Renault Clio 04-05 Värmeproblem

gonan
22 februari 2013 · 1 Inlägg

Godkväll!


Fick ett problem förrigår på bilen..Satte mig i bilen och satte igång AC/värmaren för att värma bilen/rutor osv..Men det ville inte komma ut ngn luft alls, varken kallt eller varmt.
Knapparna funkar utmärkt, kan tex byta från att värma rutan till fötterna, höja, sänka, stänga av den osv men ingen luft alls!

Det är en Renault Clio av årsmodell 2004 uttagen 2005.
Den är utrustad med ACC.

Har frågat runt lite och folk säger att värmefläktsmotståndet, tänkte fråga om vad ni säger och om ni har tips, tacksam för all hjälp

Pontan-
25 februari 2013 · 19 Inlägg

gonan skrev:
Godkväll!


Fick ett problem förrigår på bilen..Satte mig i bilen och satte igång AC/värmaren för att värma bilen/rutor osv..Men det ville inte komma ut ngn luft alls, varken kallt eller varmt.
Knapparna funkar utmärkt, kan tex byta från att värma rutan till fötterna, höja, sänka, stänga av den osv men ingen luft alls!

Det är en Renault Clio av årsmodell 2004 uttagen 2005.
Den är utrustad med ACC.

Har frågat runt lite och folk säger att värmefläktsmotståndet, tänkte fråga om vad ni säger och om ni har tips, tacksam för all hjälp

Jag hade samma fel på min volvo 850! Och för min del så var det själva fläkten som hade frusit fast dock antagligen för att min hade stått i ca 2 år!
Jag antar att du har kollat säkringarna? Om inte så börja med det.
Sedan skulle jag plocka ut fläkten och prova att koppla ett 12 volts batteri direkt för att se om den snurrar.
om det vore motståndet skall fläkten kunna fungera på högsta nivån!
Hoppas att du löser det!
//Pontan

AutoCool
26 februari 2013 · 197 Inlägg

gonan skrev:
Godkväll!


Fick ett problem förrigår på bilen..Satte mig i bilen och satte igång AC/värmaren för att värma bilen/rutor osv..Men det ville inte komma ut ngn luft alls, varken kallt eller varmt.
Knapparna funkar utmärkt, kan tex byta från att värma rutan till fötterna, höja, sänka, stänga av den osv men ingen luft alls!

Det är en Renault Clio av årsmodell 2004 uttagen 2005.
Den är utrustad med ACC.

Har frågat runt lite och folk säger att värmefläktsmotståndet, tänkte fråga om vad ni säger och om ni har tips, tacksam för all hjälp

Hej, kolla säkringar först såklart. Säkringen är 30 ampere..  Bilar med AC har en elektroniskt motstånd, den sitter under plastkåpan framför vindrutan på passageraresidan.

Funkar fläkten på högsta hastigheten? Om ja, då är det motståndet. Om den funkar inte alls kan det  fortfarande vara motståndet men kanske själva fläkten. Jag tror att även fläktkontakten sitter under samma plastkåpan. Det är bara 2st kablar (plus och minus) då är det lätt att testa fläkten med ström från batteriet.

Motståndet är Renault reservdelsnummer 7701051272 eller Valeo 509921. Lycka till.

Senast redigerat av AutoCool (26 februari 2013)

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang