan LMM och turbon smile

Senast redigerat av GasGlad1337 (15 februari 2013)

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
Min0lta
16 februari 2013 · 441 Inlägg

GasGlad1337 skrev:

Min0lta skrev:
hej jag har en 940 turbo hemma och ska sätta i hopa! men så i dag när jag ska prova den så laddar den bara 0.5bar, så jag skruvar på wg för att öka laddet! så när jag får upp laddet till 0.9 bar, och sen ut och provar bilen. så drar jag upp så den laddar cirka 0.9 och sedan frikopplar så tvärrdör bilen, och sen så körde jag in i garaget och skruvar ner wg igen då laddar den 0.5 igen men då tvärdörr den inte..


Turbon är bytt till en 740 tic turbo! och där är ingen dumpventil ingen extern eller intern!
kan det vara att det som är felet ? att där  inte finns en dumpventil ?

så vad kan felet vara ?

Ja det är felet! sätt dit en återcirkulerande dumpventil som du leder tillbaks luften med, till insugsslangen mellan LMM och turbon smile

okej tack så mycket du smile)

Honda civic "Jane" (1996)
GasGlad1337
16 februari 2013 · 460 Inlägg

Min0lta skrev:

GasGlad1337 skrev:

Min0lta skrev:
hej jag har en 940 turbo hemma och ska sätta i hopa! men så i dag när jag ska prova den så laddar den bara 0.5bar, så jag skruvar på wg för att öka laddet! så när jag får upp laddet till 0.9 bar, och sen ut och provar bilen. så drar jag upp så den laddar cirka 0.9 och sedan frikopplar så tvärrdör bilen, och sen så körde jag in i garaget och skruvar ner wg igen då laddar den 0.5 igen men då tvärdörr den inte..


Turbon är bytt till en 740 tic turbo! och där är ingen dumpventil ingen extern eller intern!
kan det vara att det som är felet ? att där  inte finns en dumpventil ?

så vad kan felet vara ?

Ja det är felet! sätt dit en återcirkulerande dumpventil som du leder tillbaks luften med, till insugsslangen mellan LMM och turbon smile

okej tack så mycket du smile)

lugnt smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
risodlarn
16 februari 2013 · 577 Inlägg

GasGlad1337 skrev:

Min0lta skrev:
hej jag har en 940 turbo hemma och ska sätta i hopa! men så i dag när jag ska prova den så laddar den bara 0.5bar, så jag skruvar på wg för att öka laddet! så när jag får upp laddet till 0.9 bar, och sen ut och provar bilen. så drar jag upp så den laddar cirka 0.9 och sedan frikopplar så tvärrdör bilen, och sen så körde jag in i garaget och skruvar ner wg igen då laddar den 0.5 igen men då tvärdörr den inte..


Turbon är bytt till en 740 tic turbo! och där är ingen dumpventil ingen extern eller intern!
kan det vara att det som är felet ? att där  inte finns en dumpventil ?

så vad kan felet vara ?

Ja det är felet! sätt dit en återcirkulerande dumpventil som du leder tillbaks luften med, till insugsslangen mellan LMM och turbon smile

Kan man få samma fel om man har en dumpventil (helt original), men dumpventilen är gammal och sliten?   
Min dör nämligen om man tvärsläpper gasen efter hårdbelastning.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
GasGlad1337
16 februari 2013 · 460 Inlägg

risodlarn skrev:

GasGlad1337 skrev:

Min0lta skrev:
hej jag har en 940 turbo hemma och ska sätta i hopa! men så i dag när jag ska prova den så laddar den bara 0.5bar, så jag skruvar på wg för att öka laddet! så när jag får upp laddet till 0.9 bar, och sen ut och provar bilen. så drar jag upp så den laddar cirka 0.9 och sedan frikopplar så tvärrdör bilen, och sen så körde jag in i garaget och skruvar ner wg igen då laddar den 0.5 igen men då tvärdörr den inte..


Turbon är bytt till en 740 tic turbo! och där är ingen dumpventil ingen extern eller intern!
kan det vara att det som är felet ? att där  inte finns en dumpventil ?

så vad kan felet vara ?

Ja det är felet! sätt dit en återcirkulerande dumpventil som du leder tillbaks luften med, till insugsslangen mellan LMM och turbon smile

Kan man få samma fel om man har en dumpventil (helt original), men dumpventilen är gammal och sliten?   
Min dör nämligen om man tvärsläpper gasen efter hårdbelastning.

Har själv ingen erfarenhet av det men är rätt säker på att det blir samma symptom.. men borde gå att hitta trådar om sliten dumpventil på 13c turbon smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
Knoppixx
16 februari 2013 · 13 Inlägg

sätt ett öppen extern dump o dumplock i orginalaren så kvittrar den SAAATAN + du har tomgång wink

GasGlad1337
16 februari 2013 · 460 Inlägg

Knoppixx skrev:
sätt ett öppen extern dump o dumplock i orginalaren så kvittrar den SAAATAN + du har tomgång wink

då får du förklara lite mer uförligt hur du gjorde på din? för tomgången blir inte bättre av en öppen dump:)

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
Min0lta
16 februari 2013 · 441 Inlägg

GasGlad1337 skrev:

Knoppixx skrev:
sätt ett öppen extern dump o dumplock i orginalaren så kvittrar den SAAATAN + du har tomgång wink

då får du förklara lite mer uförligt hur du gjorde på din? för tomgången blir inte bättre av en öppen dump:)

Vi meckade ditt en återcirkulerande dump! men fellet kvar står !;/ det kvittrar fortfarande ochså som att där inte sitter dump! om du förstår vad jag menar ?!

