23 februari 2013
Trådstartare
Hej.
Jag har en Opel Astra sport i en -99 årsmodell.
Denna vinter så har motorfelslampan börjat lysa och jag tappar nästan alla motorkraft. Här följer lite beskrivning av felet.
När jag startar bilen så startar den först upp normalt men efter X antal sekunder så tänds motorfelslampan, när lampan lyser så går också motorns varvtal ner. När det händer så brukar jag varva lite extra så slocknar lampan och bilen betér sig som vanligt ett tag.
I körning så tänds lampan EJ under acceleration eller vid motorbroms utan den tänds endast vid tomgång eller vid kontinuerlig hastighet, det spelar ingen roll hur snabbt jag åker, bara det är kontinuerligt så tänds den och motorn tappar väldigt mycket kraft. När den tänds så frikopplar jag och varvar 1-2 sekunder så släcks lampan oftast och bilen går som vanligt igen. Vid kontinuerlig hastighet så känns det som att bilen "hackar" fram.
Symptom när lampan väl lyser så har motorn extremt begränsad kraft, motorn "blöddrar" och varvtalet går ner och ibland så dör motorn helt också.
Någon som har varit med och liknande eller som har någon idé på vad som kan vara fel?
Tacksam för all hjälp.
Mvh
Ronnie Pettersson