Honda civic "Jane" (1996)
ElTacoNacho
16 februari 2013 · 486 Inlägg

satte du på vacuumslangen från insuget så att dumper öppnar? Annars kvittrar det som du beskriver.

Min0lta
16 februari 2013 · 441 Inlägg

KJensen skrev:
satte du på vacuumslangen från insuget så att dumper öppnar? Annars kvittrar det som du beskriver.

jupp tog från den slangen som går från magnetventilen! det är ju vaccum tryck där , plus att jag kände om dumpen öppnade när jag har slangen av från returen, den öppnade kolven i dumpen!

Honda civic "Jane" (1996)
Min0lta
16 februari 2013 · 441 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68829/68829-4a5963b84f6aa3192256de6425951427.jpg

Så har vi meckat ditt det! dock bon meck ! men mest för vi skulle se om vi fick rätt på att den tvärrdör, men sen kom jag på som jag såg på en annan bild ! ska dumpen vara så nära tomgångs motorn som möjligt ?

Honda civic "Jane" (1996)
ElTacoNacho
17 februari 2013 · 486 Inlägg

Min0lta skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/69/68829/68829-4a5963b84f6aa3192256de6425951427.jpg

Så har vi meckat ditt det! dock bon meck ! men mest för vi skulle se om vi fick rätt på att den tvärrdör, men sen kom jag på som jag såg på en annan bild ! ska dumpen vara så nära tomgångs motorn som möjligt ?

Kanske en dum fråga? men vad är den gula slangen till insuget före turbon för nått? ska inte vevhusventen som går över ventilkåpan kopplas på där?

Min0lta
17 februari 2013 · 441 Inlägg

KJensen skrev:

Min0lta skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/69/68829/68829-4a5963b84f6aa3192256de6425951427.jpg

Så har vi meckat ditt det! dock bon meck ! men mest för vi skulle se om vi fick rätt på att den tvärrdör, men sen kom jag på som jag såg på en annan bild ! ska dumpen vara så nära tomgångs motorn som möjligt ?

Kanske en dum fråga? men vad är den gula slangen till insuget före turbon för nått? ska inte vevhusventen som går över ventilkåpan kopplas på där?

Jo den gula är kopplad på där vevhus slangen är kopplad

Honda civic "Jane" (1996)
aF
17 februari 2013 · 357 Inlägg

Har du kollat efter luftläckage runt tryckrör och intercooler? Annars kan det vara tomgångsmotorn som inte är helt frisk.

Team_idiotmeck
17 februari 2013 · 66 Inlägg

Min0lta skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/69/68829/68829-4a5963b84f6aa3192256de6425951427.jpg

Så har vi meckat ditt det! dock bon meck ! men mest för vi skulle se om vi fick rätt på att den tvärrdör, men sen kom jag på som jag såg på en annan bild ! ska dumpen vara så nära tomgångs motorn som möjligt ?

Har du satt dumpen på insugssidan ?
den ska sitta på trycksidan mellan turbon och ic:n och sen återcirkelationsslangen ska sitta mellan luftfilter och turbo.

Min0lta
17 februari 2013 · 441 Inlägg

aF skrev:
Har du kollat efter luftläckage runt tryckrör och intercooler? Annars kan det vara tomgångsmotorn som inte är helt frisk.

Har kollat allt är tätt

Honda civic "Jane" (1996)
Min0lta
17 februari 2013 · 441 Inlägg

Gr0dbyRacing skrev:

Min0lta skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/69/68829/68829-4a5963b84f6aa3192256de6425951427.jpg

Så har vi meckat ditt det! dock bon meck ! men mest för vi skulle se om vi fick rätt på att den tvärrdör, men sen kom jag på som jag såg på en annan bild ! ska dumpen vara så nära tomgångs motorn som möjligt ?

Har du satt dumpen på insugssidan ?
den ska sitta på trycksidan mellan turbon och ic:n och sen återcirkelationsslangen ska sitta mellan luftfilter och turbo.

Jupp den sitter på insugsidan, för kollade på en annan som har gjort som vi har gjort. Då hade dem satt dumpen på insugsidan, men dock längre upp mot spjället och tomgångs slangen som går i tryckröret

Honda civic "Jane" (1996)
Knoppixx
17 februari 2013 · 13 Inlägg

GasGlad1337 skrev:

Knoppixx skrev:
sätt ett öppen extern dump o dumplock i orginalaren så kvittrar den SAAATAN + du har tomgång wink

då får du förklara lite mer uförligt hur du gjorde på din? för tomgången blir inte bättre av en öppen dump:)

inte min bil utan brossans 940, lite s60R saker o sånt i den med en 240 tungångsmotor har ja för mig smile

Brillman
5 mars 2013 · 12 Inlägg

har exakt samma problem någon som har lösning?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang